e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 2/49 Príhovor prof. Dr. Ing. I. Okenku, PhD., rektora SPU

    Príhovor prof. Dr. Ing. I. Okenku, PhD., rektora SPU

    E-mail Print
    Zákon neúprosne plynúceho času nás opäť priviedol na začiatok nového akademického roka. Je to sviatok pre nás všetkých, študentov, zamestnancov, ale aj spolupracovníkov, priateľov a priaznivcov univerzity. U nás na poľnohospodárskej univerzite by sme mohli tento slávnostný okamžik symbolický prirovnať k zakladaniu novej úrody či začiatku nového vegetačného obdobia. Je to obdobie plné očakávaní a aj kladenia otázok, čo nás v tejto etape neľahkého pôsobenia očakáva. Pýtame sa, čo v tomto akademickom roku bude "nové", alebo "iné", čo bude lepšie, či nebodaj horšie.

    Dnes slávnostne otvárame 63. školský rok slovenského vysokoškolského poľnohospodárskeho vzdelávania a 58. školský rok samostatného vzdelávania, ktoré sa začalo v roku 1946 na Vysokej škole poľnohospodárskeho a lesníckeho inžinierstva v Košiciach. Na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre je to 52. akademický rok. Napriek tomu, že akademická inštitúcia je večná to nie je veľa, avšak vzhľadom k svojbytnosti Slovákov a Slovenska je to už vek dospelosti a zdravej zrelosti. Za obdobie existencie našej alma mater prešlo posluchárňami, cvičebňami, laboratóriami, teda rukami našich učiteľov a spolupracovníkov takmer 39 tisíc absolventov všetkých foriem štúdia. Mnohí z nich boli a sú veľmi úspešní aj v praxi, aj keď nie vždy v poľnohospodárstve či v potravinárstve, teda v odbore, ktorý vyštudovali. Možno konštatovať, že na Slovensku má poľnohospodárske univerzitné vzdelávanie dlhodobú tradíciu a vďaka našej univerzite aj kvalitné a perspektívne zabezpečenie.

    K absolventom a našim súčasným študentom sa v tomto akademickom roku pridáva ďalších 1 489 prvoročiakov v prvom stupni vzdelávania. V tomto okamžiku by som rád tlmočil cestou tu prítomných spektabilít srdečný pozdrav a úprimné privítanie v akademickom kolektíve Vašim prvoročiakom - freshmenov, s ktorými budete mať po fakultách slávnostné privítanie a uvedenie do akademickej pospolitosti. Sú to študenti, ktorí sa v prevažnej väčšine rozhodli študovať na našej univerzite práve pre jej dobré meno, pre ponúkané atraktívne študijné odbory či programy, alebo preto, že po jej absolvovaní sa dobre zaradia do pracovnej činnosti. V tomto akademickom roku sme ponúkli štúdium už na šiestich fakultách, čím sa výrazne diverzifikovala a skvalitnila študijná ponuka a profesijná orientácia. Naša šiesta Fakulta európskych štúdií a regionálneho rozvoja sa nezrodila ľahko, ale dúfam, že v oblastiach svojej činnosti, vo vzdelávaní, vede a výskume a v medzinárodných vzťahoch bude veľmi úspešná. Fakulta si dala do vienka najmä európske rozvojové programy, priestorovú ekonomiku, regionálny a trvalo udržateľný rozvoj vidieka, vidiecky turizmus, manažment prírodných zdrojov a životného prostredia, ale aj mnohé iné doposiaľ nevyučované študijné programy. Môžeme povedať, že zo šiestich fakúlt SPU štyri majú unikátne a jedinečné postavenie v SR. Prevažná väčšina študijných programov sa nedá študovať na inej univerzite, len na SPU. Túto komparatívnu výhodu je potrebné aj naďalej adekvátne využívať s ďalším skvalitnením výchovno - vzdelávacieho procesu ako rozhodujúcim motivačným prvkom získavania kvalitných maturantov. Ide najmä o to, aby sme nedávali len diplomy, ale aj trvalé vedomosti, praktické skúsenosti a nenahraditeľné kompetencie. Podľa odborníkov je priama závislosť medzi náročnosťou štúdia, získanými vedomosťami a uplatnením sa v živote, myslím v konsolidovanej a právnej spoločnosti. Že u nás sa zatiaľ darí aj, alebo najmä inej kategórii " vzdelancov" je to len prechodné a krátkodobé. Naše úsilie musí smerovať k tomu, aby všetci účastníci výchovno - vzdelávacieho procesu pristupovali k plneniu svojej práce, ak nechcem použiť slovo "povinnostiam", plnou zodpovednosťou a podaním maximálneho výkonu, a to na oboch stranách katedry, teda učitelia aj študenti. Aby to tak bolo, mnoho vecí by sa malo ešte zmeniť. Musí sa zmeniť postoj niektorých učiteľov a aj mnohých študentov. Ešte stále je tendencia vyučovací proces zľahčovať, je to niekedy vhodné nielen pre učiteľa, ale aj pre študenta. V minulom školskom roku sme z rektorátu náhodne preverovali dodržiavanie časového harmonogramu výučby. Nechcem to generalizovať, ale na väčšine z preverovaných fakúlt sa harmonogram výučby nedodržal. Na niektorej fakulte sa dodržal asi len na 40%, čo je na zamyslenie. Táto kontrola sa mnohých zodpovedných dotkla a miesto toho, aby prijali účinné nápravné opatrenia, protestovali proti tomu, že sme kontrolou poverili študentov, že neboli vopred informovaní vedúci katedier, že výučba bola inde, ako to bolo v rozvrhu, že predtým boli na exkurzii, tak im hodina odpadla, že ich kontrolujúci nevidel v cvičebni atď. Ide zjavne o neplnenie si povinností zo strany učiteľov, bez ohľadu na výhovorky či iné okolnosti. V tomto roku sme pristúpili k zverejneniu sylabov spolu s harmonogramom výučby na internete. Ak je plánovaná napr. exkurzia, tak to tam musí byť vopred uvedené. Dodržiavanie vyučovacieho procesu chceme kontrolovať aj v tomto akademickom roku. Ak chceme vychovávať len kvalitných absolventov, celý proces vzdelávania musí byť zabezpečený kvalitne vo všetkých smeroch. Pripustiť nedostatky v procese vzdelávania je o to nebezpečnejšie, že nekvalita sa negatívne prejaví až po dlhom čase, keď sa nedá jednoznačne zistiť, kto ju spôsobil. Správa o nízkej, nedostatočnej úrovni štúdia sa však rozšíri okamžite. Kritika a dehonestácia ide potom na konto univerzity ako takej, a nie na adresu jednotlivcov, ktorí to zavinili. Preto proces musí byť sledovaný v reálnom čase a s vyššou mierou zodpovednosti. Máme veľa kvalitných študentov, ktorí nás vzorne reprezentujú aj na zahraničných univerzitách. Ich hlasu, námetom, nápadom, skúsenostiam a radám chceme pozorne načúvať. V tomto akademickom roku plánujeme s týmito študentmi na úrovni rektorátu pravidelné stretnutia a konzultácie.

    Na dosiahnutie kvalitného výstupu musí byť kvalitný nielen "výrobný" proces, ale aj vstupný materiál, teda v našom prípade prijatí prvoročiaci. Zatiaľ v tomto smere máme tiež nemalé rezervy. Už viac rokov aj z tohto miesta vyzývam dekanov našich fakúlt, aby dôsledne zvažovali a optimalizovali počty prijatých prvákov, nielen vzhľadom na interné personálne a priestorové kapacity katedier, ale aj na kvalitu uchádzačov. Posúďte, ako môže na vysokej škole - univerzite, úspešne študovať študent, ktorý na učňovskej škole zmaturoval s priemerom 3,4. Prijatie takýchto študentov nám nerobí dobré meno, a ešte horšie, keď nakoniec dostane aj diplom. Cez skúšky im niekto "pomôže" a na štátniciach sa povie, "keď sa už dostal až sem, tak mu ten diplom už dajme". Osobne zle vnímam aj situáciu v prijímaní externých študentov. Výchova len kvalitných absolventov je omnoho dôstojnejšie a dôležitejšie, ako zabezpečenie finančných prostriedkov, a to nie vždy zákonným spôsobom. Kvalitná výučba sa nedá robiť na takmer bezhraničnej mase študentov. Vysoké úväzky, ktoré v mnohých prípadoch presahujú aj 300% normy, neumožňujú vzdelávaciu činnosť vykonávať kvalitne a už vôbec nenechávajú čas na kvalitný výskum, písanie učebných textov a publikovanie. Za kritéria prijímania študentov, a to tak pre 1., ako aj 2. stupeň štúdia, zodpovedajú akademické senáty fakúlt a, samozrejme, aj dekani fakúlt, ktorí návrhy senátu predkladajú. V nasledujúcom akademickom roku využijem príslušné ustanovenie nášho štatútu na určenie počtu prijatých prvákov. Našou spoločnou úlohou je získať viac takých uchádzačov o štúdium, ktorí na stredných školách dosahovali trvalo výborné študijné výsledky. Takých študentov môžeme získať len za predpokladu, že študent SPU bude mať vysoký kredit od začiatku štúdia. Pre našich študentov vytvárame aj bezkonkurenčné sociálne zabezpečenie v komparácii s ostatnými slovenskými univerzitami. Ceny za ubytovanie, ako aj stravovanie sú absolútne na najnižšej úrovni. Kým na ostatných univerzitách sa pohybuje ceny ubytovania od 500 Sk do 1 500 Sk, u nás od 380 Sk do 950 Sk, je to za samostatnú izbu na Bernoláku. Priemerná cena ubytovania v Bratislave je 1 200 Sk, v B. Bystrici 1 280, v Košiciach 990 Sk, v Prešove 880 a u nás 680 Sk. Súčasne môžem prehlásiť, že napriek nízkym cenám máme najlepšie zariadené internáty. Obdobne je to aj so stravovaním, keď študent podľa vlastného výberu na jedno hlavné jedlo pripláca 1 až 35 korún. Na nábor študentov využívame aj všetky informačné a propagačné prostriedky. Z úrovne rektorátu aj v tomto roku budeme pokračovať vo vydávaní a distribuovaní propagačného čísla Poľnohospodára, ale v tomto roku vydáme aj tematický kalendár SPU a spolupracujúcich poľnohospodárskych podnikov. Tieto materiály budeme opätovne zasielať aj na stredné školy. Na príprave týchto materiálov veľmi úspešne pracuje kancelária styku s verejnosťou na čele s p. Mgr. Potokovou. Pani magistra univerzite robí veľmi dobré meno aj svojou publicistickou činnosťou. V oblasti propagácie však fakulty budú musieť pracovať účinnejšie a efektívnejšie.

    Ak sme pri vstupe do minulého akademického roka zdôraznili ako mimoriadne naliehavú a dôležitú úlohu prípravu nových študijných programov, ich kreovanie a predloženie na akreditáciu, dnes môžeme vyjadriť spokojnosť, ako sa jednotlivé fakulty tejto úlohy zhostili. Do dnešného dňa bolo SPU udelené právo prideľovať príslušný akademický titul v 71 študijných programoch v dennej forme štúdia a 64 v externej forme štúdia. Niektoré návrhy AK ešte neposúdila. Touto cestou sa chcem poďakovať všetkým, ktorí sa podieľali na príprave našich akreditačných spisov.

    Tento ak. rok je posledný, v ktorom sa vzdelávanie novoprijatých študentov bude realizovať v doteraz existujúcich študijných odboroch a špecializáciách. Od budúceho roka začnú všetky fakulty už realizovať akreditované študijné programy. To si vyžaduje mimoriadnu prípravu na zabezpečenie kvality výučby vrátane personálneho zabezpečenia celého radu nových predmetov, prehodnotenie obsahu a odstránenie prekrývania obsahu niektorých predmetov, resp. predmety menšieho rozsahu spojiť do jedného väčšieho modulu. Napokon táto požiadavka bola vyslovená aj expertmi z Európskej komisie pri hodnotení realizácie kreditového systému ECTS na SPU.

    Ak chceme okrem poznatkovej kapacity posilniť u študentov kreativitu, aplikačné a komunikačné schopnosti, je dôležité v edukačnom procese vo väčšej miere využívať najmodernejšie metódy a formy vyučovania, podporené modernými technickými prostriedkami. Používať také učebné metódy, postupy, prostriedky a formy práce, ktoré uľahčia a zatraktívnia štúdium. Zabezpečiť pre každý predmet kvalitný študijný materiál, ktorý uľahčí štúdium, pričom bude potrebné zabezpečovať aj v alternatívnych formách, najmä využívaním moderných multimediálnych prostriedkov. Na mesiac január 2005 pripravujeme pedagogický seminár na aplikáciu IKT a e-learningu vo vyučovacom procese. Napriek tomu, že SPU vydá všetky kvalitné učebné texty, katedry nezabezpečujú vyučované predmety študijnou literatúrou v dostatočnej miere. Je to aj napriek tomu, že písanie učebných pomôcok je nutnou, nie však postačujúcou podmienkou odborného rastu učiteľa.

    Európsky systém prenosu kreditov (ECTS), ktorý je nástrojom na otvorenie európskeho priestoru pre vzdelávanie študentov a vytváranie transparentnosti vysokoškolského vzdelávania, sa na našej univerzite už zakorenil a jeho výhody ocenili najmä tí študenti, ktorí najmä v rámci programu Sokrates-Erasmus mohli časť štúdia absolvovať v zahraničí. Keďže sme ECTS zaviedli komplexne na všetkých fakultách univerzity ako prví v SR a na základe ponuky EK sme sa uchádzali o označenie "ECTS label", v apríli našu aplikáciu preverila dvojčlenná komisia. Táto však v aplikácii systému našla drobné nedostatky, ktoré nám odporučila odstrániť. Nie je to tragédia, nakoľko o ECTS Label požiadalo asi 190 univerzít z celej Európy a certifikát obdržalo len 9 z nich. Zo stredoeurópskych to bola len jediná poľská univerzita. Zo strany komisie išlo najmä o nasledovné pripomienky a výhrady:
    - študijný program v niektorých prípadoch obsahoval viac ako 30 kreditov / semester,
    - nie vždy sa jasne charakterizuje spôsob kontroly a hodnotenia plnenia vzdelávacích výstupov študentom. Kredity nemôžu byť pridelené len za "účasť", ale za aktivitu a adekvátne vynaložené penzum práce,
    - je potrebné zvýšiť požiadavky na cudzojazyčné komunikatívne schopnosti so zameraním na odborný jazyk študentov.

    Posledná pripomienka je pre mňa obzvlášť dôležitá a každoročne to zdôrazňujem aj z tohto miesta. Žiaľ, stále bez patričného efektu. Znalosť cudzích jazykov vždy bola a aj je dôležitá. Poskytuje ľuďom väčšiu možnosť uplatnenia sa a plnšiu sebarealizáciu. Nie je to len ľahšie získavanie informácií, poznatkov a skúseností, ale aj poznávanie iných ľudí, národov a kultúr. Od poznania je len krok k porozumeniu, pochopeniu a tolerancii. Tie dnešný svet, plný terorizmu a násilia dokonca aj na deťoch, veľmi potrebuje. Znalosť cudzích jazykov uľahčuje život. Trend vo svete je jednoznačný a pokrok je založený najmä na jazykových vedomostiach mladých ľudí. Keď tento trend nezachytíme včas aj na našej univerzite, môže dôjsť k situácii, že mládež s nižším vzdelaním bude mať lepšie jazykové vedomosti z dôvodu možnosti dlhodobejšieho pracovného pobytu v zahraničí ako naši bakalári či inžinieri. Znalosť cudzích jazykov ovplyvňuje uplatnenie sa na pracovnom trhu vo viacerých smeroch. Predovšetkým zvyšuje hodnotu pracovnej sily uchádzača o zamestnanie. Záujemca o pracovné miesto s dokonalým ovládaním komunikatívnej a vyššej úrovne jedného, prípadne dvoch jazykov, má oveľa väčšie predpoklady pre úspešné uplatnenie sa na trhu práce. Môže siahnuť po ponuke v štruktúre pracovných miest umiestnených na vyšších stupňoch náročnosti, a tým i zodpovedajúceho vyššieho finančného ohodnotenia. Príliv zahraničného kapitálu je spojený so zakladaním spoločností obchodného a iného charakteru na území Slovenska, kde na riadiacich stupňoch je ovládanie anglického či nemeckého jazyka už podmienkou. Našich absolventov musíme vychovávať práve pre tieto posty.

    Je potešiteľné, že v záujme zvyšovania pedagogickej kompetencie učiteľov sa v tomto roku opäť uskutoční "Kurz vysokoškolskej pedagogiky", organizovaný Katedrou pedagogiky a psychológie. Možno konštatovať, že záujem o kurz bol veľký, prihlásilo sa až 82 uchádzačov, z ktorých bolo vybraných 42. Ako kritérium výberu sme stanovili vedecko-akademickú hodnosť PhD., alebo ekvivalent. Ostatní uchádzači budú zaradení už v nasledujúcom roku. Za potešiteľné pokladám aj úsilie o ďalšie vzdelávanie našich THP zamestnancov. Všetci absolvovali vzdelávanie v oblasti aplikácie IKT, nie všetci však mali odvahu zúčastniť sa na skúškach. Pre kategórie zamestnancov vykonávajúcich administratívne práce v PT 6 - 9 som skúšky nariadil. Až na malé výnimky všetci vyhoveli. Z tohto miesta by som vyzdvihol 9 zamestnankýň, ktoré absolvovali skúšky so 100% úspešnosťou v teoretickej aj v praktickej časti. Týmto dnes odovzdáme osvedčenia a vo výplate dostanú malú odmenu z fondu rektora. Za zorganizovanie tohto vzdelávania ďakujem najmä p. Dr. Tóthovej a Ing. Muchovi.

    Za mimoriadne dôležitú v procese výučby možno považovať zahraničné vzťahy univerzity. Naša univerzita má k dnešnému dňu podpísaných 61 medzinárodných zmlúv o spolupráci a 40 bilaterálnych zmlúv v rámci programu Sokrates Erasmus, na základe ktorých má možnosť študovať na univerzitách EÚ počas jedného až dvoch semestrov viac ako 170 našich študentov, čo je oproti minulému roku o 60 študentov viac. Na akademický rok 2004/2005 sme získali v rámci programu Sokrates Erasmus grant vo výške 87 583.-EUR, čo je o 27 323.-EUR viac ako v predchádzajúcom ak. roku. V rámci programu Leonardo da Vinci na tento ak. rok sme získali grant vo výške 44 054.-EUR na odbornú prax študentov. V rámci medzinárodných vzťahov k novým partnerom SPU patria známe univerzity, ako napr. univerzita v Corku, Aténach, Cranfielde, Cukurova university v Turecku a aj mnohé ďalšie. Za významnú považujem aj tú skutočnosť, že v akademickom roku 2003/2004 na našej SPU študovalo krátkodobo - na kurzoch, ale aj na semestrovom štúdiu viac ako 40 študentov z Belgicka, Rakúska, Portugalska, Talianska, Španielska a Nemecka. Zároveň krátkodobo prednášali aj profesori z významných univerzít EÚ, a to z Holandska, Rakúska, Belgicka Poľska a aj z USA. Spolupráca s partnerskými univerzitami sa využíva nielen pri účasti na konferenciách, ale aj pri predkladaní a realizácii medzinárodných projektov. Tým je daná aj možnosť získavať finančné prostriedky z medzinárodných grantových agentúr. Treba zdôrazniť aj tú skutočnosť, že každoročne stúpa počet našich zamestnancov, ktorí cestujú na partnerské univerzity do zahraničia či už na konferencie, realizáciu výskumných projektov, konzultácie, alebo na prednáškové pobyty. V minulom roku vycestovalo viac ako 1000 zamestnancov, najmä z grantových prostriedkov.

    Prioritným poslaním univerzít je vytvárať a poskytovať vedecké a odborné poznatky. Realizuje sa to najmä vedeckovýskumnou činnosťou. SPU v Nitre patrí v SR k tým univerzitám, ktoré sa najviac angažujú v grantových agentúrach (VEGA, KEGA, APVT) a komisiách MŠ SR. Ukazuje sa aj nezastupiteľná úloha nášho národného výskumu. Aj keď sa zdá, že v podmienkach SR je kvalitná výskumná práca nedocenená, vstup SR do EÚ znamená spustenie systémového impulzu pre gradáciu slovenskej univerzitnej vedy ako takej. Faktom je, že ak sa dnes pozrieme úprimne do vlastných radov, nemôžeme nevidieť rezervy v celom systéme našej výskumnej práce. Z medzinárodných skúseností vieme, že na univerzite by sa 70% pracovného času malo venovať reálnemu výskumu, 20% výučbe a 10% preukázateľnej poradenskej činnosti. V našich podmienkach to tak určite nie je. Ako som už uviedol, na elitných univerzitách je prioritný výskum a sekundárna, od výskumu sa odvíjajúca výučba. Aj keď bola orientácia SPU a jej fakúlt v uplynulom akademickom roku jednoznačná a flexibilne reagujúca na výzvy spoločnosti, prioritnými smermi výskumu sa prirodzeným spôsobom stávali predovšetkým tie, ktorých predstavitelia si dokázali v domácej a zahraničnej konkurencii získať prostriedky na podporu svojich projektov. Vedenie SPU bude podporovať aj naďalej predovšetkým tie výskumné projekty, ktoré budú v súlade s požiadavkami Európskeho výskumného priestoru a budú schopné participovať na 6. a pripravovanom 7. RP.

    Rozhodujúci podiel na zabezpečení vedeckej a výskumnej činnosti zohrávajú grantové projekty. Pokiaľ ide o domáce granty, aktivita a úspešnosť pri ich získavaní je pomerne dobrá. Na SPU je koordinovaných 85 projektov VEGA a KEGA, 17 projektov APVT, 11 projektov medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce, 2 vedecko-technické projekty, 4 projekty 5.RP, 2 projekty 6. RP, ako aj 4 projekty COST a 1 projekt EUREKA. Väčšina pracovníkov pracuje v riešiteľských kolektívoch grantov VEGA. Domáce zdroje však nepostačujú na plnohodnotnú vedeckú aktivitu pracovísk, preto je a bude nevyhnutné iniciatívnejšie sa uchádzať o zahraničné zdroje, najmä o zdroje z fondov Európskej únie. Situácia v tejto oblasti má, žiaľ, od optimálnej ďaleko, hoci na SPU je v spolupráci so SARC zriadené poradenské centrum pre prípravu projektov 6. RP v oblasti kvality potravín. Využitie tejto skutočnosti je skôr ojedinelé ako systematické.

    Tieto náročné a zložité funkcie nemôže SPU plniť bez postupnej transformácie a rozvojových programov. Preto sa budú uplatňovať nové nástroje, vedúce vedecko-výskumnú činnosť do vyššej kvalitatívnej úrovne. Treba konštatovať, že dotácia vedecko-výskumnej činnosti na súčasnej úrovni nie je dostatočná. Nedosahuje parametre rokov 1991-92. Prístrojový a technický park je značne zastaralý a amortizovaný. Pridelené prostriedky nie sú dostatočné na pokrytie nákladov na experimentálnu činnosť, inovácie a nové prístrojové vybavenie. Požiadavky na exaktnosť, presnosť a štandardizáciu metód sú v EÚ vysoké. S poľutovaním konštatujem, že aj z prostriedkov výskumných projektov sa prevažne kupujú prístroje skôr konzumného charakteru ako seriózne prístroje a zariadenia. Čo projekt, to niekoľko najšpičkovejších digitálnych fotoaparátov, resp. najnovších laptopov. Taktiež neúmerne veľa prostriedkov z projektov sa čerpá na použitie súkromných motorových vozidiel. Skôr by bolo vhodné kúpiť špičkovú laboratórnu techniku.

    Rezervy zostávajú v úspešnosti získavania finančnej podpory nielen z prostriedkov EÚ, ale aj Višegrádskeho fondu, EURESCO a z NATO. Z hľadiska rastu finančného a odborného potenciálu pracovísk sú významné aj možnosti kooperácie. Často sa stretávame skôr so spoluprácou s rovnako alebo podobne orientovanými katedrami na iných vysokých školách u nás a v zahraničí, prípadne so spoluprácou s príslušnými ústavmi SAV, alebo inými rezortnými výskumnými pracoviskami, než s medzikatedrovou spoluprácou v rámci SPU. Treba si položiť otázku, či sa v poslednom období nestráca komunikácia medzi riešiteľskými kolektívmi fakúlt SPU a čo je toho príčinou. Dôležitým výstupom vedeckovýskumnej a vstupom do pedagogickej činnosti je publikačná činnosť. V porovnaní s minulosťou je viditeľné zvýšenie počtu publikácií. Z hľadiska modernizácie a aktualizácie výchovno - vzdelávacej činnosti je publikačná činnosť efektívnou formou prenosu vedeckých poznatkov do pedagogického procesu, ako aj oslovenie verejnosti v širšom slova zmysle. Je potešiteľné, že sa pracovné kolektívy v tomto smere angažujú, napriek zložitostiam vo finančnej sfére vedeckovýskumnej činnosti. Publikačná činnosť napriek tomu, že je na SPU bohatá, nie je vhodne štrukturovaná. Veľa publikácií je v zborníkových publikáciach (1 211 za SPU), menej v karentovaných časopisoch. Partnerov v európskom výskumnom priestore oslovíme iba príspevkami v medzinárodných karentovaných časopisoch s akcentom na váhu impact faktora. Ak je našim cieľom európsky výskumný a univerzitný priestor, musíme niektoré fakty rešpektovať a pripustiť, napr. význam kvalitatívnych scientometrických kritérií. WEB of SCIENCE na internetovej stránke SlPK umožňuje nahliadnuť do týchto databáz. Zo strany vedenia SPU, vedenia fakúlt, jednotlivých odborných pracovísk, ako aj výskumných kolektívov, bude treba expresne reagovať na všetky zmeny, ktoré nás v oblasti organizácie, riadenia a systému financovania vedy a techniky očakávajú. Obsahová stránka, stratégia a metodický prístup riešenia samotných problémov vo výskumných projektoch bude vždy závisieť od pripravenosti odborných pracovísk a samotných výskumných kolektívov. Naším základným cieľom v tomto procese je obhájiť postavenie našej univerzity ako výskumnej a vzdelávacej inštitúcie na národnej a medzinárodnej úrovni. Je to dôležité aj z toho hľadiska, že slovenské univerzity budú prechádzať komplexnými akreditáciami na účel pridelenia označenia "výskumná univerzita". Bez kvalitného výskumu toto nemôžeme dosiahnuť. Pre splnenie tohto cieľa treba okrem iného aj aktívnejšie prepojiť vzdelávací proces s výskumnými aktivitami, s účelnejším a účinnejším využitím intelektuálneho potenciálu nielen na úrovni vedecko-pedagogických a technických pracovníkov, ale aj doktorandov a všetkých študentov našej univerzity.

    Nezanedbateľnou otázkou pôsobenia na vysokej škole sú finančné náležitosti. Po účinnosti zákona o práci vo verejnom záujme sa prevažnej väčšine našich zamestnancov opäť zvýšil plat. Môžem povedať, že v súčasnosti sú mzdy na našej univerzite na uspokojivej, až veľmi dobrej úrovni. Priemerná mzda vysokoškolských učiteľov bola v roku 2003 na Slovensku 22 823 Sk, na SPU 25 025 korún, čo je najvyššia mzda na slovenských univerzitách. Najnižší priemer majú učitelia na UCM v Trnave, oproti ním máme priemerné platy o 4 849 Sk vyššie. Oproti susedom z Nitry máme vyššie priemerné platy o 2 561 Sk. Profesori majú priemerný plat 32 238 Sk, na SPU 35 274, docenti 27 312 a na SPU 28 979 Sk. Priemerný plat neučiteľov v rezorte bol 10 803 Sk, na SPU 11 639 Sk. Nižší priemer máme u výskumných pracovníkov, treba však uviesť, že ich počet 114 je tretí najvyšší v SR, po UK a STU. Je vidieť, že v tejto oblasti je u nás veľká prezamestnanosť. Optimalizáciou pracovných miest by sa mohli dosiahnuť ešte vyššie platy aj v tejto kategórii zamestnancov. Zodpovední vedúci zamestnanci, teda dekani fakúlt, však napriek môjmu naliehaniu takmer nič v tomto smere neurobili. Kladný hospodársky výsledok v roku 2003 dosiahlo len šesť univerzít, medzi nimi aj naša, čo MŠ hodnotilo veľmi pozitívne. Je to vďaka premyslenému hospodáreniu a dobrej spolupráci s AS SPU. V krátkom čase predložíme AS návrh na zvýšenie rozpočtu MP, bude možné vyplatiť aj podovolenkové odmeny. V tejto súvislosti by sa však bolo treba zamyslieť nad kvalitou práce, dodržiavaním a využívaním fondu pracovného času mnohých našich kolegov. Hlavne u učiteľov by malo byť prirodzené pracovať aspoň v rozsahu pracovného času, avšak príchod najskôr o deviatej a odchod o najneskôr o štrnástej bežne sledujem aj počas skušobného obdobia, keď tento "nutný" čas strávený na katedre nie je odôvodnený rozvrhom hodín. Samozrejme, toto tvrdenie nemá všeobecnú platnosť. V návrhu rozpočtu na rok 2005 vláda SR chce naplniť deklarované priority, a tak do školstva by malo prísť opäť viac peňazí. Musíme však odviesť aj viac a kvalitnejšiu prácu. Veď na SPU jeden pracovný deň zhltne viac ako mil. korún slovenských daňovníkov. Odvádzame adekvátnu prácu? Myslím si, že nie každý a nie vždy. Záleží to však najmä od vedúcich zamestnancov. Pokiaľ idú vzorom, môžu vyžadovať kvalitnú a plnohodnotnú prácu aj od svojich podriadených. Tolerancia nekvalitnej a nedostatočnej práce okráda o peniaze všetkých ostatných. Jeden vedúci katedry, ktorého si veľmi vážim, povedal, že keby to bolo jeho súkromné pracovisko, tak by polovicu zamestnancov prepustil. Nie je to síce naše súkromné pracovisko, ale aj tu by sme mali odviesť a vyžadovať kvalitnú prácu. Veď univerzita je naša alma mater - teda matka živiteľka nás všetkých.

    Investičných a prevádzkových prostriedkov univerzita nemá nadbytok, ale dostatok. Problémy sa ukazujú s úhradou za energie, z dôvodu ďalšieho zvýšenia ich cien. Popri mzdových výdavkoch sú to energie, ktoré najviac zaťažujú rozpočet univerzity. Nakoľko ide o jednu kategóriu finančných prostriedkov, sú to spojené nádoby. Ak zbytočne minieme veľa prostriedkov na energie, menej nám zostane na mzdy. Preto prijímame úsporné opatrenia. Napriek nedostatočnému objemu finančných prostriedkov sa darí postupne opravovať či skrášľovať naše pracovné prostredie. Nakoľko forma dopĺňa obsah, osobne tejto veci budem aj v tomto akademickom roku venovať veľkú pozornosť. Začíname s prestavbou a modernizáciou všetkých veľkokapacitných posluchární a mnohých laboratórií. Aj pracoviská by však mali získavať viac finančných prostriedkov na svoj rozvoj, najmä z domácich a medzinárodných fondov. Hlavne v zahraničí je hojnosť prostriedkov. Finančné prostriedky zo zmluvných vzťahov pracoviská využívajú prevažne na vyplácanie miezd a cestovné náhrady, čo je taktiež skrytá forma miezd. Príspevok na rozvoj pracoviska je zriedkavý a nízky. Dobrým pracoviskom výskumu, vzdelávania a praxe je aj transformovaný školský poľnohospodársky podnik. Výsledky po transformácii sa dostavujú a dúfam, že aj naďalej sa budú zlepšovať.

    Vážení spolupracovníci, milí hostia a študenti! Nový akademický rok, ktorý týmto otváram, bude pre nás všetkých výzvou vysporiadať sa s náročnými úlohami a nie jednoduchými situáciami. Prajem vám preto pevné zdravie, veľa pohody, vzájomnej úcty a tolerancie nielen na Vašich pracoviskách, ale aj v súkromnom živote. Vám, pedagógom, šikovných a ambicióznych študentov a vám, milí študenti, zas múdrych a chápavých učiteľov! Ale aj veľa príjemných zážitkov z toho pravého univerzitného života, na ktorý sa v dobrom spomína po celý život. Ďakujem Vám všetkým za hojnú účasť na tomto slávnostnom akte otvorenia nového akademického roka. Všetci tu prítomní máte bližší či vzdialenejší vzťah k našej univerzite. Začiatok nového akademického roka je príležitosťou navzájom si zaželať veľa úspechov na univerzitných aj mimouniverzitných spolupracujúcich pracoviskách.