Vizitkou mladých umelcov sa už tradične stáva výstava umeleckých prác v rámci Nitrianskych univerzitných dní. Aj tento rok ich výtvarné a fotografické diela ozdobili foyer pod aulou. Na výstave sa prezentovalo 27 mladých umelcov z Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva, medzi nimi Radko Šenšel, Miroslava Baránková, Veronika Slowiková, Tomáš Bulla, Lýdia Kránerová či Milota Sidorová. Súčasťou expozície boli i fotografie Jána Mezeya, Mariána Vargica, Róberta Kollára, Žofie Hakošovej, Dominiky Pozníkovej a Miriam Podbehlej.
Na vernisáži sa zúčastnila aj Jana Hlavatá a Miroslav Chomjak, ktorých tvorba má spoločného menovateľa - abstraktné umenie. Ich umelecký rukopis je známy už z predchádzajúcich výstav. "Nie som zástankyňou toho, že štýl musí byť detailne vykreslený. Láka ma niečo abstraktné, trošku rozmazané, to, čo nevyzerá ako reprodukcia, ale má svoju grafickú stránku a je v tom duch kreativity," hovorí Jana. V jej dielach dominuje modrá a zelená farba v kombinácii s bielou. Na výstave sa prezentovala sériou prác, ktoré vznikli pred rokom v Letnej škole umeleckých zručností v Banskej Štiavnici, ale aj súčasnou tvorbou. K nej patril aj umelecký výtvor zobrazujúci rybu. Autorka ho vytvorila z úlomkov rozbitého zrkadla a názov nedostal z toho dôvodu, "aby si v ňom každý našiel to svoje".
Miroslav Chomjak sa zamýšľa nad tým, že ľudia príliš často skúmajú, čo chcel autor obrazom vyjadriť. "Každé dielo nemusí vyjadrovať nejakú myšlienku. To často ani nie je autorov zámer. Tvorba je skôr o pocitoch, vnímaní, o farbách," hovorí.
A čo si myslia mladí umelci o vzoroch, génioch či bláznoch vo výtvarnom umení? "Nemám vzor, skôr sa mi páčia diela Clauda Moneta a Vincenta van Gogha," zareagovala Jana. "Blázon alebo génius - večná dilema, ktorú si ľudia trúfajú rozlúštiť. Aj známy španielsky architekt Antonio Gaudí čakal na svoj ortieľ," hovorí Miroslav. "Jeho práce súčasníci nevedeli pochopiť. Bol to človek intuície a preslávil sa Katedrálou Svätej rodiny. Stavba ho tak vzala, že neregistroval nič iné, dokonca v nej aj spával. Chodil stále zamyslený a to mu vraj aj pomohlo na druhý svet. Zrazila ho električka a ľudia mu nepomohli, keďže bol zanedbaný a pokladali ho za tuláka. Takže blázon a či génius, ktorý si nerobil nákresy a nosil projekt v hlave. Originálny, nadčasový, dokázal predbehnúť svoju dobu, a práve tým mi vždy imponoval."