Mohli by ste úvodom povedať niečo o sebe?
Áno. Volám sa Karl Sparke, som výskumným asistentom na Katedre marketingu a manažmentu Výskumného centra v Straubingu, čo je neďaleko Regensburgu v Bavorsku.
Spomínali ste, že téme správania spotrebiteľov sa venujete už tri roky. Mohli by ste niekoľkými vetami zhrnúť vašu prednášku na túto tému?
Mojím zámerom bolo pripraviť prednášku, ktorá by študentom poskytla určitý náhľad na európsky a nemecký potravinový trh, ktorý je konkurencieschopný a veľmi špecifický. Chcel som poukázať na niektoré problémy a špeciálne zákonitosti, poukázať na spôsoby riešenia a špeciálnou záležitosťou bola spotrebiteľská segmentácia. Ukázali sme si určité prístupy, modely a bližšie sme sa zoznámili s konkrétnymi segmentmi nemeckých spotrebiteľov.
Akí sú podľa vás slovenskí študenti? Niektorých ste mali možnosť pozorovať priamo pri výučbe. Sú iní ako napríklad ich nemeckí kolegovia?
Vôbec nie. Rovnako sa správajú, majú rovnaké vzťahy s mladými profesormi. Našiel som vlastne jeden drobný detail, ktorý ich odlišuje. V Nemecku študenti po skončení hodiny zvyknú zaklopať na stôl. Nie je to druh aplauzu, ale spôsob, ako povedať vyučujúcemu: "To bola skvelá hodina. Tešíme sa na ďalšiu."
Považuje sa to za prejav rešpektu voči prednášajúcemu?
Sčasti je to prejav rešpektu a možno aj znamenie, že čas vypršal a všetci môžu ísť domov.
Zaujímate sa o spotrebiteľské správanie. Vyskúšali ste ho aj na niektorých slovenských výrobkoch?
Poznám niekoľko druhov piva. A iné produkty? Ani nie, no v skutočnosti som konkrétne druhy produktov nehľadal.
Máte obľúbenú značku slovenského piva?
Oh, nemám. Všetky sú veľmi dobré.
Aký dojem na vás urobilo Slovensko? Krajina, ľudia...
Sú veľmi priateľskí. Páčia sa mi starobylé centrá miest, ale, bohužiaľ, nemal som veľa času pozrieť si slovenskú prírodu. Takže sa ešte musím vrátiť, aby som získal kompletný obraz Slovenska.
Chceli by ste na záver odkázať niečo našim čitateľom?
Zistil som, že veľa tunajších študentov má aspoň jednu zahraničnú skúsenosť, či už v nemecky alebo anglicky hovoriacej krajine, a to je veľmi dobrá cesta. Keďže sa Európa zjednocuje a svet zbližuje, myslím si, že je veľmi dôležité pozrieť sa do zahraničia - ako výmenný študent, stážista a pod. Pre budúcnosť by bolo vari lepšie, keby viac západoeurópskych študentov, mladých pracovníkov alebo absolventov mierilo do krajín strednej Európy. Myslím si, že zatiaľ prevláda pohyb skôr opačným smerom.
Ďakujem vám za rozhovor, ako aj za spoločné hodiny, z ktorých si odnášame mnohé cenné informácie z oblasti spotrebiteľského správania.
Nikola Zoláková
P.S. V dňoch 17. a 18. apríla sa na Fakulte ekonomiky a manažmentu opäť "roztrhlo vrece" s hosťujúcimi prednášateľmi. Študenti, doktorandi, ale aj pedagógovia si so záujmom vypočuli prof. Johana Swinnena z Katolíckej univerzity v Leuvene, prof. Mariannu Nicolae z Ekonomickej univerzity v Bukurešti, doc. Dušana Vaněka z VÚZE v Prahe a prof. Józsefa Molnára, rektora Univerzity sv. Štefana v Gödöllö. Aké témy boli na programe? Európske modely poľnohospodárstva a ich podoby v našich krajinách, spotrebiteľské správanie, ale aj mikroekonomická teória nákladov. Čo je výborné? Že študentov nebolo treba dlho prehovárať, aby sa zapojili do následnej diskusie...