Vaše Magnificencie, Spektability, milí spolupracovníci a študenti, dámy a páni!
V každodennom slovníku odbornej aj laickej verejnosti sa postupne udomácňuje pojem vedomostná spoločnosť. Trend, ktorý sa do povedomia vyspelého sveta začal prepracúvať koncom dvadsiateho storočia, má však v sebe prvky charakterizujúce úsilie človeka po dokonalosti. Pojem "vedomosti", ktorý nesie vo svojom názve, poukazuje na zásadný význam vytvárania nových poznatkov a ich osvojovanie v záujme zvyšovania spoločenského poznania. Vzdelanie je preto alfou a omegou vedomostnej spoločnosti a školské vzdelávanie jeho kľúčovou inštitúciou.
Podstatou vedomostnej spoločnosti je postupný prechod z predchádzajúcej ekonomiky na báze práce a kapitálu na ekonomiku založenú na vedomostiach a nových technológiách. Vedomostná ekonomika, charakteristická svojou globálnosťou, využívaním ľudského myslenia a poznania, si vyžaduje vysokokvalifikovanú pracovnú silu, ktorá dokáže vytvoriť novú hodnotu z nadobudnutých vedomostí, využiť ich na tvorbu komparatívnych výhod v porovnaní s konkurenčnými podnikmi a získať tak dobré postavenie na národnom či medzinárodnom trhu práce.
Prechod od zdrojovo založenej ekonomiky k vedomostnej spoločnosti je determinovaný rozsiahlym rozvojom ľudských zdrojov. Bez odborne i všeobecne vzdelaných ľudí nebude možné splniť vysoké ciele, ktoré si spoločnosť kladie. To hovorí teória. Je však namieste, aby sme hovorili konkrétne, zamierili, obrazne povedané, do domácich vôd. Môžeme sa uzatvoriť medzi štyri steny a nevidieť, čo sa deje za oknami? Nie, budeme musieť otvoriť okná dokorán a prispôsobiť naše vzdelávacie i výskumné aktivity tomu, čo je žiadané a efektívne. Musíme si položiť otázku, ako ďalej, čo našu univerzitu čaká v tomto procese. Akým smerom sa budeme musieť uberať, aby z našich posluchární a laboratórií vychádzali absolventi, kompetentní zaujať svoje miesto v spoločnosti založenej na poznatkoch.
Východiskom musí byť, samozrejme, to, aby sme sa podieľali na vytváraní prognóz vývoja slovenského poľnohospodárstva, lesníctva a rozvoja vidieka v horizonte do roku 2025 a na základe dôkladných analýz definovali priority vzdelávacieho procesu, zamerané na kreovanie adekvátnych študijných programov, resp. inováciu ich obsahu. Mimoriadne dôležitá bude preto v súvislosti s internacionalizáciou vzdelávania aj harmonizácia študijných programov so zahraničnými univerzitami s aspektom zameraným na rozširovanie ponuky predmetov vyučovaných v svetových jazykoch. Budeme musieť brať do úvahy aj ďalšie kritérium vývoja požiadaviek na vzdelanostnú spoločnosť, ktorým je snaha o masovosť vo vzdelávaní, teda vzdelávanie pre všetkých a snahu o jeho sústavnosť, prejavujúcu sa v celoživotnom vzdelávaní. Budeme musieť čeliť aj rozširovaniu obsahovej a inštitucionálnej rôznorodosti vo vzdelávaní.
Naša činnosť sa bytostne dotýka aj oblasti poľnohospodárskej vedy a výskumu, ktoré sú zodpovedné najmä za racionálne využívanie prírodných zdrojov a ochranu bioty v obhospodarovanej krajine. Veda neprináša vždy iba úspechy, ale aj riziká a pády. Ak chceme svojou troškou prispieť do mlyna jej úspechov, musíme sa držať trendov doby, stavať nielen na našich, ale najmä na svetových výsledkoch. To si bude žiadať tvorivých a zanietených ľudí s patričným talentom a vôľou učiť sa, absorbovať množstvo nových poznatkov a invenčne ich rozvíjať. V rámci európskeho vedeckého priestoru sa aj pre našu univerzitu otvárajú nové možnosti získavania finančných prostriedkov na vedeckovýskumnú činnosť. Bude záležať najmä od nás, členov akademickej obce, ako sa dokážeme chopiť tejto šance. Vedenie univerzity zriaďuje manažérsky tím na technickú prípravu projektov a od vedecko-technických pracovníkov očakáva tzv. "inovačný softvér" do nich.
Príprava kvalitných ľudských zdrojov je nemysliteľná bez vytvárania vhodných materiálno-technických podmienok pre štúdium, vedeckovýskumnú prácu či kvalitný a hodnotný každodenný život študentov a zamestnancov univerzity. Investície do výstavby nových laboratórií, dokončenia a sprevádzkovania priestorov Slovenskej poľnohospodárskej knižnice, ako aj rozširovania ubytovacích zariadení pre študentov a riešenie ďalších aktuálnych problémov, ktoré každodenný život prinesie, s tým neoddeliteľne súvisí.
Čaká nás obdobie intenzívnej práce, aby sme v rámci plánovaných hodnotení so cťou obstáli v konkurencii renomovaných domácich aj zahraničných vzdelávacích inštitúcií. Bude si to vyžadovať múdre a prezieravé rozhodnutia. Načrtnúť vízie, presvedčiť seba i svoje okolie o ich správnosti a užitočnosti, rozhodnutia uvádzať do praxe.
Mnohé z toho bude ležať na Vašich pleciach, páni dekani! Ste vrcholoví manažéri, ktorých úlohou nie je iba zabezpečiť pre fakultu materiálny dostatok, vytvárať príležitosti pre jej rozvoj, zostavovať projektové tímy, ale najmä motivovať svojich spolupracovníkov konať v prospech celku. Prajem vám, Vaše spektability, vážení páni dekani, aby ste v zdraví a pracovnej i spoločenskej pohode vykonávali svoju funkciu v prospech vašich fakúlt, ale aj Slovenskej poľnohospodárskej univerzity ako celku. Dovoľte, aby som svoje prianie ilustroval trochu netradične. Slovami Jána Amosa Komenského, ktorý vo svojom diele nezabudol ani na tých, ktorí stoja na čele škôl. Takto sa im prihovára: " Dobrým správcom školy je ten, kto sa všemožne stará o jej blaho a vidí svoj prospech len v tom, čo je pre školu dobré a užitočné. Nech má na pamäti, že je hlavným stĺpom celej školy. Pretože nemá svoju vlastnú triedu, nech je v presvedčení, že všetky sú jeho a tak sa o ne aj stará. Kolegom nech vštepuje, aby radšej podnecovali schopnosti žiakov ako ich utvárali, radšej ich viedli ako diktovali, lebo to je tajomstvo dobrej didaktiky..." (koniec citátu).
Vážené slávnostné zhromaždenie!
Kalendár je sprievodcom človeka vo všetkých dňoch roka, pracovných i sviatočných. Napĺňame ho vecami užitočnými, potrebnými, neodkladnými, ale aj slávnostnými a povznášajúcimi. Kalendár má výbornú pamäť a na nikoho nezabúda. Dvadsiaty ôsmy marcový deň vyčlenil všetkým učiteľom. Aby si v deň narodenia učiteľa národov uctil tých, ktorí sa venujú "umeniu všetkých umení", vzdelávacej, výchovnej činnosti a procesu sebavzdelávania. Rád by som využil túto slávnostnú atmosféru, aby som všetkým učiteľom zaželal veľa úspechov v práci a viac spoločenského uznania za ich záslužnú prácu.
Ďakujem Vám za pozornosť!
Prof. Ing. Mikuláš Látečka, PhD.,
rektor