e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 8-9/51 Programy EÚ v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na roky 2007 - 2013

    Programy EÚ v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na roky 2007 - 2013

    E-mail Print

    Európske vzdelávanie a odborná príprava odrážajú rôznorodosť jazykov, kultúr a systémov, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou identity jej členských štátov a ich regiónov. Vzdelávanie a odborná príprava sa po dlhý čas rozvíjali v rámci národného kontextu a v relatívne vzájomnej izolácii. Táto rozmanitosť je hodnotená veľmi vysoko a je jednou z vecí, ktorú majú všetci Európania spoločnú. Vo vzdelávaní a v odbornej príprave stúpa však potreba spolupráce a mobility, aby mohli občania EÚ z rozmanitosti ťažiť a aby ňou neboli obmedzovaní.

    V posledných dvadsiatich rokoch rastie uvedomovanie potreby spolupráce v rámci procesu európskej integrácie. V Európskej únii sú za organizáciu systémov vzdelávania a odbornej prípravy a za obsah vzdelávacích programov zodpovedné členské štáty a ich regióny. V súlade s princípom "decentralizácie" môže EÚ podporovať a dopĺňať aktivity členských štátov v určitých oblastiach vzdelávania a odbornej prípravy, ktoré môže skvalitniť vytvorením "európskej pridanej hodnoty". Tieto oblasti sú vytýčené v článku 149 a 150 Európskej Dohody a zahŕňajú podporu mobility študentov a vzdelávajúcich sa učiteľov, rozvoj spolupráce medzi školami a univerzitami, stimuláciu jazykového vzdelávania, zlepšenie uznávania titulov, kvalifikácií a schopností pre vzdelávanie a profesijné účely, rozvoj otvoreného a dištančného vzdelávania.

    V oblastiach, v ktorých články 149 a 150 definujú špecifickú európsku kompetenciu, boli prijaté a realizujú sa programy EÚ, napr. v rokoch 2000 - 2006 programy Socrates a Leonardo da Vinci, ktoré pokrývajú rôzne typy a úrovne vzdelávania a odbornej prípravy. Prijatie takýchto spoločných schém alebo opatrení si vyžaduje spoločné rozhodnutie európskej Rady pre vzdelávanie a Európskeho parlamentu. Európsky parlament schválil 15. novembra 2006 strategický akčný program Európskej komisie v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na roky 2007 - 2013, pod názvom Lifelong Learning Programme (ďalej len LLP), teda Program celoživotného vzdelávania. Pozostáva zo štyroch sektorových programov (Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci, Grundtvig), ktoré budú podporené prierezovým (transverzálnym) programom a z programu Jean Monnet.

    LLP nahrádza doterajšie samostatné programy EÚ Socrates a Leonardo da Vinci. Program celoživotného vzdelávania sa bude realizovať od 1. januára 2007 do 31. decembra 2013, s celkovým rozpočtom 7 miliárd eur. Účastníkmi programu bude 27 členských krajín EÚ, Nórsko, Island, Lichtenštajnsko a Turecko. Program je tiež otvorený pre krajiny západného Balkánu a Švajčiarsko.

    Sektorový program ERASMUS
    - vysokoškolské vzdelávanie a odborná príprava

    Špecifickým cieľom programu je podpora realizácie európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a posilnenie príspevku vysokoškolského vzdelávania a odbornej prípravy k procesu inovácií.

    Akčné ciele programu sa zameriavajú na posilnenie kvantity a kvality mobility študentov a učiteľov, integráciu Európskeho kvalifikačného rámca (EQF) do vysokého školstva, podporu ECTS a Dodatku k diplomu, spoluprácu vysokoškolských inštitúcií s podnikmi, zrýchlenie a zjednodušenie uznávania štúdia a na zvýšenie kvality vysokoškolských inštitúcií. Aktivity v rámci sektorového programu Erasmus sú rozdelené na centralizované (schvaľované, riadené na úrovni EK) a decentralizované (schvaľované, riadené na úrovni národnej kancelárie).

    Decentralizované aktivity programu Erasmus

    Mobilita študentov vysokých škôl
    - študijný pobyt 3-12 mesiacov,
    - praktické stáže/ stáž v podnikoch 3-12 mesiacov.

    Mobilita pracovníkov vysokých škôl
    - mobilita učiteľov,
    - mobilita administratívnych pracovníkov.

    Intenzívne programy - projekty zamerané na potreby vysokoškolského vzdelávania s výrazným multidisciplinárnym prístupom, najmä také, ktoré budú tvoriť súčasť integrovaných programov štúdia, vedúcich k dvojitým alebo spoločným diplomom. Projekty predkladajú vysoké školy priamo do NA.

    Podpora mobility
    - organizácia mobility,
    - Erasmus Intenzívne jazykové kurzy.

    Centralizované aktivity programu Erasmus

    Multilaterálne projekty
    - projekty zamerané na rozvoj učebných osnov,
    - modernizácia (Bolonský proces),
    - spolupráca medzi univerzitami a priemyslom (podnikmi).
    Tematické siete
    Doplnkové opatrenia

    V rámci programu Erasmus sa predpokladá do roku 2012 v rámci zapojených krajín zrealizovať 3 milióny mobilít študentov.

    Sektorový program Leonardo da Vinci
    - odborné vzdelávanie a príprava


    Ciele programu
    - podporovať účastníkov odbornej prípravy a ďalšej prípravy pri získavaní a využívaní vedomostí, zručností a kvalifikácií s cieľom podporiť ich osobný rozvoj, zamestnanosť a účasť na európskom trhu práce,
    - podporovať zvýšenie kvality a inováciu systémov, inštitúcií a praxe odborného vzdelávania a prípravy,
    - zvýšiť príťažlivosť odborného vzdelávania a prípravy a mobility pre zamestnávateľov a jednotlivcov, uľahčiť mobilitu pracujúcich účastníkov odbornej prípravy.

    Decentralizované aktivity programu Leonardo da Vinci

    Mobilita
    - mobilita pre učňov, žiakov a študentov základnej odbornej prípravy,
    - praktické stáže pre ľudí na trhu práce,
    - výmeny skúseností medzi odborníkmi (učitelia, tréneri, a i. ) 1-6 týždňov.

    Partnerstvá (od roku 2008)

    Multilaterálne projekty prenosu inovácií
    Cieľom je identifikovať jeden alebo viacero predchádzajúcich projektov a prispôsobiť ich výsledky pre zavedenie do praxe v niektorých krajinách. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 150 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.

    Centralizované aktivity programu Leonardo da Vinci

    Multilaterálne projekty tvorby inovácií
    Cieľom sú úplne nové riešenia problémov odborného vzdelávania. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 250 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.

    Tematické siete
    Cieľom je sieťovanie odborníkov a organizácií. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 150 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.

    Doplnkové opatrenia
    Priority pre multilaterálne projekty a siete:
    - podpora transparentnosti kvalifikácií (Európsky kvalifikačný rámec),
    - kvalita systémov a praxe odborného vzdelávania,
    - inovačný obsah e-learningu,
    - tréning učiteľov a trénerov,
    - Európsky systém (prenosu) kreditov v odbornom vzdelávaní,
    - uznávanie neformálneho a informálneho vzdelávania.

    Sektorový program Grundtvig - vzdelávanie dospelých


    Decentralizované aktivity
    Partnerstvo vo vzdelávaní
    Individuálne mobility


    Školenia v rámci zamestnania pre pedagogických pracovníkov v oblasti vzdelávania dospelých. Vzdelávacia prax pre budúcich učiteľov alebo čerstvých absolventov v oblasti vzdelávania dospelých - od roku 2008. Individuálna mobilita učiacich sa v oblasti vzdelávania dospelých - od roku 2008.

    Centralizované aktivity
    Multilaterálne projekty spolupráce
    Siete


    Prierezový program - transverzálny

    Program pozostáva zo štyroch kľúčových aktivít: politická spolupráca, jazyky, IKT, diseminácia a využiteľnosť výsledkov (valorizácia).

    Program Jean Monnet

    Má tri kľúčové aktivity: Jean Monnet aktivity, európske inštitúcie a európske asociácie (Katedry Jean Monnet, Európske moduly, Európske centrá excelentnosti Jean Monnet, Multilaterálne projekty Jean Monnet, Združenia profesorov a výskumníkov, Informačné a výskumné aktivity).

    Pre zamestnancov našej univerzity zorganizuje Kancelária zahraničných vzťahov a medzinárodných programov v mesiacoch január-február 2007 informačný seminár s pracovníčkami Národnej kancelárie programu LLP. Kancelária bude poskytovať poradenstvo pri príprave a realizácii projektov.

    Prof. Ing. MAGDALÉNA LACKO-BARTOŠOVÁ, CSc.,
    Ing. EVA HEČKOVÁ