Európske vzdelávanie a odborná príprava odrážajú rôznorodosť jazykov, kultúr a systémov, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou identity jej členských štátov a ich regiónov. Vzdelávanie a odborná príprava sa po dlhý čas rozvíjali v rámci národného kontextu a v relatívne vzájomnej izolácii. Táto rozmanitosť je hodnotená veľmi vysoko a je jednou z vecí, ktorú majú všetci Európania spoločnú. Vo vzdelávaní a v odbornej príprave stúpa však potreba spolupráce a mobility, aby mohli občania EÚ z rozmanitosti ťažiť a aby ňou neboli obmedzovaní.
V posledných dvadsiatich rokoch rastie uvedomovanie potreby spolupráce v rámci procesu európskej integrácie. V Európskej únii sú za organizáciu systémov vzdelávania a odbornej prípravy a za obsah vzdelávacích programov zodpovedné členské štáty a ich regióny. V súlade s princípom "decentralizácie" môže EÚ podporovať a dopĺňať aktivity členských štátov v určitých oblastiach vzdelávania a odbornej prípravy, ktoré môže skvalitniť vytvorením "európskej pridanej hodnoty". Tieto oblasti sú vytýčené v článku 149 a 150 Európskej Dohody a zahŕňajú podporu mobility študentov a vzdelávajúcich sa učiteľov, rozvoj spolupráce medzi školami a univerzitami, stimuláciu jazykového vzdelávania, zlepšenie uznávania titulov, kvalifikácií a schopností pre vzdelávanie a profesijné účely, rozvoj otvoreného a dištančného vzdelávania.
V oblastiach, v ktorých články 149 a 150 definujú špecifickú európsku kompetenciu, boli prijaté a realizujú sa programy EÚ, napr. v rokoch 2000 - 2006 programy Socrates a Leonardo da Vinci, ktoré pokrývajú rôzne typy a úrovne vzdelávania a odbornej prípravy. Prijatie takýchto spoločných schém alebo opatrení si vyžaduje spoločné rozhodnutie európskej Rady pre vzdelávanie a Európskeho parlamentu. Európsky parlament schválil 15. novembra 2006 strategický akčný program Európskej komisie v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na roky 2007 - 2013, pod názvom Lifelong Learning Programme (ďalej len LLP), teda Program celoživotného vzdelávania. Pozostáva zo štyroch sektorových programov (Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci, Grundtvig), ktoré budú podporené prierezovým (transverzálnym) programom a z programu Jean Monnet.
LLP nahrádza doterajšie samostatné programy EÚ Socrates a Leonardo da Vinci. Program celoživotného vzdelávania sa bude realizovať od 1. januára 2007 do 31. decembra 2013, s celkovým rozpočtom 7 miliárd eur. Účastníkmi programu bude 27 členských krajín EÚ, Nórsko, Island, Lichtenštajnsko a Turecko. Program je tiež otvorený pre krajiny západného Balkánu a Švajčiarsko.
Sektorový program ERASMUS
- vysokoškolské vzdelávanie a odborná príprava
Špecifickým cieľom programu je podpora realizácie európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a posilnenie príspevku vysokoškolského vzdelávania a odbornej prípravy k procesu inovácií.
Akčné ciele programu sa zameriavajú na posilnenie kvantity a kvality mobility študentov a učiteľov, integráciu Európskeho kvalifikačného rámca (EQF) do vysokého školstva, podporu ECTS a Dodatku k diplomu, spoluprácu vysokoškolských inštitúcií s podnikmi, zrýchlenie a zjednodušenie uznávania štúdia a na zvýšenie kvality vysokoškolských inštitúcií. Aktivity v rámci sektorového programu Erasmus sú rozdelené na centralizované (schvaľované, riadené na úrovni EK) a decentralizované (schvaľované, riadené na úrovni národnej kancelárie).
Decentralizované aktivity programu Erasmus
Mobilita študentov vysokých škôl- študijný pobyt 3-12 mesiacov,
- praktické stáže/ stáž v podnikoch 3-12 mesiacov.
Mobilita pracovníkov vysokých škôl
- mobilita učiteľov,
- mobilita administratívnych pracovníkov.
Intenzívne programy - projekty zamerané na potreby vysokoškolského vzdelávania s výrazným multidisciplinárnym prístupom, najmä také, ktoré budú tvoriť súčasť integrovaných programov štúdia, vedúcich k dvojitým alebo spoločným diplomom. Projekty predkladajú vysoké školy priamo do NA.
Podpora mobility- organizácia mobility,
- Erasmus Intenzívne jazykové kurzy.
Centralizované aktivity programu Erasmus
Multilaterálne projekty- projekty zamerané na rozvoj učebných osnov,
- modernizácia (Bolonský proces),
- spolupráca medzi univerzitami a priemyslom (podnikmi).
Tematické siete
Doplnkové opatrenia
V rámci programu Erasmus sa predpokladá do roku 2012 v rámci zapojených krajín zrealizovať 3 milióny mobilít študentov.
Sektorový program Leonardo da Vinci
- odborné vzdelávanie a príprava
Ciele programu
- podporovať účastníkov odbornej prípravy a ďalšej prípravy pri získavaní a využívaní vedomostí, zručností a kvalifikácií s cieľom podporiť ich osobný rozvoj, zamestnanosť a účasť na európskom trhu práce,
- podporovať zvýšenie kvality a inováciu systémov, inštitúcií a praxe odborného vzdelávania a prípravy,
- zvýšiť príťažlivosť odborného vzdelávania a prípravy a mobility pre zamestnávateľov a jednotlivcov, uľahčiť mobilitu pracujúcich účastníkov odbornej prípravy.
Decentralizované aktivity programu Leonardo da Vinci
Mobilita- mobilita pre učňov, žiakov a študentov základnej odbornej prípravy,
- praktické stáže pre ľudí na trhu práce,
- výmeny skúseností medzi odborníkmi (učitelia, tréneri, a i. ) 1-6 týždňov.
Partnerstvá (od roku 2008)
Multilaterálne projekty prenosu inovácií
Cieľom je identifikovať jeden alebo viacero predchádzajúcich projektov a prispôsobiť ich výsledky pre zavedenie do praxe v niektorých krajinách. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 150 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.
Centralizované aktivity programu Leonardo da Vinci
Multilaterálne projekty tvorby inováciíCieľom sú úplne nové riešenia problémov odborného vzdelávania. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 250 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.
Tematické siete
Cieľom je sieťovanie odborníkov a organizácií. Dĺžka: maximálne 2 roky. Grant: 150 000 eur na 1 rok spolu pre všetkých partnerov projektu.
Doplnkové opatrenia
Priority pre multilaterálne projekty a siete:
- podpora transparentnosti kvalifikácií (Európsky kvalifikačný rámec),
- kvalita systémov a praxe odborného vzdelávania,
- inovačný obsah e-learningu,
- tréning učiteľov a trénerov,
- Európsky systém (prenosu) kreditov v odbornom vzdelávaní,
- uznávanie neformálneho a informálneho vzdelávania.
Sektorový program Grundtvig - vzdelávanie dospelých
Decentralizované aktivity
Partnerstvo vo vzdelávaní
Individuálne mobility
Školenia v rámci zamestnania pre pedagogických pracovníkov v oblasti vzdelávania dospelých. Vzdelávacia prax pre budúcich učiteľov alebo čerstvých absolventov v oblasti vzdelávania dospelých - od roku 2008. Individuálna mobilita učiacich sa v oblasti vzdelávania dospelých - od roku 2008.
Centralizované aktivityMultilaterálne projekty spolupráce
Siete
Prierezový program - transverzálny
Program pozostáva zo štyroch kľúčových aktivít: politická spolupráca, jazyky, IKT, diseminácia a využiteľnosť výsledkov (valorizácia).
Program Jean Monnet
Má tri kľúčové aktivity: Jean Monnet aktivity, európske inštitúcie a európske asociácie (Katedry Jean Monnet, Európske moduly, Európske centrá excelentnosti Jean Monnet, Multilaterálne projekty Jean Monnet, Združenia profesorov a výskumníkov, Informačné a výskumné aktivity).
Pre zamestnancov našej univerzity zorganizuje Kancelária zahraničných vzťahov a medzinárodných programov v mesiacoch január-február 2007 informačný seminár s pracovníčkami Národnej kancelárie programu LLP. Kancelária bude poskytovať poradenstvo pri príprave a realizácii projektov.