Aktívne sledovať vývoj v oblasti informačných a komunikačných technológií (IKT) nie je jednoduché a jednotlivec nemôže obsiahnuť dynamiku ich vývoja v celej šírke. To je dôvod na organizáciu školení, seminárov a konferencií, kde sa záujemcovia bližšie oboznámia s novinkami v oblasti IKT všeobecne, ale aj konkrétne na našich a zahraničných univerzitách.
Šnúra takýchto podujatí sa na SPU začala odvíjať už 26. januára tohto roku, v poradí už desiatym celoškolským seminárom Sieťové a informačné technológie (SIT 2006). Vo februári nasledoval pedagogický seminár, venovaný technológiám vzdelávania so zameraním na elektronické vzdelávanie, ako aj 3. ročník medzinárodnej konferencie Multimédiá vo vyučovaní cudzích jazykov. Okrem seminárov a konferencií sa na SPU konal rad školení, ktorých prvá časť bola ukončená v septembri 2006. Boli to tieto aktivity: Tvorba výučbových materiálov a elektronických kurzov v prostredí LMS Moodle, Moderné prostriedky výučby (VRVS, interaktívne tabule), IKT, používateľ a bezpečnosť v podmienkach SPU v Nitre.
UNINFOS
Výročnou konferenciou združenia EUNIS SK (Združenie pre univerzitné informačné systémy) je medzinárodná konferencia UNINFOS, ktorá sa v máji tohto roku konala na Univerzite Konštantína Filozofa. Predkonferenčnou aktivitou bol seminár Rozvoj IKT na slovenských VŠ, kde boli predstavené vylosované rozvojové projekty z oblasti IKT, riešené na slovenských vysokých školách, financované z 80% MŠ SR a z minimálne 20% konkrétnou vysokou školou. I keď prípravu seminára sprevádzala určitá nervozita zodpovedných riešiteľov projektov, rokovanie ukázalo, že na vysokých školách sa riešia hodnotné projekty, ktoré posúvajú rozvoj IKT na Slovensku vpred. Vylosované projekty, dve z každej VŠ, hodnotila komisia, ktorá vybrala aj najlepšie projekty. Medzi nimi figuroval aj projekt SPU Optimalizácia prístupu k prostriedkom IKT, ktorého zodpovedným riešiteľom je Ing. Miloslav Mucha.
Výsledky rokovania orgánov UNINFOSu potvrdili, že EUNIS Slovensko ako profesijné združenie má potenciál, ktorý môže významne prispieť k akcelerácii vývoja IT na slovenských vysokých školách. Z diskusií zároveň vyplynulo i to, že sa citeľne zlepšila situácia v oblasti IT najmä vďaka podpore MŠ SR v rámci centrálnych rozvojových projektov a projektov riešených VŠ. V tomto trende treba pokračovať podľa možností MŠ SR a naďalej investovať do tejto oblasti čo najviac, aby sme zaostávanie za ostatnými krajinami ešte viac eliminovali. Výborným výsledkom, ktorý bol prezentovaný v rámci panelovej diskusie, je aj to, že SANET bol vyhodnotený ako desiaty medzi akademickými počítačovými sieťami a Slovensko s počtom 1151 používateľov je na 6. mieste v používaní VRVS videokonferenčného systému. Neustále treba venovať systematickú pozornosť úrovni IKT v akademických knižniciach, a to z dôvodu zaostávania za zahraničím v oblasti technickej, technologickej a prístupu k plnotextovým dokumentom. Vysoké školy i MŠ musia venovať zvýšenú pozornosť problémom personálnej stability informatikov v súvislosti so zaradením a finančným ohodnotením pracovníkov v "centrách IKT".
Koordinácia
Dôležitú úlohu v rozvoji IKT na našej univerzite má Koordinačná rada IT (KRIT), ktorej úlohou je vychádzať z jednotnej koncepcie IKT, ktorá by bola kompatibilná s koncepciami akademických pracovísk tak v SR, ako i v zahraničí. Úlohou rady je definovať takúto koncepciu, inovovať ju, v súlade s možnosťami školy ju uvádzať do života. Zápisy z rokovania KRIT nájdete v dokumentoch na stránke KRIT: www.fem.uniag.sk/KRIT.
Učiť sa, učiť sa…
Združenie EUNIS SK, ako i KRIT plánujú v ďalšom školskom roku zorganizovať ďalšie školenia i semináre, ktoré určite zaujmú mnohých pracovníkov univerzity. Treba ich vidieť aj vo vzdelávacom svetle, aby každý pracovník a študent SPU mal možnosť aktívne sa podieľať na zmenách, na ich využívaní a novými námetmi prispieť k ich implementácii vo výučbovom procese.
Pridať do kroku
Integrácia Slovenska do európskych štruktúr sa vstupom našej krajiny do EÚ neskončila. Jednou z oblastí, kde máme čo doháňať, sú aj IKT. V digitálnej gramotnosti meranej v hodnotách od 0 do 1 na základe 27 indikátorov schopnosti pracovať s modernými IKT technológiami a ich aplikáciami a službami, je celoslovenský priemer 0,33. Štúdia Economist Intelligence Unit o e-Governmente v desiatich nových členských štátoch EÚ odhalila naše zaostávanie a slabosti. Z desiatich možných bodov najviac získalo Estónsko (5,87) nasledované Českou republikou (5,57) a Slovinskom (5,33). Slovensko skončilo na deviatom mieste so 4,44 bodmi. V kategórii konektivita a technologická infraštruktúra sme na 5. mieste, v e-demokracii na šiestom, podnikateľskom a právnom prostredí na siedmom a v kategórii vzdelávanie a kvalifikácia na ôsmom mieste.
Z týchto údajov vyplýva, že v oblasti informatizácie je ešte veľa práce a zároveň aj to, že "centrá IKT" majú veľmi významnú úlohu v celoškolskom pôsobení, ale i na jednotlivých fakultách univerzity. Úspešnosť spravovania IKT závisí od spôsobu korelácie s rozhodovacími procesmi v organizácii. Model spravovania musí byť dostatočne flexibilný. Správne inovačné procesy, ako aj návrat k určitej centralizácii prostriedkov IKT a efektívne rozdelenie IKT služieb, ale i vývojárskych prác, projektové riadenie ukázalo, že pre úspešné riešenie projektov nie je dôležité pracovať na jednom pracovisku, že pracovníci z rôznych pracovísk vedia spolupracovať a riešiť spoločné problémy. Ako príklad možno uviesť úspešný kolektív riešiaci projekt e-publikovanie, ocenený na vlaňajšom Agrokomplexe Cenou ministra pôdohospodárstva, ale aj ďalšie úspešné projekty. Veríme, že k nim v budúcom období pribudnú ďalšie. Môže to viesť na jednej strane k úsporám, či už finančným alebo ľudských zdrojov, ale predovšetkým k posilneniu slabých miest v oblasti rozvoja IKT na našej univerzite.