(Pokracovanie z minuleho cisla)
 Univerzalna vzdelanost
 Po prve, univerzita by mala studentom ponuknut preds-
 tavu o celku sucasnej vzdelanosti. Presnejsie to nedavno
 popisal rektor z nemeckeho Eichstattu Mikulas Lobkowicz:
 "Univerzita je dnes jedinym miestom, kde sa este tusi, ze
 existuje usporiadane universum pravdy a ze clovek moze nap-
 lnit svoj zivot priblizovanim sa k tomuto universu. Vacsina
 tychto pravd je na nic, to si musime ujasnit. Napriek tomu
 musia univerzity existovat ako stanky odhalovania a sprost-
 redkovania tychto pravd, pretoze nakoniec prave na nich
 stavia nasa kultura."
 Nieco take mohli v Prahe alebo v Brne splnit este
 predvojnove univerzity so svojimi piatimi fakultami, po na-
 stupe totalitnych rezimov sa ale tradicia razom pretrhla.
 Hitler zrusil v novembri l939 ceske vysoke skoly, prezident
 Benes v maji l945 nemecky zvysok. Reziu povojnovych pomerov
 prevzali komunisti: do roku l959 zalozili strnrast novych
 vysokych skol "univerzitneho typu" (napr. polnohospodarske,
 pedagogicke, chemicke, umelecke) brnensku a prazsku univer-
 zitu rozsirili o nove fakulty - Karlova univerzita ich mala
 i napriek zruseniu teologie onedlho trinast. Po dokladnych
 cistkach medzi ucitelmi i studentmi zaviedli komunisti vo-
 jensky rezim. Miesto o catach, rotach a praporoch sa sice
 hovorilo o katedrach, fakultach a univerzitach, dolezite
 vsak bolo, ze student nesmel opustit svoj utvar. Tam sa pod
 presnymi studijnymi planmi vytrenoval na odbornika pre vho-
 dne miesto v narodnom hospodarstve.
 Komunisti dosiahli svoje, ceske vysoke skoly ale za-
 roven podlahli nebezpeciu, ktore podla Karla Jaspersa ohro-
 zuje europske vzdelanie uz od l9. storocia. Na skolach sa
 zacal presadzovat "protivedecky duch". Postupne sa vytracali
 vzajomne vztahy medzi vedami a kazda disciplina sa zacala
 povazovat za "absolutnu vedu", ktora "dokonale" preskuma
 svoj odbor. Dogmaticky a teda protivedecky prud na univer-
 zitach  "chorobne explodoval" po nastupe totalitnych rezimov.
 Niektore "prednosti socializmu" sa zachovali dodnes: jedno-
 tlive specializacie medzi sebou nekomunikuju a nadalej tre-
 nuju obmedzenych odbornikov. Ti sa potom za hranicami svojej
 odbornosti tazko orientuju a mozu pracovat len vo vnutri
 dokladneho byrokratickeho aparatu, ktory by ich pred svetom
 "vonku" ochranil.
 Vedecka odvaha
 Prvym znakom "skutocnej univerzity" je teda schopnost
 poskytnut univerzalne vzdelanie, druhym je priestor k slo-
 bodnemu vedeckemu badaniu. Preto teda skoly potrebuju roz-
 siahlu autonomiu. V Cesku to ale nie je take jednoduche:
 podla komunistickej tradicie pripadlo badanie Akademii
 vied. Z takehoto pohladu by pre vysoke skoly, ako ucilistia
 na "kvalifikovanych pracovnikov" skutocne mohlo stacit cen-
 tralizovane riadenie.
 Na tom, aby sa studium a vedy znovu prepojili, maju z
 objektivneho pohladu zaujem obe strany. Ucitelia by opat
 ziskali prehlad o najnovsich objavoch, naopak vyskumnici by
 vdaka ucasti na vychove studentov ziskali dalsiu zbran v
 boji o statne dotacie. Spojenie sa vsak zatial nekonalo:
 Akademia vied ma obavy, ze ju skolsky rezort zhltne, a tak
 si svoju polozku v statnom rozpocte dosledne strazi. Vyso-
 koskolski profesori zase maju strach z konkurencie vedcov a
 na skoly ich nepustaju.
 Popisat vedecku uroven jednotlivych fakult sa zatial
 nikto nepokusil, univerzity zvycajne len poukazuju na udaj-
 ne uspechy svojich absolventov na cudzich univerzitich a na
 zaujem zahranicnych vedcov o spolocne projekty (napriklad
 Karlova univerzita uzavrela so zahranicnymi ustavmi 117
 zmluv o spolocnom vedeckom programe. Vedci zo zapadu vsak
 mozu mat k svojmu zaujmu o postkomunistickych kolegov ine a
 prozaickejsie dovody: kazdu spolupracu s Vychodom, im dnes
 platia ich vlady.
 Niekolko prikladov naopak ukazuje, ze univerzity ba-
 riery minulych rokov prekracuju len tazko.Patri sem trebars
 zacudovanie novinarov z Wall Street Journalu, ktori po nav-
 steve Vysokej skoly ekonomickej konstatovali, ze "skola za-
 ostava za ekonomickymi zmenami" a ze "na rozvrhu su predme-
 ty pozostale z dob socializmu". Velku tuzbu po zmenach ne-
 preukazala ani prirodovedecka fakulta Univerzity Karlovej -
 podla rektora UK Karla Maleho pritom ide o jednu z najlep-
 sich univerzitnych fakult. Postupne obmedzovanie ucitels-
 kych miest na katedre botaniky donutilo vedcov z Akademie,
 aby tam chodili sami ucit. Je to vraj jedina sanca, ako
 vychovat novu generaciu vedcov a zabezpecit tak dalsiu exi-
 stenciu Botanickeho ustavu. Vedenie katedry sice ich pomoc
 prijalo, ale prednasky neplatia, pretoze "pre externistov
 nie je dost penazi".
 "Slobodu vedeckeho vyskumu" dokumentuje priklad Usta-
 vu etnologie prazskej filozofickej fakulty. Studenti sa tam
 svojim ucitelom vysmievaju a hovoria o nich s hlbokym pohr-
 danim:"Vykladaju nam len, ako vyzerala stara ceska chalupa,
 kde mala komin, kde dvere. A to je vsetko. Nic hlbsieho sa
 clovek nedozvie," hovori jeden z nich. Aby sa nieco dozve-
 deli, navstevuju sukromne prednasky u jedneho vedca.
 Vediet si vladnut
 Tretou vlastnostou spravnych univerzit je funkcna sa-
 mosprava. Prave vdaka svojmu samospravnemu charakteru pre-
 zili podla niektorych odbornikov dlhe storocia a staly sa
 vedla cirkvi a obci vlastne najstarsimi nepretrzite poso-
 biacimi instituciami v Europe. Byrokraticky riadene organi-
 zacie sice mozu byt na cas vykonnejsie, na druhej strane sa
 skor rozpadnu, pretoze ludia sa zvycajne dlhodobo obmedzo-
 vat nedaju.
 Ceske vysoke skoly ziskali po patdesiatich rokoch au-
 tonomiu, kvalitna samosprava tym vsak nevznikla. "Zly zakon
 komplikuje pracu skoly ako celku," usudzuje rektor Zapado-
 ceskej univerzity Jiri Holenda. "Povoluje totiz pravnu sa-
 mostatnost fakultam, a tie sa potom vobec nemusia obzerat
 na ostatnych." Ceskym univerzitam tak horzi perspektiva Pa-
 rizskej univerzity, ktora sa pocas studentskych nepokojov v
 sestdesiatych rokoch rozpadla podla fakult na niekolko vy-
 sokych skol. fakulty v Cesku zatial nechcu prist o univer-
 zitnu peciatku, jednym z dovodov je i to, ze ani fakultne
 samospravy nebyvaju prilis silne. Napriklad na matematicko-
 -fyzikalnej fakulte, jednej z najsebavedomejsich sucasti
 Karlovej univerzity sa vobec nehovori o nezavislosti na re-
 ktorovi, ale o tom, ci sa podari predist rozpadu fakulty na
 matematicku, fyzikalnu a informaticku cast. Niektori ucite-
 lia totiz usudzuju, ze im kolegovia z inych odborov v nicom
 nepomozu, iba sa musia s nimi delit o peniaze. O tom, ze
 katedram viac ako fakulte zalezi na vlastnom prospechu, sa
 presvedcil i dekan Miroslav Petrusek. S pomocou ministers-
 tva zahranicia chcel na prazskej fakulte socialnych vied
 zriadit institut zahranicnych vztahov, kde by studovali bu-
 duci diplomati. Zastupcovia styroch existujucich katedier v
 akademickom seneate ale pol roka bez racionalneho dovodu
 jeho vznik blokovali. Mali totiz obavy, aby kvoli novym u-
 citelom neprisli o svoje peniaze.
 Nikto nam nebude rozkazovat
 Ako splnit tri podmienky existencie univerzit? To by
 mala navrhnut najvyssia uroven univerzitnej samospravy -
 Rada vysokych skol a Konferencia rektorov. Ich predstavite-
 lia sa tym ale v poslednych rokoch viditelne nezaoberaju a
 vo svojej cinnosti sa obmedzuju na protesty proti povoleniu
 sukromnych univerzit alebo zavedeniu vysokeho odborneho
 skolstva.
 Vyriesit tazkosti so samospravou slubuje ministersky
 navrh noveho vysokoskolskeho zakona, ktory do konca roka
 prerokuje vlada. Univerzitna sprava sa bude centralizovat.
 Rektori budu v buducnosti menovat dekanov a tym by mali zi-
 skat dohlad nad fakultami. Posilni sa aj pozicia rektorov a
 dekanov voci akademickym senatom, ktore im dnes zneprijem-
 nuju zivot z pozicie univerzitnych resp. fakultnych parla-
 mentov. V senatoch sa zakisto obmedzi pocet studentov. "Sam
 by som s tym neprisiel, ale nebudem proti," hovori prazsky
 rektor Maly a jeho vyrok slubuje, ze aspon vedenie univer-
 zit sa novemu zakonu branit nebude. Namestnik ministra sko-
 lstva Emanuel Ondracek (niekdajsi rektor brnenskej techni-
 ky) skoly ubezpecuje, ze statny zasah autonomiu neporusi.
 "Ide skor o to, aby bola autonomia naplnena podla skuseno-
 sti minulych styroch rokov," tvrdi namestnik. "Jej subje-
 ktom totiz nemoze byt zaroven skola a fakulty, ale prave
 len univerzita."
 Ide to pomaly, ceska spolocnost ale najlepsiu sancu k
 obnove univerzit zaspala v roku l990. Dnes plati zasada,
 ktoru  presne formuloval predseda akademickeho senatu praz-
 skej pedagogickej fakulty a byvaly federalny poslanec Jan
 Sokol: "Nema zmysel vysokym skolam nieco prikazovat. Ucite-
 lia maju dost moznosti predviest, ako nieco nefunguje."
 Preto sa verejnost musi zmierit i s dalsim znamym pravid-
 lom: pomery na univerzitach budu vzdy zaostavat za vyvojom
 v spolocnosti. Znamena to tiez, ze opbcan musi byt toleran-
 tnejsi k elitam. Ich clenovia inde, ako na univerzitach
 vzdelanie ziskat nemozu.
(Respekt c. 49/94)



 


