e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 10/39 Kreditny system studia s otazkami...

    Kreditny system studia s otazkami...

    E-mail Print

    Ako student terajsieho stvrteho rocnika som zacal stu-
    dovat svoj odbor na Agronomickej fakulte az pocas vzniku a
    formovania sa uplne noveho, progresivneho systemu studia.
    Kedze nase rocniky boli uz ochudobnene o "zazitky" z pred-
    revolucneho studia, porovnavanie oboch systemov moze v na-
    som mysleni prebiehat uz len na teoretickej urovni. V ret-
    rospektivnom pohlade vsak mozeme jeho najhlavnejsie ulohy
    pri vzniku aspon ciastocne dedukovat a zhrnut do tychto
    dvoch bodov:
    a/ zavedenim pisomneho robenia skusok a ich bodoveho
    hodnotenia sa malo klasifikovanie urovne vedomosti studen-
    tov predovsetkym zobjektivnit a spresnit, vylucit vplyv
    psychickej traumy studenta z ustnej odpovede na celkove oho-
    dnotenie jeho znalosti a zamedzit taktiez obcas sa vyskytu-
    jucej tendencnosti klasifikovania.
    b/ skvalitnit odbornu pripravenost studenta posilne-
    nim moznosti individualneho vyberu casti disciplin zavede-
    nim tzv. kreditneho systemu studia.
    Zial, po takmer styroch rokoch od jeho zavedenia sa
    zda, ze nie vsetky ocakavania sa podarilo uspesne splnit. V
    prvom rade mam pocit, ze sucasny system nie celkom dosledne
    postihuje studentov, ktorych zaujem byt inzinierom je velmi
    daleko za zaujmom vlastnit titul inziniera. Nie je tajomst-
    vom, ze mnozstvo studentov pri vybere disciplin na nasledu-
    juci semester uprednostnuje v prvom rade kriterium ponuka-
    neho poctu kreditov za absolvovanie tej-ktorej discipliny
    pred kriteriom jej obsahu. Studentov zaujimaju najma naroky
    pedagoga na nich a napriama umernost poctu kreditov k ob-
    tiaznosti jej zvladnutia (samozrejme v prospech co najvys-
    sieho poctu kreditov).
    Co z toho vyplyva? Jeden nezanedbatelny fakt: kredit-
    ne systemy podobne tomu nasmu vychadzaju z predpokladu, ze
    kazdy student vysokej skoly ma skutocny zaujem stat sa od-
    bornikom v oblasti, ktora je zameranim prislusnej skoly. V
    pripade Agronomickej fakulty tento predpoklad zrejme nevy-
    chadza z realneho stavu. Je samozrejme, ze chyry o narocnosti
    vyucovacieho procesu na zvladnutie uciva (nie na kvalitu
    vyucby) na VSP nemusia vychadzat z poznania skutocnosti.Do-
    mnievam sa vsak, ze mnohi potvrdia, v akom svetle uvedeny
    problem vidia studenti, vzdelavajuci sa na inych vysokych
    skolach a univerzitach Slovenska a najlepsi studenti AF (za-
    merne vynechavam studentov nevynikajucich dobrym prospechom,
    pretoze ich nazory nemozeme povazovat za velmi objektivne).
    Nemozem sa ubranit pocitu, ze naroky na zvladnutie uciva su
    najma pre "nestihajucich" studentov pomerne nizke. Nie som
    si isty, ci pravo studenta poziadat o povolenie pokracovat
    v studiu po predchadzajucom uvolneni z neho (t.j. ani po
    opakovanom nezvladnuti discipliny) v zmysle skusobneho a
    studijneho poriadku, je schvalene i na inych vysokych sko-
    lach. Napriek tomu som presvedceny, ze v pripade AF velmi
    svoj ucel neplni. Nech bol uz uvedeny "paragraf" schvalova-
    ny s akymkolvek dobrym umyslom (napr. dat sancu studentom
    prehodnotit svoj postoj k studiu), dost ubera z motivacie
    dosahovat lepsie vysledky. Prechod z ustnej formy skusania
    na pisomnu priniesol v sebe i dva vazne, ale odstranitelne
    nedostatky. V prvom rade umoznuje studentom s ovela mensim
    rizikom pouzivat klasicke "tahaky" a opisovat od spolupri-
    sediaceho, co najma slabsie pripraveni studenti s radostou
    vyuzivaju. Zial, obcas sa stava, ze skusajuci sa spolieha-
    ju na moralny kredit studentov alebo su k nim jednoducho
    prilis zhovievavi.
    Najvacsiu slabinu sucasneho systemu vsak vidim v nie u-
    plnom zvladnuti hodnotenia tych "spravnych" vedomosti, ktore
    je vystizne vyjadrene vetou,casto pouzivanou jednym z vyni-
    kajucich odbornikov - pedagogov VSP: "Najvacsi rozdiel medzi
    stredoskolakom a studentom vysokej skoly je v tom, ze stre-
    doskolak musi vediet "ako", ale vysokoskolak i "preco". Mam
    pocit, ze niektori pedagogovia pozaduju od studentov ovela
    viac prave tych vedomosti "ako", nez znalosti "preco". Kazde
    ucivo sa da naucit i bez toho, aby ho studujuci pochopil. Ak
    studenta urcita problematika prilis nezaujima, domnievam sa,
    ze ma pravo zvladnut ju i sposobom "nasprtania" - nemala by
    vsak byt hodnotena znamkou vybornou, ktora prislucha viac
    tym, pre ktorych je zvladnutie jednotlivej discipliny prio-
    ritne. Riesenie tohto problemu je naliehave, pretoze ma v
    sebe viac pozitiv: kvalitny student sa o svojich kvalitach
    presvedci, tahaky prestanu hrat pri skuske akukolvek rolu a
    v neposlednom rade podpriemerny student straca sancu na
    zvladnutie uciva na x-ty pokus.
    Kreditno-bodovaci system studia bol isto urceny pre
    studentov s vysokymi narokmi na vzdelavaci proces, ktori
    pozaduju individualne slobody pri tvorbe rozvrhu vyucby, a
    ktori maju na uroven svojich vedomosti tie najvyssie naro-
    ky. Preto jeho zavedenie na AF povazujem za velmi spravne.
    Napriek tomu, v akej situacii sa nasa spolocnost po styri-
    dsiatich rokoch totalitneho rezimu nachadza, verim, ze na
    nasej skole je dost serioznych studentov, ktorym tymto sta-
    le sa zdokonalujuci system vyhovuje. Som presvedceny, ze ak
    sa naznacene problemy vyriesia, bude este prospesnejsi i pre
    tych, ktori svoj talent premrhavaju na nespravnych miestach.

    Radovan Kazda, IV.r. melio