Vela studentov, ktori sa vratili zo zahranicnych stu-
dijnych ciest, vratane mna, tvrdilo, ze studium v zahranici
sa od nasho odlisuje, ze studenti su viac motivovani a maju
o studium vacsi zaujem. Vraj su to len vlastnosti studentov
na zahranicnych skolach, nasi na to nemaju. Doteraz som si
to myslel aj ja, avsak ako jeden zo studentov Delaware kur-
zu, ktoreho prva dvojica predmetov (Managerial Economics a
Publics Administration) sa skoncila 2. februara, sa moj na-
zor zmenil. Presvedcil som sa totiz o opaku: i nasi studen-
ti su schopni ucit sa, systematicky sa pripravovat na cvi-
cenia, davat konkretne otazky "k veci" a mat zaujem na tom,
aby ich vysledky boli co najlepsie.
Asi je to tym, ze studenti su spravne vedeni a moti-
vovani pedagogmi, ktori dane predmety vyucuju. Preberanu
problematiku sa im ochotne pokusaju vysvetlit tak, aby bola
pre nich pochopitelna i v cudzom jazyku, pretoze vyucba
prebieha v jazyku anglickom. Studenti vidia ochotu ucitela
veci vysvetlit a nie len odrecitovat skripta. Obaja pedago-
govia vyzvali studentov k aktivnej komunikacii, upozornili
ich na moznost vyuzitia konzultacnych hodin v pripade neja-
snosti a poskytli im rozpis svojich konzultacnych hodin a
cisla kancelarii. Pred "pisomkou" sa prebraty material zo-
pakoval aj napriek tomu, ze za tyzden sa prebralo asi 150
stran z ucebnice, ktora bola samozrejme v anglictine. Piso-
mka sa pisala v atmosfere, v ktorej mal student moznost do-
kazat co vie, a nie tak, aby mu bolo dokazane, ako malo to-
ho vie.
Od studentov sa samozrejme ocakava, aby na hodinach
kladli otazky. I ked sa otazky tykaju veci, ktore by pod-
la pedagoga mali byt uz davno zname, vzdy ochotne odpovie.
Studenti maju moznost vyjadrit svoj nazor i ked nie je to-
tozny s nazorom pedagoga a bez obav, ze by to malo nasled-
ky na ustnej skuske. Pre ucitela nie je problem vzit sa do
myslenia studenta, vysvetlit latku na jeho urovni a vdaka
tomu ho doviest k poznaniu principov a nie len "odrazkove-
mu" vymenovaniu faktov. Studenti maju moznost vyjadrit sa
i k strukture a sposobu vysvetlovania latky a ucitel to vo-
bec neberie ako urazku.
Na cviceniach i mimo nich sa pouzivaju rozne studijne
materialy, rozsirujuce rozhlad studenta v danej problemati-
ke. Namiesto obvykleho hromadneho kopirovania materialov
vsak ide o ich spristupnenie ci uz v kancelarii pedagoga
alebo v citarni SlPK pod aulou.
Ak by student aj napriek vsetkemu mal pocit, ze mu
bolo ukrivdene, ma moznost vyjadrit svoj nazor na konecnom
vyhodnoteni predmetu. Formular na tento ucel zostavuje pe-
dagog, ktoremu zalezi na tom, aby vedel, akych chyb sa ma
vyvarovat a co by mal v buducnosti zmenit pri vyucovani
svojej discipliny.
I ked vsetko, co som tu opisal, sa mozno bude zdat
ako sen, je to realita na predmetoch Institute of Business
a Development and Management, vyucovanych na nasej skole.
Navstevovat ich mozu nielen studenti, ale i pedagogovia,
ktori by sa chceli presvedcit o zaujimavom sposobe vyucby.
Tibor Toth, III. PEF