Od 13. do 17. marca 1995 bol na nasej skole Dr. Warren
Dolphin z Iowskej statnej univerzity. Pocas svojej navstevy
predniesol tri prednasky tykajuce sa vyuzivania novych te-
chnologii vo vyucovacom procese. Navstivil tiez rozne pra-
coviska nasej skoly, kde sa oboznamil so sucasnym stavom a
moznostami zavadzania tychto technologii u nas. Preto sme
ho poziadali o rozhovor.
* Ako hodnotite Vasu navstevu na VSP?
- Z navstevy a najma z ludi, s ktorymi som mal moznost
stretnut sa, mam pozitivny dojem. Bolo velmi zaujimave nav-
stivit jednotlive pracoviska a priamo hovorit s vedeckymi
pracovnikmi a vyucujucimi o ich vlastnej praci. Dospel som k
poznatku, ze problemy vo vyssom vzdelavani sa na seba velmi
ponasaju i v pripade takto vzdialenych krajin. Bol som pri-
jemne prekvapeny, ze priblizne polovicu posluchacov na mo-
jich prednaskach tvorili studenti. Ak by som mal v buducno-
sti moznost uskutocnit podobnu navstevu,rad by som mal spe-
cialne prednasky pre nich.
* Preco ste sa prave Vy, profesor biologie, roz-
hodli vyuzivat nove technologie vo vyucovani?
- Pocas svojej dlhorocnej praxe som sa vzdy zapodieval
vyucovacimi metodami. Som zastancom nazoru, ze zakladom
vzdelavania je komunikacia. A prave pocitace, ak su spravne
"zosietovane" zlepsuju komunikaciu. Som aktivnym pedagogic-
kym pracovnikom uz 25 rokov a prave vyuzivanie pocitacov
prehlbilo moj zaujem o vyucovanie. Pocitace mi umoznuju, aby
som experimentoval a skusal nove veci. Verim,ze sa tym sta-
vam lepsim pedagogom.
* Co je hlavnym prinosom vyuzivania novych technologii vo
vyucovacom procese?
- Nove technologie mi umoznuju vyuzivat nove materialy
pri vyucovani. Mam moznost vyuzivat vacsie mnozstvo obraz-
kov, ako som mal v minulosti a simultanne mam moznost pou-
kazovat na vztahy jednotlivych priamo naviazanych procesov.
Takisto to umoznuje pristup studentov k mojim prednaskam aj
po vyucovani. Pocitacove programy ako Netscape alebo Mosaic
mi davaju moznost aby som do svojich prednasok zakomponoval
najnovsie poznatky z danej vednej discipliny pristupne cez
World Wide Web (WWW - Celosvetova hypertextova databaza).
* Aka je casova narocnost pripravy takychto prednasok?
- V priemere mi trva 3-5 hodin pripravit prednasku,kto-
ru budem pouzivat po prvy raz. Predpokladam vsak, ze v bu-
ducnosti vyuzijem tuto prednasku viackrat a trva mi asi 2
-3 hodiny, kym ju upravim na dalsie pouzitie.
* Hovorili ste o vizii distancneho vzdelavania pri
ktorej by student ani nemusel byt pritomny na prednaske, ale
pouzitim tejto technologie by mal moznost danu prednasku si
prestudovat doma pri svojom vlastnom pocitaci. Aky by to
podla Vas malo vplyv na studentov?
- Odpoved na tuto otazku je zavisla od definovania pojmu
student. V Spojenych statoch mame coraz viac starsich stu-
dentov, ktori prichadzaju na univerzitu, pricom maju svoje
rodiny i stale povolania. Pre takychto studentov aj studen-
tov handicapovanych ma tento sposob vyucby velky vyznam.
* Ako hodnotite technicke zazemie na VSP?
- Bol som spokojny. Umoznili ste mi predviest svoju pre-
dnasku na osobnom pocitaci pana Lubosa Minarika a to,ze ne-
vznikli ziadne problemy svedci o technickej pripravenosti
vasej institucie. Myslim si, ze by ste mali mat na skole i
pocitace Mac, i ked som ovplyvneny tym, ze som ich ne-
oblomnym zastancom. Takisto som mal moznost vyuzit WWW z
AVC-cka i z prednaskovej miestnosti v S-pavilone. Prenosove
rychlosti boli trosku obmedzene no uvedomujem si, ze ide
o problem, na ktorom sa pracuje. Ak sa tieto prenosove ry-
chlosti zlepsia, WWW sa moze stat sucastou cviceni a tak-
tiez zdrojom informacii pre vyskum. ISU urobila toto rozho-
dnutie pred tromi rokmi a sami vidite, co sa dalo dosiahnut.
Som presvedcemy o tom, ze WWW ma velke moznosti v oblasti
vzdelavania a ludia by nan mali upriamit svoju pozornost.
Domace stranky WWW mozu byt vyucovacimi prostriedkami a ma-
ju jednu velku vyhodu, ze su nezavisle na pouzivanej plat-
forme a mozu byt pristupne lokalne i v medzinarodnom merad-
le.
* Ako vidite moznosti vyuzivania tychto technologii
na VSP?
- Myslim, ze katedry by mali viac spolupracovat s AVC pri
vypracovavani novych vzdelavacich technologii.Mozno i vede-
nie by mohlo poskytnut financnu pomoc studentom, ktori by
pomahali pri priprave danych materialov.Studentom by to po-
mohlo spoznat tuto technologiu a pedagogovia by mali potre-
bne materialy. Zaujem o podobne veci mate,ludia vsak potre-
buju trochu motivacie. Bol som velmi prekvapeny vyskumnymi
projektami, ktore som videl v Botanickej zahrade a na kate-
dre slachtenia rastlin, kde sa uchovavaju snimky rastlin pre
vedecke a pedagogicke ciele. Vela prace ste uz urobili a
s jej plodmi by sa mala oboznamit i verejnost, co by malo
pozitivny vplyv na prezentaciu VSP.
* Co by ste odporucili nasim pracovnikom, ktori by radi
vyuzivali uvedene technologie?
- Aby vo vacsej miere vyhladavali moznosti zainteresovania
studentov v tychto projektoch, pretoze ti maju cas na expe-
rimentovanie i perfektnu predstavivost. Z takejto spoluprace
studenti ziskavaju zrucnosti, ktore su na trhu prace velmi
cenene. Aktivne vyuzivanie WWW urychluje a zefektivnuje pra-
cu. Ja osobne som sa pred prichodom na Slovensko dozvedel
vela noveho o vasej krajine prave prostrednictvom WWW. Na
domacej stranke Slovenska som nasiel fotky krajiny, histo-
rickych budov, dolezite informacie o ekonomike i o pravnom
systeme. Nasiel som spravy o Slovensku a taktiez hovoriaci
slovnik, ktory mi priblizil vas jazyk. Preco by sme nemohli
na tejto stranke najst i informacie o biologii, chemii alebo
ekonomike? VSP ma ludi, ktori mozu priviest skolu na popre-
dne miesto medzi slovenskymi univerzitami. Moderne informa-
cne technologie su sucastou nasho kazdodenneho zivota a in-
stitucie vyssieho vzdelavania su zodpovedne za tuto zmenu v
nasej kulture. Informacne technologie uz davno nie su len
zalezitostou zasvatenych technikov a vedcov, stavaju sa ve-
cou kazdodennou. Univerzity, ktore sa zacnu touto problema-
tikou zapodievat, stanu sa veducimi instituciami pri nasom
vstupe do 21. storocia. Nemali by sme otalat. Problem dneska
nie je v tom, ako vyvinut taketo technologie, ale ako ich
vyuzit na dalsi rozvoj ludstva.
* A co dodat na zaver? Asi len podakovanie za peknu pre-
zentaciu ktora bola sama o sebe praktickym prikladom vyu-
zivania modernych technologii a prianie, aby sa takyto spo-
sob prezentovania prednasok cim skor udomacnil aj u nas.