e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 13/39 INFORMACNE TECHNOLOGIE VECOU KAZDODENNOU

    INFORMACNE TECHNOLOGIE VECOU KAZDODENNOU

    E-mail Print

    Od 13. do 17. marca 1995 bol na nasej skole Dr. Warren
    Dolphin
    z Iowskej statnej univerzity. Pocas svojej navstevy
    predniesol tri prednasky tykajuce sa vyuzivania novych te-
    chnologii vo vyucovacom procese. Navstivil tiez rozne pra-
    coviska nasej skoly, kde sa oboznamil so sucasnym stavom a
    moznostami zavadzania tychto technologii u nas. Preto sme
    ho poziadali o rozhovor.
    * Ako hodnotite Vasu navstevu na VSP?
    - Z navstevy a najma z ludi, s ktorymi som mal moznost
    stretnut sa, mam pozitivny dojem. Bolo velmi zaujimave nav-
    stivit jednotlive pracoviska a priamo hovorit s vedeckymi
    pracovnikmi a vyucujucimi o ich vlastnej praci. Dospel som k
    poznatku, ze problemy vo vyssom vzdelavani sa na seba velmi
    ponasaju i v pripade takto vzdialenych krajin. Bol som pri-
    jemne prekvapeny, ze priblizne polovicu posluchacov na mo-
    jich prednaskach tvorili studenti. Ak by som mal v buducno-
    sti moznost uskutocnit podobnu navstevu,rad by som mal spe-
    cialne prednasky pre nich.
    * Preco ste sa prave Vy, profesor biologie, roz-
    hodli vyuzivat nove technologie vo vyucovani?

    - Pocas svojej dlhorocnej praxe som sa vzdy zapodieval
    vyucovacimi metodami. Som zastancom nazoru, ze zakladom
    vzdelavania je komunikacia. A prave pocitace, ak su spravne
    "zosietovane" zlepsuju komunikaciu. Som aktivnym pedagogic-
    kym pracovnikom uz 25 rokov a prave vyuzivanie pocitacov
    prehlbilo moj zaujem o vyucovanie. Pocitace mi umoznuju, aby
    som experimentoval a skusal nove veci. Verim,ze sa tym sta-
    vam lepsim pedagogom.
    * Co je hlavnym prinosom vyuzivania novych technologii vo
    vyucovacom procese?

    - Nove technologie mi umoznuju vyuzivat nove materialy
    pri vyucovani. Mam moznost vyuzivat vacsie mnozstvo obraz-
    kov, ako som mal v minulosti a simultanne mam moznost pou-
    kazovat na vztahy jednotlivych priamo naviazanych procesov.
    Takisto to umoznuje pristup studentov k mojim prednaskam aj
    po vyucovani. Pocitacove programy ako Netscape alebo Mosaic
    mi davaju moznost aby som do svojich prednasok zakomponoval
    najnovsie poznatky z danej vednej discipliny pristupne cez
    World Wide Web (WWW - Celosvetova hypertextova databaza).
    * Aka je casova narocnost pripravy takychto prednasok?
    - V priemere mi trva 3-5 hodin pripravit prednasku,kto-
    ru budem pouzivat po prvy raz. Predpokladam vsak, ze v bu-
    ducnosti vyuzijem tuto prednasku viackrat a trva mi asi 2
    -3 hodiny, kym ju upravim na dalsie pouzitie.
    * Hovorili ste o vizii distancneho vzdelavania pri
    ktorej by student ani nemusel byt pritomny na prednaske, ale
    pouzitim tejto technologie by mal moznost danu prednasku si
    prestudovat doma pri svojom vlastnom pocitaci. Aky by to
    podla Vas malo vplyv na studentov
    ?
    - Odpoved na tuto otazku je zavisla od definovania pojmu
    student. V Spojenych statoch mame coraz viac starsich stu-
    dentov, ktori prichadzaju na univerzitu, pricom maju svoje
    rodiny i stale povolania. Pre takychto studentov aj studen-
    tov handicapovanych ma tento sposob vyucby velky vyznam.
    * Ako hodnotite technicke zazemie na VSP?
    - Bol som spokojny. Umoznili ste mi predviest svoju pre-
    dnasku na osobnom pocitaci pana Lubosa Minarika a to,ze ne-
    vznikli ziadne problemy svedci o technickej pripravenosti
    vasej institucie. Myslim si, ze by ste mali mat na skole i
    pocitace Mac, i ked som ovplyvneny tym, ze som ich ne-
    oblomnym zastancom. Takisto som mal moznost vyuzit WWW z
    AVC-cka i z prednaskovej miestnosti v S-pavilone. Prenosove
    rychlosti boli trosku obmedzene no uvedomujem si, ze ide
    o problem, na ktorom sa pracuje. Ak sa tieto prenosove ry-
    chlosti zlepsia, WWW sa moze stat sucastou cviceni a tak-
    tiez zdrojom informacii pre vyskum. ISU urobila toto rozho-
    dnutie pred tromi rokmi a sami vidite, co sa dalo dosiahnut.
    Som presvedcemy o tom, ze WWW ma velke moznosti v oblasti
    vzdelavania a ludia by nan mali upriamit svoju pozornost.
    Domace stranky WWW mozu byt vyucovacimi prostriedkami a ma-
    ju jednu velku vyhodu, ze su nezavisle na pouzivanej plat-
    forme a mozu byt pristupne lokalne i v medzinarodnom merad-
    le.
    * Ako vidite moznosti vyuzivania tychto technologii
    na VSP?

    - Myslim, ze katedry by mali viac spolupracovat s AVC pri
    vypracovavani novych vzdelavacich technologii.Mozno i vede-
    nie by mohlo poskytnut financnu pomoc studentom, ktori by
    pomahali pri priprave danych materialov.Studentom by to po-
    mohlo spoznat tuto technologiu a pedagogovia by mali potre-
    bne materialy. Zaujem o podobne veci mate,ludia vsak potre-
    buju trochu motivacie. Bol som velmi prekvapeny vyskumnymi
    projektami, ktore som videl v Botanickej zahrade a na kate-
    dre slachtenia rastlin, kde sa uchovavaju snimky rastlin pre
    vedecke a pedagogicke ciele. Vela prace ste uz urobili a
    s jej plodmi by sa mala oboznamit i verejnost, co by malo
    pozitivny vplyv na prezentaciu VSP.
    * Co by ste odporucili nasim pracovnikom, ktori by radi
    vyuzivali uvedene technologie?

    - Aby vo vacsej miere vyhladavali moznosti zainteresovania
    studentov v tychto projektoch, pretoze ti maju cas na expe-
    rimentovanie i perfektnu predstavivost. Z takejto spoluprace
    studenti ziskavaju zrucnosti, ktore su na trhu prace velmi
    cenene. Aktivne vyuzivanie WWW urychluje a zefektivnuje pra-
    cu. Ja osobne som sa pred prichodom na Slovensko dozvedel
    vela noveho o vasej krajine prave prostrednictvom WWW. Na
    domacej stranke Slovenska som nasiel fotky krajiny, histo-
    rickych budov, dolezite informacie o ekonomike i o pravnom
    systeme. Nasiel som spravy o Slovensku a taktiez hovoriaci
    slovnik, ktory mi priblizil vas jazyk. Preco by sme nemohli
    na tejto stranke najst i informacie o biologii, chemii alebo
    ekonomike? VSP ma ludi, ktori mozu priviest skolu na popre-
    dne miesto medzi slovenskymi univerzitami. Moderne informa-
    cne technologie su sucastou nasho kazdodenneho zivota a in-
    stitucie vyssieho vzdelavania su zodpovedne za tuto zmenu v
    nasej kulture. Informacne technologie uz davno nie su len
    zalezitostou zasvatenych technikov a vedcov, stavaju sa ve-
    cou kazdodennou. Univerzity, ktore sa zacnu touto problema-
    tikou zapodievat, stanu sa veducimi instituciami pri nasom
    vstupe do 21. storocia. Nemali by sme otalat. Problem dneska
    nie je v tom, ako vyvinut taketo technologie, ale ako ich
    vyuzit na dalsi rozvoj ludstva.
    * A co dodat na zaver? Asi len podakovanie za peknu pre-
    zentaciu ktora bola sama o sebe praktickym prikladom vyu-
    zivania modernych technologii a prianie, aby sa takyto spo-
    sob prezentovania prednasok cim skor udomacnil aj u nas.

    Tibor Toth, III. roc. PEF