e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 13/39 REGIONALNY ROZVOJ MA BUDUCNOST

    REGIONALNY ROZVOJ MA BUDUCNOST

    E-mail Print

    Jednou z najmladsich katedier PEF je katedra regio-
    nalneho rozvoja, ktora vznikla 1. oktobra 1991. Jej vytvo-
    renie si vyziadala potreba kvalifikovanych odbornikov,
    schopnych riadit hospodarsky a socialny rozvoj v uzemnych
    celkoch. Zaujem studentov o studijne zameranie regionalny
    rozvoj este stale nezodpoveda moznostiam uplatnenia jeho
    absolventov. O Analyzu pricin sme poziadali veducu katedry
    regionalneho rozvoja doc. Ing. Annu Belajovu, CSc.:


    - Mozno este stale platime novacikovsku dan a studen-
    ti o nas vela nevedia. Ma to aj korene v minulosti, kedy sa
    regionalna veda u nas vobec nerozvija. Pritom, ak sa bude
    postupne presadzovat decentralisticky system vlady a pravo-
    moc rozhodovania sa v plnej miere prenesie na obce a uze-
    mia, bude prave ludi, pripravenych riadit rozvojove progra-
    my v urcitom priestore, malo.
    * Kde vsade budu mat teda absolventi regionalneho
    rozvoja uplatnenie?

    - Hlavne v instituciach statnej spravy, to znamena na
    oddeleniach regionalneho rozvoja okresnych a obvodnych ura-
    dov, na okresnych a obvodnych uradoch prace, na mestskych
    a obecnych uradoch, v agenturach pre zivotne prostredie, vo
    vyskumnych pracoviskach zaoberajucich sa problematikou roz-
    voja regionov, v poradenskych instituciach a informacnych
    strediskach, vo vychovno-vzdelavacich instituciach zaobera-
    jucich sa problematikou socialneho a ekonomickeho rozvoja
    uzemi a mnohych dalsich. Studenti sa momentalne viac orien-
    tuju na financnictvo a bankovnictvo.V ramci vedeckovyskum-
    nej cinnosti katedry sme chodili po okresoch a oddeleniach
    regionalneho rozvoja po celom strednom a vychodnom Slovens-
    ku a zistili sme, ze na tychto oddeleniach je malo kvalifi-
    kovanych ludi, vzdelanych v regionalnych vedach, ktori by
    sa vedeli divat komplexne na rozvoj socialny i ekonomicky,
    ktori by vedeli posudit vazby medzi nimi a usmernit ich.
    A vychovat takychto ludi je cielom nasho studijneho zamera-
    nia.
    * Comu je podriadeny obsah studia?
    - Vychove absolventa, ktory je schopny riadit a us-
    mernovat rozvojove procesy v urcitej lokalite. Studijne za-
    meranie regionalny rozvoj si mozu vybrat v 4. a 5. rocniku
    studia, teda predpokladame, ze k nam pridu uz so solidnym
    zakladom z ekonomickych disciplin. Teoreticky zaklad nasho
    studia tvori priestorova ekonomika, ktora sa zaobera zako-
    nitostami, ktore formuju a ovladaju ekonomicky pohyb spo-
    locnosti v priestore. Na tento zaklad nadvazuju dalsie
    predmety ako su vyrobne zdroje regionov, ekonomika zivotne-
    ho prostredia, ekonomika a sprava miest a obci, priestorovy
    management, vidiecky cestovny ruch, geograficke informacne
    systemy, urbanizmus vidieka a mnozstvo volitelnych predme-
    tov, ktore dotvaraju pohlad na disciplinu. V letnom semest-
    ri 5. rocnika maju studenti vyhradeny priestor na prax,
    ktoru absolvuju na zaklade dohody v odporucenych institu-
    ciach, ktore sa potom nezriedka stanu ich prvym posobiskom
    v praxi. Uz pred touto praxou robia studenti seminarne pra-
    ce, chodia do regionov, skumaju situaciu, komunikuju s lud-
    mi, ziskavaju prehlad. Ak sa chcu o tomto studijnom zamera-
    ni dozvediet viac, radi ich privitame na katedre regional-
    neho rozvoja.

    Dakujem za rozhovor.
    M. Kocnerova