Jednou z najmladsich katedier PEF je katedra regio-
nalneho rozvoja, ktora vznikla 1. oktobra 1991. Jej vytvo-
renie si vyziadala potreba kvalifikovanych odbornikov,
schopnych riadit hospodarsky a socialny rozvoj v uzemnych
celkoch. Zaujem studentov o studijne zameranie regionalny
rozvoj este stale nezodpoveda moznostiam uplatnenia jeho
absolventov. O Analyzu pricin sme poziadali veducu katedry
regionalneho rozvoja doc. Ing. Annu Belajovu, CSc.:
- Mozno este stale platime novacikovsku dan a studen-
ti o nas vela nevedia. Ma to aj korene v minulosti, kedy sa
regionalna veda u nas vobec nerozvija. Pritom, ak sa bude
postupne presadzovat decentralisticky system vlady a pravo-
moc rozhodovania sa v plnej miere prenesie na obce a uze-
mia, bude prave ludi, pripravenych riadit rozvojove progra-
my v urcitom priestore, malo.
* Kde vsade budu mat teda absolventi regionalneho
rozvoja uplatnenie?
- Hlavne v instituciach statnej spravy, to znamena na
oddeleniach regionalneho rozvoja okresnych a obvodnych ura-
dov, na okresnych a obvodnych uradoch prace, na mestskych
a obecnych uradoch, v agenturach pre zivotne prostredie, vo
vyskumnych pracoviskach zaoberajucich sa problematikou roz-
voja regionov, v poradenskych instituciach a informacnych
strediskach, vo vychovno-vzdelavacich instituciach zaobera-
jucich sa problematikou socialneho a ekonomickeho rozvoja
uzemi a mnohych dalsich. Studenti sa momentalne viac orien-
tuju na financnictvo a bankovnictvo.V ramci vedeckovyskum-
nej cinnosti katedry sme chodili po okresoch a oddeleniach
regionalneho rozvoja po celom strednom a vychodnom Slovens-
ku a zistili sme, ze na tychto oddeleniach je malo kvalifi-
kovanych ludi, vzdelanych v regionalnych vedach, ktori by
sa vedeli divat komplexne na rozvoj socialny i ekonomicky,
ktori by vedeli posudit vazby medzi nimi a usmernit ich.
A vychovat takychto ludi je cielom nasho studijneho zamera-
nia.
* Comu je podriadeny obsah studia?
- Vychove absolventa, ktory je schopny riadit a us-
mernovat rozvojove procesy v urcitej lokalite. Studijne za-
meranie regionalny rozvoj si mozu vybrat v 4. a 5. rocniku
studia, teda predpokladame, ze k nam pridu uz so solidnym
zakladom z ekonomickych disciplin. Teoreticky zaklad nasho
studia tvori priestorova ekonomika, ktora sa zaobera zako-
nitostami, ktore formuju a ovladaju ekonomicky pohyb spo-
locnosti v priestore. Na tento zaklad nadvazuju dalsie
predmety ako su vyrobne zdroje regionov, ekonomika zivotne-
ho prostredia, ekonomika a sprava miest a obci, priestorovy
management, vidiecky cestovny ruch, geograficke informacne
systemy, urbanizmus vidieka a mnozstvo volitelnych predme-
tov, ktore dotvaraju pohlad na disciplinu. V letnom semest-
ri 5. rocnika maju studenti vyhradeny priestor na prax,
ktoru absolvuju na zaklade dohody v odporucenych institu-
ciach, ktore sa potom nezriedka stanu ich prvym posobiskom
v praxi. Uz pred touto praxou robia studenti seminarne pra-
ce, chodia do regionov, skumaju situaciu, komunikuju s lud-
mi, ziskavaju prehlad. Ak sa chcu o tomto studijnom zamera-
ni dozvediet viac, radi ich privitame na katedre regional-
neho rozvoja.
Dakujem za rozhovor.
M. Kocnerova