Charizmatický moderátor TV Markíza Viktor Vincze sa venuje aj popularizácii zmien, ktoré vedú k udržateľnému životu. V debate so študentmi Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva SPU v Nitre, ktorá sa konala koncom minulého roka v rámci podujatia Vianočný punč, sa podelil o svoje myšlienky a skúsenosti s tým, co možno robiť, aby sme chránili životné prostredie.
Vyberáme z otázok, ktoré najviac zaujímali účastníkov besedy.
Svoje názory a osvetu v ekologickej oblasti aktívne sprostredkúvate aj prostredníctvom sociálnych sietí. Prečo ste sa začali zaujímať o najpopulárnejšie ekologické témy?
Ako novinár som mal možnosť získať informácie a dáta z viacerých verejne prístupných zdrojov a databáz, ktoré mi dokresľovali situáciu v oblasti životného prostredia a klimatických zmien. V tomto procese som zistil, že mnoho ekologických tém je opradených mýtmi, že je najvyšší čas niečo zmeniť, kým ešte dôsledky nie sú fatálne a že je nutné hovoriť o tejto problematike populárnym jazykom. Preto som o dátach začal písať na sociálnych sieťach, ale povedal som si, že to nestačí. Začal som intenzívne cestovať verejnou dopravou, hoci mám auto a rád šoférujem. Začal som sa striedmo stravovať, v ruksaku vždy nosím fľašu na vodu šetrnú k životnému prostrediu a nekupujem PETky.
Šli ste niekedy nakupovať aj s vedomím, že máte plnú skriňu a nepotrebujte ďalšie oblečenie?
Určite sa to stalo. Takže začal som sa zamýšľať nad tým, ci naozaj potrebujem toľko oblečenia, ci každý jeden kúsok, ktorý mi visí v skrini využívam naplno.
Prečo je také dôležité vzdať sa každodenného cestovania vlastným autom a využívať osobný dopravný prostriedok len keď je to nevyhnutné?
Pretože až 70 percent dopravných emisií sveta pochádza z ciest. Keď nebudem jazdiť autom, jeho emisie zostanú na parkovisku. Ďalšou rovinou problému sú dopravné zápchy, takže prispievam k prázdnejším uliciam. Zároveň ušetrím na pohonných hmotách, údržbe auta a podobne.
Takže cestujete hromadnou dopravou, hoci máte auto. Nestretávate sa s názorom, že je to len póza, aby ste sa prezentovali na sociálnych sieťach?
Keď sa ku mne pridá viacero ľudí a budú dávať prednosť verejnej doprave pred vlastným autom, rozmýšľať ako sa stravujú, čo kupujú a využívajú, tak to zobrazovanie nejakej pózy malo zmysel. Svojím ekologickejším spôsobom života chcem motivovať aj ďalších, najmä mladých ľudí.
Ako teda ľudia reagujú na to, že propagujete cestovať MHD?
Výsmešne aj pochvalne, kriticky aj s uznaním. V internetovej komunite je to viac uznanie, v osobnej komunikácii skôr mlčanie. Manželka ma v tom plne podporuje, ale napríklad niektorí členovia mojej rodiny nechcú cestovať hromadnou dopravou - argumentujú tým, že načo si kúpili osobné automobily, keď ich nebudú využívať. Mám pocit, že staršia generácia nemá záujem vzdať sa určitého životného štýlu. Tiež sú ľudia, ktorí tému ochrany životného prostredia popierajú. Niektorí si dokonca myslia, že som zaplatený niečo propagovať. Táto téma vyvoláva veľa emócií. Keď som v relácii jednému známemu politikovi povedal, že dnes pocestujem do Nitry autobusom, zasmial sa a poznamenal, že on bude cestovať aj dvoma autami, takže moju stopu zabije. Napriek tomu si myslím, že čím viac ľudí si problematiku životného prostredia začína uvedomovať. Nikoho k ničomu nenútim, ukazujem len príbeh, ktorý žijem. A je na každom, ci bude aj naďalej ignorantom, alebo sa svojím správaním bude snažiť prispieť k ochrane životného prostredia. Aj preto som rád, že som dnes na pôde fakulty, ktorá sa profesionálne venuje krajine. Opakujem, som laik, ktorý sa snaží získať, analyzovať, interpretovať a ponúknuť dáta ďalším ľudom a v súlade s nimi žiť.
Ako vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a rozhodnúť sa napríklad pre už spomínanú MHD?
Treba si svoj program a povinnosti naplánovať s časovým rozpisom dopravných spojov. Každodenné plánovanie mi pomáha, aby som sa nedostal do stresovej situácie, lebo v tom momente sa komfort vytratí. Určite sa to dá realizovať, najmä vtedy, keď môžeme trasu, napríklad do práce, bez problémov zvládnuť jedným ci dvoma spojmi.
Ste známa tvár z obrazovky. Nemáte problém vo verejnej doprave s prílišnou pozornosťou spolucestujúcich?
Nie, dospelí ľudia si žijú svojím príbehom dna. Občas spozornejú a to je všetko.
A co strava? Pomôže vegetariánstvo zlepšeniu životného prostredia?
Pokiaľ ide o stravu, nakupujem slovenské produkty. Co sa týka vegetariánstva, napriek tomu, že nie som vegetarián, ani vegán, myslím si že tento spôsob stravovania pomáha životnému prostrediu, lebo živočíšna výroba ma šialené dopady na životné prostredie. Obmedziť konzumáciu mäsa je jednoduché. Sám som to vyskúšal, kedysi som mäso jedol trikrát každodenne, teraz ho konzumujem každý druhý deň. To nikomu nemôže robiť problém a keď tvrdí, že áno, tak preháňa.
Ako by ste argumentovali tým, ktorí tvrdia, že obmedzením spotreby bude stagnovať ekonomika?
Napríklad faktom, že v súčasnosti tretina svetových vypestovaných plodín sa nikdy nedostane ku zákazníkovi a končí v koši na odpadky. Zbytočné zdroje, ktoré sa dajú používať v iných oblastiach ekonomiky.
Komunikujte aj s ďalšími ľuďmi ci mimovládnymi organizáciami, ktoré sa venujú problematike životného prostredia?
Áno, komunikujem s ľudmi, ktorí vyvíjajú nejakú činnosť v tejto oblasti, aktuálne napríklad s babami z konferencie Slovakia Going Zero Waste.
Ako podla vás rozlíšiť pravdivé dáta od mýtov?
Podľa mojich skúseností neznáme weby, teda weby, ktorých meno ste nikdy predtým nepočuli, často šíria bombastické, nekredibilné správy, na to sú vytvorené. Preto sa snažím pracovať s overenými zdrojmi, vedeckými dátami zo slovenských a svetových univerzít, knižníc, štatistických úradov, ministerstiev, lebo pravosť tých dát garantuje štát. To neznamená, že všetky sú úplne presné, ale určite ich nemožno považovať za výmysel ci klamstvo.
Nemáte pocit, že to, co robíte, je obrazne povedané boj s veternými mlynmi?
Áno. Ale keby to rovno nemalo celoplanetárny zmysel, myslím si, že takto žiť je skrátka správne.
Renáta Chosraviová
Viktor Vincze sa okrem iného venuje aj popularizácii zmien, ktoré vedú k udržateľnému spôsobu života
Foto: Kristína Candráková