e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 4/64 NA SLOVÍČKO: s Petrom Halajom

    NA SLOVÍČKO: s Petrom Halajom

    E-mail Print

    halajprofesorom na Katedre krajinného inžinierstva Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva, vymenovanom v odbore krajinárstvo

    Pán profesor, ako by ste charakterizovali vaše odborné vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?

    Vo svojej vedeckej práci sa orientujem na problematiku vodného hospodárstva krajiny. Z hľadiska dopadu klimatickej zmeny ide o sektor, ktorý je na tieto zmeny veľmi citlivý, a v ktorom sa začínajú významne prejavovať na kvalitatívnom a hlavne kvantitatívnom stave povrchových a podzemných vôd. Tým sa odhaľuje široké spektrum problémov, ktoré treba skúmať. V súčasnosti sa na našom pracovisku, v rámci riešenia výskumných úloh, zaoberáme problematikou využitia hydromelioračných stavieb na elimináciu dopadov klimatickej zmeny v poľnohospodársky využívaných oblastiach. Ďalšou oblasťou je revitalizácia riečnych systémov, v ktorej má Slovensko, napr. v porovnaní s Českom, co doháňať.

    V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna?

    Každopádne je to akademická sloboda a kontakt s mladými ľuďmi. Akademická sloboda poskytuje široké možnosti pre rozvoj človeka. Zároveň znamená zodpovednosť a určitú dávku sebadisciplíny, ako pozitívne stránky akademickej slobody maximálne využiť. Kontakt so študentmi, ktorí v súčasnosti ovládajú moderné informačné technológie, sú scestovaní a majú snahu získavať nové poznatky, je jedným z impulzov nútiacich človeka na sebe pracovať.

    Ako veda obohacuje váš život?

    Vedu chápem ako východisko, ktoré nám pomáha prenikať do podstaty sveta a má potenciál, podobne ako kultúra, prispievať k zušľachťovaniu ľudstva a k zlepšovaniu životných podmienok človeka. Pokiaľ to napĺňame je to určite veľké obohatenie.

    O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Viac ako slová sú potrebné skutky. čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania avedeckého výskumu?

    Vzhľadom na nastavenie priorít v spoločnosti a historický dlh, ktorý sa v školstve prierezovo vytvoril za uplynulých tridsať rokov, si myslím, že univerzita robí veľa užitočnej práce. Z hľadiska vzdelávania je prioritou poskytnúť kvalitné vzdelávanie s dobrou perspektívou uplatnenia sa na trhu práce. To znamená optimálnu štruktúru predmetov v študijných programoch, kvalitnú výučbu, ako aj užšiu prepojenosť s požiadavkami praxe. V oblasti výskumu, kde sú často limitujúcim faktorom  finančné možnosti a personálne zabezpečenie výskumu, predstavuje jednu z ciest intenzívnejšia medzinárodná spolupráca pri riešení projektov a zvýšenie poctu doktorandov.

    Keby ste mali vymenovať tri míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?

    Míľniky v živote identifikuje človek v spätnom pohľade na prežité. Ci už je to v profesijnom alebo osobnom živote, ich význam sa vekom prehodnocuje a to dôležité sa vykryštalizuje. Niektoré z nich však zostávajú v človeku pevne ukotvené. Patrí k nim spoznanie ľudí, ktorí nás ľudsky obohatia, ale hlavne radostné udalosti vrodine, ktoré natrvalo zostávajú v pamäti.

    Renáta Chosraviová