e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 1/64 HOVORÍME S DEKANMI: S prof. DUŠANOM IGAZOM, dekanom Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva

    HOVORÍME S DEKANMI: S prof. DUŠANOM IGAZOM, dekanom Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva

    E-mail Print

    igazPán dekan, ponuka študijných programov na FZKI je vskutku pestrá. Máte nejaké nové študijné programy a budete sa usilovať aj o ďalšie rozšírenie?

    Naša fakulta ponúka jedinečné študijné programy (ŠP), ktoré v takej forme, ako ich ponúkame, nie je možné študovať na inej univerzite v slovenských podmienkach. Okrem štandardne zavedených programov ako je záhradníctvo, krajinné inžinierstvo, záhradná a krajinná architektúra a biotechnika parkových a krajinných úprav ponúkame možnosť študovať záhradníctvo aj ako spoločný inžiniersky ŠP International Master of Horticulture Science v anglickom jazyku v spolupráci so Záhradníckou fakultou v Lednici, ČR a Fakultou biotechnológie a záhradníctva v Krakove, Poľsko. Aktuálne máme akreditovaný nový atraktívny a spoločensky veľmi potrebný ŠP pozemkové úpravy a informačné systémy v poľnohospodárstve v dennej forme štúdia a prvých záujemcov budeme prijímať od AR 2020/2021. V rámci projektu s názvom Prepojenie vysokoškolského vzdelávania s potrebami praxe na SPU v Nitre fakulta pripravila tri profesijne orientované bakalárske ŠP - floristika, správa a zakladanie zelene a v spolupráci s Fakultou biotechnológie a potravinárstva ŠP vinohradníctvo a vinárstvo. Pre verejnosť ponúkame aj novoakreditované vzdelávacie kurzy v oblasti arboristiky, vodného hospodárstva a závlah.

    Aké sú kritériá na uchádzačov o štúdium na FZKI?

    Kritériá sú rôzne v závislosti od zvoleného ŠP. Generálne platí, že študent musí chcieť študovať. Výnimkou je ŠP krajinná a záhradná architektúra, kde treba mať aj talentové predpoklady s umelecko – technickým a priestorovým videním.

    V posledných rokoch sa kladie čím ďalej tým väčší dôraz na spoluprácu nielen medzi rôznymi výskumnými tímami, ale aj s praxou. Aké máte plány v tejto oblasti?

    Jedným zo základných cieľov praxe organizovanej v rôznych formách na našej fakulte je dosiahnuť užšiu prepojenosť vzdelávania s potrebami trhu práce. Keďže odvetvia, v ktorých sa náš absolvent môže uplatniť prechádzajú dynamickým rozvojom, nie je v možnostiach vysokej školy pripraviť absolventa na riešenie všetkých situácií, s ktorými sa v zamestnaní môže stretnúť. Preto je dôležité, aby bol absolvent flexibilný, pripravený rozširovať svoje poznatky a spájať ich s praktickou skúsenosťou. To umožní jeho rýchlejšiu adaptáciu na konkrétne podmienky zamestnávateľov. Z tohto dôvodu budujeme a stále rozširujeme sieť kontaktov a zmluvných vzťahov s rôznymi podnikmi a firmami na Slovensku, v ktorých realizujeme praxe a riešime záverečné práce. Dôležitým prvkom prepojenosti vzdelávacej činnosti s praxou je zabezpečovanie výberových prednášok odborníkov z praxe, poskytovanie poradenskej a konzultačnej činnosti pracovníkov fakulty, organizovanie vzdelávacích kurzov pre prax, vypracovávanie projektov a riešenie výskumných úloh podľa požiadaviek praxe. V budúcnosti plánujeme zintenzívnenie týchto aktivít, ktoré sa prejavia aj v skvalitnení vzdelávacieho procesu na fakulte.

    Viete ako sa v praxi darí absolventom vašej fakulty?

    Naša fakulta má mimoriadne pestrú škálu úspešných absolventov v rôznych oblastiach pôsobenia, a to od štátnej a verejnej správy, cez úspešných podnikateľov v oblasti záhradníctva, poľnohospodárskej výroby a stavebníctva, projektantov a realizátorov sadovníckych diel. Vždy nás poteší každý ich úspech, o ktorom sa dozvieme. Pre lepšiu komunikáciu s nimi bol na fakulte zriadený Klub absolventov aj s podporou ich prezentácie a dosiahnutých úspechov na našej webovej stránke.

    Čo by ste v nasledujúcich rokoch chceli predovšetkým dokázať na poste dekana?

    Zárukou rozvoja každej inštitúcie je okrem kvalitných, kompetentných, a čo je veľmi dôležité, motivovaných zamestnancov, aj adekvátna infraštruktúra a dostatok finančných zdrojov na jej napredovanie. Podpora školstva, vedy a výskumu, ako aj pôdohospodárstva, príslušnými štátnymi orgánmi nie je taká, akú by sme očakávali. Napriek tomu si myslím, že aj v tomto smere sa začnú lámať ľady a kompetentní si uvedomia nevyhnutnosť investícií do budúcnosti tejto krajiny. Nestrácam optimizmus a potvrdzujú mi to aj pripravené a zverejnené výzvy súvisiace s odborným zameraním našej fakulty, pri ktorých sa snažíme byť mimoriadne aktívni. FZKI nezačína na zelenej lúke, veď o rok oslávime 25. výročie jej založenia. Máme slušne vybudované niektoré laboratóriá či už v rámci Centra excelencie pre integrovaný manažment povodí alebo Výskumného centra AgroBioTech. V oblasti výskumu je potrebná personálna stabilizácia našich i zahraničných výskumných pracovníkov a postdoktorandov s adekvátnym finančným ohodnotením, a to sa dá len cez dodatočné zdroje. Fakulta potrebuje aj stabilizáciu počtu študentov a v tomto smere sme začali vyvíjať aktivity, ktoré tomuto cieľu napomáhajú. Snažíme sa aktívne spolupracovať so strednými školami na Slovensku, ale aj na Ukrajine a v Srbsku pri propagácii našich ŠP. To, čo by pomohlo nielen našej fakulte, je vytvorenie modelu letného nultého semestra na úrovni univerzity pre ukrajinských, resp. srbských študentov v spolupráci aj s ostatnými fakultami.

    Kam by mala FZKI smerovať v budúcnosti?

    O jej budúcnosť sa neobávam, práve naopak, už teraz v spoločnosti cítiť tlak na generačnú výmenu v pôdohospodárstve. Naša fakulta, či chceme, alebo nechceme, úzko súvisí s poľnohospodárstvom, vidiekom a jeho rozvojom v rámci zdravej produkcie potravín a zároveň zabezpečenia zdravej, funkčnej a esteticky príťažlivej krajiny. Trend zvyšovania povedomia a verejný tlak ju predurčuje byť žiadanou a potrebnou pre študentov i spoluprácu s praxou. V tejto súvislosti je treba zvýšiť ponuku tém na vedecko-spoločenský dialóg.

    Renáta Chosraviová