e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 8/63 S ocenenými pedagógmi – jednoducho o zložitom alebo o fenoméne učiteľ

    S ocenenými pedagógmi – jednoducho o zložitom alebo o fenoméne učiteľ

    E-mail Print

    Čo je podľa Vás na práci pedagóga najkrajšie a čo najťažšie?

    Doc. Ján Brindza, FAPZ: Pre pedagóga je najkrajší neprestajný osobný profesionálny rozvoj v oblasti, v ktorej zabezpečuje výučbu a výskum, tým sa stáva večným študentom a život má naplnený poznávacím procesom. Najťažšie je nezaostať v tomto trende, zbavovať sa zotrvačnosti v poznatkoch a dokázať prekračovať hranice bežnej rutiny novými prístupmi a nezvyčajným riešením problematiky.

    Prof. Ján Tomáš, FBP: Poslanie pedagóga je veľmi náročné, najmä v prístupe k študentom, ktorí majú určité nedostatky v dosahovaní vyššej úrovne vedomostí. Najkrajší zážitok z môjho dlhodobého pôsobenia zažívam vtedy, keď ma absolvent príde neočakávane navštíviť a spomíname, ako som im odovzdával svoje vedomosti.

    Prof. Peter Bielik, FEM: Povolanie učiteľa je pre pedagóga výzvou, s ktorou sa každý vyrovnáva individuálne. Pre mňa osobne je pedagogická práca poslaním, ktoré ma napĺňalo celý život, pretože práca s mladými ľuďmi nie je jednotvárna, je veľmi kreatívna a po celý čas ma posúvala dopredu. Prináša mi pocit šťastia a spokojnosti, keď vidím našich absolventov, že sú úspešní a nadobudnuté poznatky zúročujú v praxi. Mnohí z mojich bývalých študentov sú v súčasnosti mojimi kolegami, blízkymi spolupracovníkmi a som nesmierne rád, že som mal tú možnosť ich spoznať a spolupracovať s nimi.

    Doc. Žaneta Pauková, FEŠRR: Na otázku odpoviem pohľadom ekológa a environmentalistu. Na mojej práci je krásne to, že sú mladí ľudia, ktorí majú záujem podieľať sa na riešení problémov životného prostredia a je pre mňa cťou odovzdávať im vedomosti a skúsenosti. Najťažšie je presvedčiť ich, že táto práca má zmysel a nezastupiteľnú úlohu v spoločnosti, hoci vidia, čo všetko sa deje okolo nás.

    Doc. Viliam Bárek, FZKI: Práca vysokoškolského učiteľa je veľmi špecifická. Pracuje s dospelými mladými ľuďmi, ktorí si väčšinou študijné zameranie zvolili sami, majú solídne stredoškolské vzdelanie a jasné životné ciele. Práca s nimi je obohacujúca. Pedagogická práca predstavuje však len polovicu pracovnej náplne. Zvyšok tvorí veda a výskum, publikovanie, projekty, spolupráca. Pre mňa je práve táto rôznorodosť práce na univerzite veľký benefit, brániaci upadnutiu do pracovného stereotypu, núti ma posúvať sa dopredu osobne aj odborne. Osobné šťastie je však o nastavení životných hodnôt, šťastí a rodine, nie o veľkosti majetku. To sú dôvody prečo som so svojou prácou spokojný, niekedy aj nespokojný, ale nemenil by som.

    Prof. Štefan Mihina, TF: Viackrát sa mi stalo, že som stretol absolventov, ktorí mi s nadšením rozprávali o tom, ako sa im darí v zamestnaní či v podnikaní. To je pre pedagóga to najkrajšie. A najťažšie? Dosiahnuť, aby takýchto úspešných absolventov bolo čo najviac.

    Takže nemenili by ste svoju prácu za inú, alebo ste si povedali niekedy, že už je toho dosť?

    J. Brindza: Veľkou výhodou vysokoškolského učiteľa - v porovnaní s kolegami na základných a stredných školách - je to, že má možnosť rozvíjať svoj odborný profil prostredníctvom vedeckovýskumnej činnosti s aktívnym zapojením samotných študentov do týchto aktivít formou riešenia záverečných prác. Tým má možnosť vytvoriť si tvorivý priestor pre tímové riešenie problematiky a, samozrejme, aj s využitím nadobudnutých poznatkov vo všetkých formách vzdelávacieho procesu. V mojom prípade som v tvorivom priestore vytvoril aj podmienky pre rozsiahlu medzinárodnú spoluprácu, čím moja práca ako učiteľa a vedeckovýskumného pracovníka má svoje čaro a hlboký zmysel.

    J. Tomáš: Moje povolanie som zmenil na určité obdobie v rokoch 1994 – 1995. Na základe prístupu odborníkov a podnikateľov z praxe som však dospel k záveru, že zmena pracovného zaradenia z učiteľa na podnikateľa bola v mojom prípade neprijateľná a vrátil som sa späť na základné pracovisko. Učiteľstvo som si obľúbil a som nadmieru spokojný so svojím poslaním. Slovenská poľnohospodárska univerzita je mojím druhým domovom a počas môjho takmer 45-ročného pôsobenia som jej obetoval svoje schopnosti v pedagogickej, vedeckej a riadiacej činnosti.

    P. Bielik: Neviem si predstaviť, že by som v živote robil niečo iné i napriek príležitostiam, ktoré mi život prinášal. Som veľmi šťastný, že som svoj život a profesionálnu kariéru mohol venovať práve mladej generácii, byť pri nich a tvoriť s nimi.

    Ž. Pauková: Pracovať ako učiteľka je pre mňa splnený sen z detstva. Vo svojej pedagogickej praxi sa stretávam vo veľkej miere so študentmi, ktorí majú jasnú predstavu o svojom budúcom povolaní environmentálneho manažéra. Priznám sa - veď som len človek - že keď už mám toho dosť, stačí, keď príde študent „nadšenec“, ktorý sa úprimne zaujíma o vybranú tému a moje baterky sú opäť nabité pozitívnou energiou. Svoju prácu by som ani po desiatich rokoch praxe nemenila za žiadnu inú, naopak, pracovať v kolektíve vynikajúcich učiteľov ma baví stále viac.

    Š. Mihina: Samozrejme, že ma trochu mrzí, že učiteľské povolanie nemá v súčasnosti také spoločenské uznanie, aké by si zaslúžilo. Veľa vecí sa dnes mení a preto aj vzťah k vzdelaniu je iný. Som však presvedčený, že už v blízkej budúcnosti nájdeme cesty k spokojnosti tých, ktorí chcú vedomosti odovzdávať, ako aj tých, ktorí ich chcú prijímať. Na obidvoch stranách treba začať od seba.

    rch 

     

    brindza

    J. Brindza

    tomas

    J. Tomáš

    bielik

    P. Bielik

    paukova

    Ž. Pauková

    barek

    V. Bárek

    mihina

    Š. Mihina