Vo vydavateľstve SPU v Nitre nedávno vyšla vysokoškolská učebnica autorov prof. Jána Supuku a Ing. Márie Bihuňovej, PhD., s uvedeným názvom.
Kniha prináša základné teoretické poznatky o vývoji, obsahu, funkciách a významnosti rekreácie pre človeka a spoločnosť. Podáva prierezový pohľad na široké spektrum foriem rekreácie a turizmu, ktoré sú dnes žiadané alebo vykonávané zainteresovanými účastníkmi a pre ktoré treba vytvárať adekvátne podmienky a vhodné prostredie. Rozpracúva základné princípy tvorby priestorov rekreácie v troch dominantných typoch vnútrozemskej krajiny mierneho klimatického pásma, a to lesnej, poľnohospodárskej (vidieckej) a urbanizovanej (sídelnej) krajiny v podmienkach Slovenska. Poukazuje tiež na riziká, limity a obmedzenia, ktoré sú spojené s potenciálnym alebo reálnym výkonom rekreačných aktivít človeka v prírodnom, alebo kultúrnom prostredí.
Ako píšu autori, rekreácia je súčasťou biologického cyklu človeka. Je spojená s procesom obnovy a regenerácie jeho fyzických a duševných síl. Nadobudla široké spektrum programových činností, od aktívnych fyzických výkonov, cez vzdelávanie a zušľachťovanie ducha, pasívne vnímanie a zážitok z okolia, až po kľudový relax so zažmúrenými očami. „V súčasnosti je takmer rovnocennou tretinou 24-hodinového dňa v živote človeka. V globalizovanom a multikultúrnom svete je bežnou témou dňa, ale hlavne ročných sezón, v ktorých nadobúda aktuálnu formu záujmu,“ píšu autori.
Uvádzajú, že z rekreácie sa stal osobný, rodinný, ale aj spoločenský fenomén. „Je plne demokratizovaná, dostupná každému. Okrem fyziologického, kultúrneho a sociologického charakteru, rekreácia má aj vedecké a ekonomické dimenzie. Rekreácia, rekreológia a nadväzujúce termíny ako je turizmus a cestovný ruch sú založené na dopyte a ponuke. Vzájomne na seba nadväzujú a pôsobia ako zvuková ozvena. Ponuka má motivačný a iniciačný charakter, dopyt je spätná odmena za poskytnuté služby v kvalitne pripravenom priestore. Človek, inštitúcia, organizácia - tvorcovia ponuky - musia mať hlbokú znalosť problematiky, jasný programový cieľ, invenčné nápady a praktické realizačné výsledky v konkrétnom rekreačnom priestore alebo v objekte.“
Vyše 200-stranová učebnica pozostáva z desiatich kapitol, posledná je krátkou sumarizáciou obsahu v anglickom jazyku. Teoretické východiská, praktické metódy a zásadné prístupy sú dokumentované aj grafickými príkladmi riešení a fotografiami z atraktívnych rekreačných stredísk a území.
rch