Prepojenie vzdelávania s potrebami trhu práce a realitou na trhu práce je jednou z priorít Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre. Prednášky odborníkov z praxe sú na fakulte realitou, vedenie fakulty hľadá inovatívne formy prepojenia akademickej a podnikateľskej sféry. Medzi ne patrí job shadowing, projektové vzdelávanie a myšlienkové vodcovstvo.
Job shadowing
Táto metóda vyžaduje partnera, ochotného investovať najmä čas na organizačné zabezpečenie celej akcie, počas ktorej sa študent (i učiteľ) stáva „pozorovateľom“ osoby, ktorá žije svoj každodenný pracovný život. Takýto pilotný projekt rozbehla FEM so spoločnosťou IBM v Bratislave. Pre skupinu 15 študentov a učiteľov FEM 18. október znamenal prvú unikátnu príležitosť zažiť „pracovný deň" s jedným z manažérov IBM. Za zamestnancov sa na „job shadowingu" zúčastnili zástupkyne Katedry manažmentu FEM doc. Ing. Zuzana Kapsdorferová, PhD., Ing. Veronika Hrdá, PhD., a Ing. Zuzana Lušňáková, PhD. Študenti sa na akciu prihlasovali dobrovoľne. V Bratislave ich čakal bohatý a profesionálne pripravený program. Najskôr prezentácia spoločnosti, potom pozorovanie „svojho manažéra“ pri práci, spoločný obed vo dvojici, opäť práca a na záver sumarizácia dňa.
Ako hodnotia akciu samotní študenti?
„Job shadowing v IBM je jedným z prvých krokov ako efektívnejšie prepojiť teóriu nadobudnutú na akademickej pôde a prax v medzinárodnom biznise. Niektorí si môžu myslieť, že jeden deň je málo. Kto však chce, dokáže získať aspoň základný prehľad o tom, čo ho čaká a čo sa od neho očakáva vo veľkom svete po tom, ako opustí bránu univerzity. Dúfam, že pre budúce generácie vysokoškolákov sa tento deň pretransformuje minimálne na letnú stáž. Veď ako sa hovorí, človek sa najlepšie naučí plávať, keď ho hodia do vody. Takže netreba váhať a skočiť rovno do toho!“ (Dárius)
„Akcia Job shadowing sa mi veľmi páčila. Oceňujem, že taká veľká spoločnosť ako IBM si dala námahu a vypracovala pre nás plán a poskytla príležitosť, ako sa čo najviac dozvedieť o praxi už počas štúdia. Od manažéra, ktorého som si náhodne vybrala, som sa dozvedela, čo vyžaduje jeho práca, aký prístup k zamestnancom využíva, ako rieši problémy a konflikty a pod. Keďže v tíme mal aj zahraničného zamestnanca, istú časť dňa som počúvala komunikáciu v anglickom jazyku. Som vďačná za novú skúsenosť a na podobnom podujatí by som sa rada zúčastnila aj v budúcnosti.“ (Natália)
Pozitívne akciu zhodnotili aj učitelia. Zaujalo ich najmä to, ako spoločnosť kladie dôraz na dobrovoľnícke aktivity, vzdelávanie zamestnancov a sociálny program.
Projektové vzdelávanie a myšlienkové vodcovstvo
Zadať študentom projekty ako súčasť vzdelávania je bežná prax. Projektové vzdelávanie a myšlienkové vodcovstvo v rámci niektorých predmetov na FEM-ke ide kúsok ďalej a je založené na priamom zapojení odborníkov z praxe do zadávania, riešenia a hodnotenia vypracovaných projektov. Dá sa povedať, že študent síce rieši projekt, ktorý tematicky súvisí s predmetom, ale zároveň rieši aktuálny problém vybraného podniku tak, ako je to na niektorých zahraničných univerzitách bežná prax. Do takejto spolupráce pristúpili členovia a vedenie Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory a perspektívne spoločnosť KAUFLAND. Pri myšlienkovom vodcovstve ide naviac o to, aby názory študenta boli konfrontované s viacerými odborníkmi na danú problematiku. Táto forma sa začala vďaka dobrým medzinárodným vzťahom využívať napríklad na predmete globálny marketing a rozvíjajúce sa trhy, kde do spolupráce boli prizvaní zahraniční lektori z Indie, Ruska, Ukrajiny, Albánska, Indonézie, USA, Konfuciovej triedy. Veríme, že toto je dobrá cesta, ako prepojiť podnikateľské prostredie s akademickým v prospech študenta ako produktu univerzitného vzdelávania.
Prof. Dr. Ing. Elena Horská
Počas osláv 25. výročia založenia SPPK sa prof. E. Horská stretla so záujmom o projektové vzdelávanie
a partnerstvo zo strany viacerých jej členov. Spoluprácu operatívne zastrešuje riaditeľ RPPK
Trnava Ing. Jozef Šumichrast, PhD. (prvý zľava).
Foto: archív EH