e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 3/62 S NOVOU PROFESORKOU: Marcelou Capcarovou z Fakulty biotechnológie a potravinárstva

    S NOVOU PROFESORKOU: Marcelou Capcarovou z Fakulty biotechnológie a potravinárstva

    E-mail Print

    capcarova1V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna?

    Akademické prostredie ponúka sebarealizáciu, bádanie, filozofické hádanky, výzvy a ďalšie možnosti. Páči sa mi skĺbenie pedagogickej a výskumnej činnosti. Sú to rozdielne aktivity, a predsa jednotné - rozdiel spočíva v prístupe ku každej z nich. Vedecká oblasť je často veľkou neznámou. Na začiatku sú dôležité myšlienky, hypotézy, názory, teda malé čriepky informácií, ktoré sa v dlhodobom procese skladajú jeden k druhému, aby sa z nich stal presne naplánovaný experiment. Tu je dôležitá najmä vytrvalosť a trpezlivosť. Spojenie pedagogickej a výskumnej časti možno vidieť v práci diplomantov a doktorandov. Tvoria akýsi prechod medzi jednou a druhou časťou s priesečníkom uprostred. Atraktívnosť práce v akademickom prostredí spočíva v pohybe medzi týmito časťami. V súčasnosti je akademické prostredie viac medzinárodné ako kedysi a aj v tom je jeho atraktivita. Na našej univerzite študuje a pracuje veľa študentov a laborantov zo zahraničných inštitúcií. Môžeme sa oboznámiť s rôznymi kultúrami, názormi a skúsenosťami.

    Ako by ste charakterizovali vaše odborné a vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?

    S kolegami na Katedre fyziológie živočíchov riešime a skúmame vplyv rôznych prírodných látok, protektívnych alebo rizikových, na vnútorné prostredie živočíchov, pričom ja sa podieľam hlavne na analýzach krvi. V poslednom období sme začali skúmať vplyv včelích a iných prírodných produktov. Preto sme začali spolupracovať s pracoviskami SAV v Bratislave, Dobrej Vode a Košiciach. Ako modelové zviera používame kmeň diabetických potkanov ZDF. Práca so živými zvieratami je veľmi náročná, ale vďaka mojim kolegom z katedry, našim PhD. študentom (bývalým aj súčasným) a spolupracujúcim pracoviskám a katedrám SPU, ktoré sa k nám v tomto experimentálnom zásahu pridali, sa z náročného stalo zvládnuteľné. Skúmané látky a zaujímavé myšlienky nám poskytol doc. Ján Brindza z IOBBB a Ing. Marianna Schwarzová z Katedry výživy ľudí, ktorá sa podieľa na aplikácii látok a hlavne na odborných zásahoch v biológii potkana. V tomto výskume sme len na začiatku a potrvá dlho, kým dosiahneme prvé komplexné výsledky. Avšak vďaka spolupráci s množstvom ľudí z rôznych oblastí, je táto práca radostná a trpezlivosť sa stala našou silnou zbraňou.

    Ako veda obohacuje váš život?

    Veda obohacuje život človeka v rôznych smeroch. Udržiava ho v napätí, dáva mu výzvy a učí ho už spomínanej trpezlivosti. Sú chvíle, keď sa vedcovi dostane aj nejakej tej lekcie pokory, dokonca pocitu nenaplnenia a sklamania. To všetko však patrí k životu vedca, dokonca to obohacuje jeho život, niekedy možno viac, ako dosiahnuté úspechy. Keď vedci dosiahnu vytúžený úspech a ich výsledky sú prijaté vedeckou komunitou, je to vždy zásluha celého tímu. Vo svojej vedeckej kariére som mala obrovské šťastie, že som sa dostala do kolektívu ľudí, ktorí mi pomohli, najmä v začiatkoch môjho pôsobenia na našej univerzite. Patrí k nim môj školiteľ a vtedajší vedúci katedry prof. Jaroslav Kováčik, ktorý ma vždy podporoval. Vo vedeckej oblasti mi veľmi pomohol súčasný vedúci katedry prof. Peter Massányi, ktorý dosiahol to, že som sa odhodlala písať vedecké články. Jednu vedeckú časť mojej práce tvorí analýza a štúdium oxidačného/antioxidačného stavu vnútorného prostredia živočíchov so zameraním na analýzy krvi. Pôvodcom myšlienky študovať túto oblasť bol môj kolega prof. Norbert Lukáč, vďaka ktorému vzniklo veľa zaujímavých experimentov, výsledkov a publikácií. Veľká vďaka patrí aj emeritnému dekanovi našej fakulty prof. Jozefovi Bullovi, ktorý svojich kolegov vždy podporoval, podieľal sa na formovaní hypotéz a experimentálnych intervencií a vďaka svojim bohatým nielen vedeckým, ale aj životným skúsenostiam a jedinečnému zmyslu pre humor, vždy vedel a vie obohatiť naše bádateľské dni. Dôležité miesto vo vedeckej oblasti majú aj moje kolegyne doc. Anna Kalafová a Ing. Monika Schneidgenová, ktoré sú ochotné znášať moje vedecké myšlienky a nápady, ale môžem sa s nimi podeliť aj o každodenné životné starosti a radosti. Bez nich sa nezaobíde žiaden náš experiment. V neposlednej rade vďačím za svoje úspechy vedeniu fakulty a univerzity za to, že mi umožnilo podniknúť všetky potrebné kroky k dosiahnutiu cieľov.

    O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Viac ako slová sú potrebné skutky. Čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania a vedeckého výskumu?

    Myslím si, že pre skvalitnenie vzdelávania robí naša univerzita veľa. Dôležitým bodom v tomto procese je udržať fungujúci systém, ktorý umožňuje na základe konkrétneho záujmu študenta rozširovať jeho odborné vedomosti a praktické skúsenosti. Významným medzníkom bolo vybudovanie Výskumného centra AgroBioTech, ktoré prinieslo posun v oblasti aplikovaného výskumu a prepojenia na prax. Moderné prístroje sú zárukou kvalitného výskumu, s čím úzko súvisí skvalitnenie výučby a motivácia študentov. Univerzita sa zapája do rôznych projektov na národnej a medzinárodnej úrovni. Študenti môžu cestovať do partnerských univerzít, zbierať skúsenosti a pohybovať sa v multikulturálnom prostredí. Nemenej dôležité je prostredie, kde sa výučba realizuje. Areál SPU ponúka možnosti oddychu, je plný zelene. Študenti majú vytvorené podmienky nielen na výučbu, ale aj na šport, oddych a kultúrne vyžitie. To tiež veľa znamená pre skvalitnenie pobytu na univerzite.

    Keby ste mali vymenovať tri míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?

    Tie najkrajšie a najdôležitejšie sa týkajú môjho súkromného a rodinného života. Výstižne by som to zhrnula tak, že najdôležitejšie pre mňa je to, že som dcéra, sestra a mama. Z pracovných míľnikov by prvým bolo štúdium na našej univerzite. Druhým to, že po ukončení štúdia som sa stala členkou Katedry fyziológie živočíchov, kde som našla výborných kolegov, inšpirujúce pracovné prostredie a možnosti profesionálneho rastu. Dôležitým míľnikom bola možnosť školiť doktorandov. Teším sa z ich úspechov a možností. Keď absolvujú zahraničné stáže, vrátia sa obohatení o nové skúsenosti, zvyky, metódy a vedomosti. A potom sa stáva, že zrazu oni sa stávajú mojimi učiteľmi a tvorcami inovatívnych moderných myšlienok v našich experimentoch. To ma posúva ďalej a obohacuje môj profesionálny život. Teda, dôležité míľniky pre mňa sú tie, že som bola študentkou, že som kolegyňou a školiteľkou.

    Renáta Chosraviová
     
    capcarova2

    "Veda obohacuje život človeka v rôznych smeroch", hovorí M. Capcarová, nová profesorka na Katedre fyziológie živočíchov

    Foto: za