V rokoch 2012 – 2015 sa na SPU riešil projekt Vybudovanie výskumného centra AgroBioTech, ktorého súčasťou bolo aj zriadenie univerzitného Transferového centra (TC).
Toto špecializované pracovisko sa stalo oficiálnou súčasťou SPU v Nitre v roku 2015, súbežne so založením Národného centra transferu technológií (NCTT). Jedným z prvých prípadov, ktoré TC zastrešovalo už počas projektu, bolo inovatívne riešenie z oblasti výskumu trhu a spotrebiteľského správania s názvom Spôsob získavania a/alebo spracovania neuromarketingových dát, systém na jeho uskutočnenie, ktorého hlavným pôvodcom je Ing. Jakub Berčík, PhD., z Katedry marketingu a obchodu Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre. Táto technológia môže mať dve podoby. V prvom prípade ide o Špeciálny vozík určený na skúmanie a monitorovanie spotrebiteľského správania a rozhodovania počas nákupu v predajniach. V druhom prípade sa jedná o modifikáciu tejto technológie do zmenšenej podoby – „výskumnej vesty“, ktorú možno využiť v akomkoľvek prostredí, napr. služby, rôzne showroomy, poisťovne, banky atď. Ako povedal Ing. J. Berčík, podstatou oboch týchto prevedení, je zhromažďovať informácie o vizuálnej pozornosti, emocionalite ľudí, ich pohybe vo vymedzenom priestore (napr. v predajni potravín), ale aj o pôsobiacich faktoroch prostredia (svetlo, farby, hluk/zvuk, kvalita vzduchu, množstvo CO2, atď.). Dodal, že na rozdiel od iných dostupných technológií na trhu toto riešenie poskytuje komplexný obraz o spotrebiteľskom správaní, pričom poukazuje aj na jednotlivé determinanty realizovaných rozhodnutí. V oboch prípadoch interpretácia takto získaných dát poskytuje nové možnosti pre uskutočňovanie ekonomických rozhodnutí na jednotlivých trhoch.
Renáta Chosraviová
Špeciálny vozík pre skúmanie a monitorovanie spotrebiteľského správania
Foto: archív JB
J. Berčík: „Výskumná vesta poskytuje obraz o správaní a rozhodovaní spotrebiteľa.“
Foto: za