e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 5/61 K. Kunderlíková: Možnosť študovať je výsada

    K. Kunderlíková: Možnosť študovať je výsada

    E-mail Print

    kunderlikova2Rozhovor s Ing. Kristýnou Kunderlíkovou, PhD., víťazkou súťaže Študentská osobnosť Slovenska pre školský rok 2015/16 v kategórii Poľnohospodárstvo, lesníctvo, drevárstvo.

    Ako ste sa dostali k štúdiu fyziológii plodín a drevín?

    Po skončení inžinierskeho štúdia v odbore biotechnológie na FBP som chcela pokračovať v doktorandskom v štúdiu a tak som si prešla zoznam ponúkaných tém. Následne som navštívila školiteľov, ktorí ponúkali pre mňa zaujímavé témy a informovala som sa o ich vedeckých výsledkoch. Chcela som pôsobiť na mieste, kde sa robí veda a kde bude možnosť prejaviť sa a publikovať. Keď som zaklopala na dvere prof. Mariána Brestiča, vedela som, že odbor, v ktorom pôsobí, je pre mňa ten pravý. Energia, vášeň a vízie pre vedu spojené s motiváciou bolo presne to, čo som hľadala.

    Mohli by ste nám priblížiť svoju činnosť a aktivity, ktoré v oblasti rozvoja vzdelávania vykonávate?

    V súčasnosti pracujem ako vedeckovýskumná pracovníčka na Katedre fyziológie rastlín FAPZ SPU v Nitre. Plne sa venujem výskumnej činnosti, kontinuálne prebieha séria experimentov, ktoré sa simultánne vyhodnocujú. Výsledky sa potom premietajú v našich publikáciách a výsledkom toho je aj ocenenie uvedenej súťaže.

    Akej problematike sa v súčasnosti venujete vo výskume a aké sú perspektívy tejto vedeckej oblasti?

    Vo svojej práci sa venujem regulácii fotosyntézy mutantov pšenice deficitných na chlorofyl b v meniacich sa podmienkach prostredia. Environmentálny stres môže narušiť bunkové štruktúry a kľúčové fyziologické funkcie. Úlohou mojej práce je štúdium fotosyntetického aparátu, skúmanie fyziologických odpovedí jednotlivých genotypov vystavených optimálnym podmienkam i podmienkam teplotného stresu a týmto hlbšie preniknúť do adaptačných mechanizmov vedúcich k dosiahnutiu zvýšenej tolerancie k abiotickým faktorom pri zachovaní vysokej úrodnosti.

    Myslíte si, že naša spoločnosť si je vedomá potenciálu, ktorý študenti v sebe majú a ich úsilie, cieľavedomosť, zodpovednosť a vytrvalosť sú v súčsanosti patrične ocenené?

    Myslím, že spoločnosť si je vedomá potenciálu, ktorý študenti v sebe majú, ale, žiaľ, veda je na Slovensku nedocenená. I keď je možnosť získať rôzne ocenenia, granty a projekty, financie, ktoré sa takto rozdeľujú, sú neporovnateľné so zahraničím. Svedčí o tom aj fakt, že každý desiaty vysokoškolsky vzdelaný človek odchádza do zahraničia.

    Vidíte perspektívu svojho ďalšieho vedeckého rastu na SPU, prípadne na Slovensku?

    Zatiaľ áno, som vďačná za podporu a príležitosť pokračovať vo vedeckovýskumnej činnosti. Priznám však, že sa pohrávam s myšlienkou dočasného odchodu. Rozmýšľam o postdoktorandskom štúdiu, ale opäť je to o výbere správneho miesta.

    Určite máte aj iné záľuby ako vedu. Aké?

    Mám viacero záľub, ale čo mi najviac dodáva energiu je jazda autom s dobrou hudbou, príroda, hory, zvieratá, bicykel, rada čítam a skladám origami v týchto mrazivých dňoch J a pri žiadnej z mojich aktivít nechýba môj psík, priateľ, rodina alebo známy.

    Mohli by ste poradiť ostatným mladým ľuďom, ako sa z bežného študenta môže stať študent spolupodieľajúci sa na skvalitnení výučby a výskumu?

    V prvom rade by študenti nemali brať ako samozrejmosť možnosť študovať, lebo podľa mňa je to výsada. Je dôležité vybrať si oblasť, ktorá človeka baví a nájsť si školiteľa, ktorý vie ukázať smer, správne motivovať a kritizovať, lebo tým študenta posúva vpred. Sú pracoviská, ktoré majú kvalitný tím, preto si treba dobre vybrať od koho sa chcete učiť. To je základ. Následne ucítite podporu od kolegov a máte chuť napredovať a byť každý deň lepší. Touto cestou by som chcela poďakovať prof. Ing. M. Brestičovi, CSc., doc. Ing. M. Živčákovi, PhD., a celému kolektívu na Katedre fyziológie rastlín za vytváranie výbornej atmosféry a za pomocnú ruku :-).

    rch 

     

    kunderlikova2

    Ing. Kristýna Kunderlíková sa vo svojej práci venuje regulácii fotosyntézy mutantov pšenice deficitných na chlorofyl b v meniacich sa podmienkach prostredia.

    Foto: za