e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 13-14/52 Na vytvorení nových perspektív sa musia podieľať všetci

    Na vytvorení nových perspektív sa musia podieľať všetci

    E-mail Print
    golian13-14PÄŤ ROKOV KATEDRY HYGIENY A BEZPEČNOSTI POTRAVÍN

    Katedra hygieny a bezpečnosti potravín FBP začala písať svoju históriu v marci 2003. O uplynulých piatich rokoch, ako aj o víziách do budúcnosti, sme hovorili s jej vedúcim, doc. Ing. JOZEFOM GOLIANOM, Dr.

    Čo bolo dôležité pre vznik katedry a aké na to boli objektívne dôvody?
    - Podstatná bola súhra viacerých faktorov. Predovšetkým určitá vízia, cieľ a riešenie daných problémov, ktoré boli zahrnuté do koncepcie vzniku katedry ešte v lete roku 2002. Realizácia si vyžaduje aj pochopenie zodpovedných, strategické videnie, zodpovednosť a aktívny prístup k práci. Hlavným dôvodom jej vzniku bola predovšetkým potreba reagovať na potravinové krízy a novú legislatívu Európskej únie. Jej základom je tzv. európsky zákon o potravinách, na základe ktorého bol v roku 2002 zriadený Európsky úrad pre bezpečnosť potravín.

    Ako hodnotíte vznik katedry z pedagogického pohľadu?
    - Na našej univerzite sa už v 80-tych rokoch uvažovalo o potravinárstve. Žiaľ, prevládli politické a osobné záujmy nad záujmom rozvoja školy a zdravia človeka. Po roku 1990 vznikli študijné programy technológia potravín a vedecká výživa ľudí, ktoré však dlhú dobu zostali na okraji záujmu a rozvoja. Treba si uvedomiť, že vychovávať novú generáciu je možné rôznym spôsobom, našou snahou by však mal byť čo najkomplexnejší prístup. Začiatky boli poznamenané priestorovými problémami, ktoré sa podarilo úspešne vyriešiť. Záujem o štúdium na katedre je veľký a za semester ho absolvuje viac ako tisíc študentov. Vo vedeckovýskumnej činnosti vychádzame z dobrej spolupráce so štátnymi i neštátnymi laboratóriami.

    Snažíte sa o aktívnu prezentáciu katedry doma a v zahraničí. Čo chystáte najbližšie?
    - V roku 2003 sme spolu organizovali medzinárodnú konferenciu o bezpečnosti potravín v transformujúcich sa krajinách a workshop potravinárskych informatikov. Od roku 2005 každoročne začiatkom jari usporadúvame vedeckú konferenciu s medzinárodnou účasťou Bezpečnosť a kontrola potravín, ktorá má už svoje meno medzi slovenskou a českou odbornou verejnosťou. Tento rok sa uskutočnila 2. a 3. apríla. V novembri zase tradične organizujeme odborný seminár zameraný na aktuálne problémy sanitácie, hodnotenia rizík, vysledovateľnosti a pod.

    Aké máte priority v oblasti vzdelávania a kde vidíte rezervy?
    - Hlavnou prioritou je dobudovanie štruktúry predmetov vo vzťahu k študijným programom. K jednotlivým predmetom sme vypracovali študijné príručky, ktoré sú základom ich ďalšieho rozvoja. Úspešne bol akreditovaný bakalársky študijný program bezpečnosť a kontrola potravín, o ktorý je veľký záujem. V súčasnom období sa na akreditáciu pripravuje inžiniersky študijný program. Katedra zabezpečuje výučbu predmetov v anglickom jazyku, v tomto semestri máme 6 študentov z Turecka. V rámci celoživotného vzdelávania sme pripravili 7 akreditovaných vzdelávacích aktivít. V rámci Univerzity tretieho veku zabezpečujeme program Potraviny - výživa - zdravie, ktorý sa realizuje v Martine a v Nitre. Za kľúčové v oblasti vzdelávania považujem skvalitniť praktickú výučbu a laboratórne cvičenia.

    Vedeckovýskumná činnosť je dôležitým zdrojom poznatkov...
    - Hľadáme aktívne prepojenie na európsky výskum, rámcové projekty a aktivity ponúkané Európskym úradom pre bezpečnosť potravín. Spomeniem len niektoré, ako je napríklad autentifikácia potravín, hodnotenie rizík, matematické modelovanie procesov, PCR metódy, stanovenie alergénov a kontaminantov. Zapájanie sa do projektov a iných aktivít nám umožňuje skvalitniť aj štruktúru publikačnej činnosti, ktorá je porovnateľná s ostatnými katedrami. Za minulý rok sa v počte publikácií na fakulte delíme o prvé miesto.

    Pán vedúci, môžete načrtnúť vaše vízie do budúcnosti?
    - Na vytvorení nových perspektív sa musia podieľať všetci členovia katedry, ale i fakulta a univerzita. Mám však pocit, že u nás absentuje definovanie podielu zodpovednosti, kontinuita a hlavne dlhodobá stratégia. Zodpovedne sa správať, znamená myslieť na to, ako vytvoriť trvalú hodnotu. Zodpovedný pedagóg musí vidieť aj 15 - 20 rokov dopredu, aby nemusel často meniť svoje rozhodnutia. Zodpovednosť si však vyžaduje chápať iných a pochopiť, že zotrvávanie na jednom mieste degraduje hodnotu už vytvoreného. V tomto kontexte vidím veľmi široký priestor pre realizáciu budúcich aktivít katedry tak doma, ako aj v zahraničí.

    RENÁTA CHOSRAVIOVÁ