Študenti študijného programu agrárny obchod a marketing na FEM sa v rámci predmetu marketingová komunikácia zúčastnili 3. novembra na exkurzii v čokoládovej manufaktúre Zotter v rakúskom mestečku Bergl.
Cesta bola dlhá, boli sme však plní zvedavosti, čo nás čaká v ôsmej najlepšej čokoládovni na svete... Hneď po príchode do čokoládovne nás čakala ochutnávka čokoládového popcornu viacerých druhov. Začiatok exkurzie bol v čokoládovom divadle, ktoré bolo súčasťou budovy. S históriou, výrobou čokolády, ako aj víziou firmy nás prostredníctvom filmu oboznámil zakladateľ čokoládovne Josef Zotter. Už počas premietania filmu sme mohli pochopiť, ako funguje aróma marketing v samotnej spoločnosti a zároveň sme mohli vnímať, ako sa striedajú rôzne čokoládové arómy. Z divadla sme sa presunuli priamo do výrobne, kde sme začali ochutnávaním rôznych druhov kakaových bôbov, najhorkejšej stopercentnej čokolády a postupne sme prechádzali tzv. „kakao Mainstreet“, kde sme ochutnávali zvláštne príchute čokolád od ryžovej, chilli, rôzne ovocné ako banánové, malinové, černicové, maraquia a i. Zaujímavé boli fontánky s čokoládou z Belize, Peru, Ekvádora, Kolumbie, Panamy a i. Za sklom sme mohli sledovať prácu zamestnancov, ktorí sa venovali procesu výroby čokolády od čistenia bôbov až po balenie hotového výrobku. Bodku za prehliadkou urobila návšteva predajne čokolád, kde sme si mohli zakúpiť produkt, ktorý nás najviac zaujal. Ceny boli nižšie, ako sa sú uvedené na webovej stránke firmy. Napokon sme ešte navštívili firemnú ZOO.
Zaujímavosťou v tejto firme je, že v rámci ekologického poľnohospodárstva si sami produkujú produkty, chovajú zvieratá, pričom z tejto produkcie zabezpečujú stravovanie pre svojich zamestnancov. V rámci ZOO je zriadená reštaurácia, v ktorej pripravujú chutné BIO produkty, ako sú hamburgery, pizza, šaláty atď. To všetko je prezentovaním fair trade a toho, že čokoládová manufaktúra Zotter sa skutočne správa tak, ako to vyjadruje vo svojej marketingovej komunikácii smerom k verejnosti a zákazníkom: „Zakladáme si na BIO produktoch, snažíme sa vytvárať ECO biznis.“ Z tejto zaujímavej exkurzie sme si odniesli veľa praktických poznatkov či už z oblasti marketingovej komunikácie, public relations, firemnej kultúry, ale aj o tom, ako sa dá podnikať v ekologickom poľnohospodárstve, pritom neničiť životné prostredie a pomáhať farmárom v rozvinutých krajinách.
Bc. Marek Petriľák, FEM