e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Polnohospodar 19-20/60 Nová publikácia: Posilnenie úlohy vysokých škôl v regiónoch

    Nová publikácia: Posilnenie úlohy vysokých škôl v regiónoch

    E-mail Print

    hea„VŠ/univerzity by mali nahlas diskutovať a formulovať vízie rozvoja spoločnosti a riešenia problémov, ako aj iniciovať politický a spoločenský diskurz o problémoch súčasnej spoločnosti, o výchove k hodnotám, o budovaní novej identity a kreatívnej regionálnej ekonomiky...“,

    uvádza sa v publikácii, ktorá je hlavným výstupom projektu HEREG – Posilnenie úlohy vysokých škôl v regiónoch (Strengthening the Impact of Higher Education in the Regions, 559187-EPP-1-2014-1-SK-EPPKA3- BOLOGNA) podporeného v rámci výzvy programu Erasmus+ (Podpora implementácie reforiem EHEA). Podobné projekty prebiehajú v 20 krajinách programu Erasmus+ a ich spoločným cieľom je posilniť implementáciu reforiem vysokoškolského vzdelávania v krajinách Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania EHEA. Koordinátorom projektu bolo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, sekcia vysokých škôl a partnerom SAAIC – Národná agentúra programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu. Projekt prebiehal v rokoch 2014 - 2016 a fi nančne ho podporili Európska komisia a MŠVVaŠ SR. V spolupráci s odborníkmi z vysokoškolského prostredia sa ministerstvo pokúsilo zmapovať súčasné aktivity vysokých škôl, ktorými prispievajú k rozvoju našej spoločnosti a k hľadaniu riešení pre existujúce problémy.

    Vysoké školy (VŠ) sa v súčasnosti posúvajú smerom k aktívnejšej participácii v regionálnom rozvoji. Okrem vzdelávania a výskumu, ktoré patria k dvom hlavným úlohám VŠ v spoločnosti, sa pridáva tretia - angažovanie sa v rozvoji regiónu a mesta, v ktorom sídlia. Na Slovensku sa diskusia o vysokom školstve doteraz zameriavala najmä na oblasť vzdelávania a výskumu z pohľadu dosahovania národohospodárskych cieľov, regionálnej dimenzii sa nevenovala dostatočná pozornosť. Výskumy však ukázali, že podstatná časť vplyvov VŠ je identifikovateľná práve v jej blízkom okolí. Preto si autori štúdie stanovili niekoľko cieľov: spracovať prehľad a vytvoriť klasifi káciu aktivít VŠ v oblasti regionálneho rozvoja, analyzovať vývoj vysokého školstva v regiónoch SR, uskutočniť prieskum aktivít VŠ v oblasti regionálneho rozvoja v SR, naštartovať diskusiu o význame VŠ a lepšom využití ich potenciálu pre rozvoj regiónov v SR a formulovať rámcové odporúčania pre tvorbu politiky. Rozsah a zameranie štúdie neumožňovali podrobné kvantifi kovanie regionálnych vplyvov VŠ a ani priame porovnávanie VŠ navzájom. V tejto oblasti totiž neexistuje systematický zber údajov, ktoré by umožnili takýto výskum. Jedným z výstupov štúdie je však návrh indikátorov, ktoré môžu slúžiť na exaktnejšie dokumentovanie vplyvov VŠ v budúcnosti. Štúdia sa naopak zamerala hlavne na mapovanie aktivít, ktoré slovenské VŠ realizujú v štyroch agregovaných regiónoch SR. Je rozdelená do šiestich hlavných častí. V prvých dvoch tematických kapitolách ponúka prehľad aktivít VŠ v oblasti regionálneho rozvoja v zahraničí. V ďalšej kapitole poskytuje základný prehľad o vývoji vysokého školstva v regiónoch SR na základe dostupných štatistických údajov. Nasledujúce dve kapitoly sú založené na informáciách získaných dotazníkovým prieskumom VŠ v SR, zorganizovaním fokusových skupín so zástupcami VŠ a ostatných regionálnych aktérov v štyroch regiónoch SR a informáciami získanými z voľne dostupných zdrojov. V záverečnej kapitole sú uvádzané odporúčania pre tvorbu politiky týkajúcej sa vysokého školstva v SR a regionálneho rozvoja. Kompletnú publikáciu nájdete na: www.minedu.sk/projekt-posilnenie-ulohyvysokych- skol-v-regionoch/

    Doc. Mgr. Ing. Danka Moravčíková, PhD. 

    hea

     

    bologna

    erasmus