e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Polnohospodar 13-14/60 Klaudia Halászová: Dôležité je, ako nás vnímajú, akceptujú a hodnotia iní

    Klaudia Halászová: Dôležité je, ako nás vnímajú, akceptujú a hodnotia iní

    E-mail Print

    halaszovaAkademický senát Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva SPU zvolil doc. Ing. Klaudiu Halászovú, PhD., do funkcie dekanky aj pre nasledujúce funkčné obdobie na roky 2016 - 2020.

    O cieľoch a rozvoji fakulty

    „Čaká nás práca na poli vzdelávacieho procesu a jeho vhodná organizácia v zmysle ukončenej akreditácie študijných programov (ŠP), ktorá si vyžaduje vysokú mieru logistických riešení, manažérskych a komunikačných zručností, riadenia, celkovej organizácie činností vzdelávania, smerníc, usmernení, otvorenej komunikácie so zástupcami študentov, kompetenčného profilu garantov, prezentácie fakulty pre získanie uchádzačov, legislatívnych postupov, riadenia komisií pre jednotlivé oblasti vzdelávacieho procesu a mnohé ďalšie kroky,“ formuluje základy svojej vízie na ďalšie obdobie dekanka FZKI doc. Klaudia Halászová, ktorej druhé funkčné obdobie začne plynúť v máji 2016. Zdôrazňuje, že FZKI je integrálnou zložkou SPU, ktorej súčasťou identity je názov Zelená univerzita. To znamená, že fakulta má veľa možností ako byť organickou súčasťou rozvoja univerzity v tomto smere. Najdôležitejšie bude zabezpečiť kontinuálne garantovanie ŠP, čo je úloha nielen vedenia fakulty, ale aj všetkých jej učiteľov. „Rozhodujúcou podmienkou našej existencie bude garantovať ďalší rozvoj fakulty s presne zadefinovanými cieľmi tak, aby bola výkonnostne, ekonomicky a hlavne kvalitatívne udržateľná,“ hovorí K. Halászová. Neustále živou témou je rozvoj personálnej oblasti. V nej vedenie bude venovať pozornosť kvalite vzdelávania a výskumu aj z hľadiska odporúčaní a kritérií komplexnej akreditácie. „Stále platí, že nie je dôležité, čo si my myslíme o sebe, ale ako nás vnímajú, akceptujú a hodnotia iní,“ zdôrazňuje dekanka. V oblasti vedy a výskumu bude vedenie FZKI klásť dôraz na kvalitné výstupy, úzke napojenie aktivít fakulty na podnikateľskú sféru a orgány štátnej správy a samosprávy. Nemalé ciele si vedenie fakulty kladie aj na poli neustáleho budovania primeranej výskumnej základne, jej efektívnej organizácie a technického zázemia, intenzívnejšieho zapojenia FZKI do medzinárodných vedeckých projektov. „Musíme vytvárať vhodné podmienky učiteľom už s rozbehnutými vedeckými projektmi, posilňovať oblasti výskumu, v ktorých nemáme dostatočne vybudovanú infraštruktúru a hľadať možnosti v interdisciplinárnom chápaní fakultného výskumu.“ Veľmi významnú pozíciu zohráva zriadené fakultné Centrum programov a celoživotného vzdelávania, cez ktoré FZKI aj naďalej bude riešiť všetky výskumné i nevýskumné projekty s praxou, verejnou správou a samosprávou. Aj v ďalšom období bude leitmotívom rozvoj potenciálu akademických i neakademických pracovníkov fakulty. „Základom všetkého je dobrý učiteľ, ktorý má vedomosti a zručnosti pre výkon svojej práce, ktorý je presvedčený, že toto zamestnanie je podstatná súčasť jeho života a nie iba prostriedok pre pôsobenie v spoločnosti. Som presvedčená, že FZKI má dostatok takýchto učiteľov, aby sme mohli odborne komunikovať s autoritami a prichádzali s konštruktívnou aktivitou do praxe,“ hovorí K. Halászová.

    Čo sa podarilo dosiahnuť?

    Medzi najväčšie úspechy fakulty v súčinnosti s vedením SPU v posledných štyroch rokoch patria podľa slov dekanky ukončené rekonštrukčné práce budovy na Hospodárskej ulici, čo z hľadiska histórie fakulty, jej zakladajúcich „krajinárskych katedier“ a učiteľov, ktorí tam pôsobia, vytvára dôstojný priestor pre ďalší rozvoj študijného odboru krajinárstvo a zároveň zveľadenie budovy, ktorá je zaradená medzi národné kultúrne pamiatky. V týchto priestoroch fakulta vybudovala aj jedno z troch centier excelentnosti na SPU - Centrum excelentnosti pre integrovaný manažment povodí v meniacich sa podmienkach prostredia. Vznik nových foriem vzdelávania v súčinnosti s praxou významne ovplyvnil práve končiaci projekt z OP Vzdelávanie „Podpora zvyšovania kvality vzdelávania na FZKI SPU v Nitre“. Významným krokom bola aj akreditácia spoločného ŠP záhradníctvo v anglickom jazyku so Záhradníckou fakultou v Lednici a Fakultou biotechnológie a záhradníctva v Krakove, čím absolventi tohto ŠP majú možnosť uceleného inžinierskeho štúdia na troch univerzitách. Dôkazom akceptovateľnosti v medzinárodnom vzdelávacom priestore je aj európska akreditácia, čím sa ŠP záhradná a krajinná architektúra dostal medzi európske školy krajinnej architektúry – EFLA. Ako nás informovala K. Halászová, v procese komplexnej akreditácie FZKI pristúpila k racionalizácii a obsahovej transformácii študijných programov s vyšším akcentom na profil a uplatnenie absolventa. Kvalifikačná štruktúra fakulty, výstupy učiteľov, ich ocenenia a vybudovaná infraštruktúra zaradili FZKI medzi fakulty, ktoré boli úspešne akreditované vo všetkých predložených Bc., Ing., a PhD., študijných programoch. Fakulta získala aj naďalej práva pre habilitačné konania a konania na vymenúvanie profesorov vo všetkých študijných odboroch: krajinárstvo, záhradníctvo a krajinná a záhradná architektúra.

    O profile absolventa

    Ako konštatuje dekanka FZKI, od čias, keď študovala, sa ideál absolventa vysokej školy podstatne nemení. „Ideálom je rozhľadený, skutočne univerzitne vzdelaný absolvent a tento ideál platil aj kedysi, len jeho náplň sa časom do určitej miery mení, modifikuje, reaguje na duchovné, kultúrne a spoločenské zmeny. V porovnaní s obdobím, keď som študovala, sa tento ideál viac vyšpecifikoval a je diferencovanejší. V minulosti aj dnes ide o vyváženosť teoretickej bázy a praktických zručností. Požiadavka dobrého teoretického zázemia je ešte aktuálnejšia a dôležitejšia ako pred rokmi, keďže sme súčasťou Európskej únie so širokým spektrom možností uplatnenia. A hoci na jednej strane sa neustále zvyšujú teoretické i praktické nároky na špecializáciu, na druhej strane práve v dnešnom období má mimoriadny význam samotná osobnosť, charakter študenta. Myslím si, že čím užšie je toto spojenie, tým väčšiu šancu presadiť sa má konkrétny absolvent. Samozrejme, k ideálu absolventa dnes vo zvýšenej miere patrí aj jazyková kompetencia. Naša fakulta je pyšná na úspechy najlepších absolventov a využíva ich skúsenosti priamo vo výučbe,“ hovorí K. Halászová. Práve preto chce FZKI prijímať študentov, ktorí sú ochotní pre kvalitné vzdelanie urobiť niečo viac, budú sa plne sústreďovať na svoj študijný program, zapájať sa do akademických aktivít, nájdu si čas aj na šport, umenie, budú sa zaujímať o život na fakulte. „Toto je možné iba cez otvorený dialóg a názor študentov je často presne zadefinovaný, jasnejší ako ten, ktorý si formulujeme my, učitelia.“ Na záver K. Halászová dodáva, že úlohu dekanky vníma predovšetkým ako obrovskú zodpovednosť a pristupuje k nej s maximálnou pokorou. „Fakulta ako jeden personálny medziodborový celok bola vždy mojou základnou prioritou, aby sme pochopili, že iba ako jednotný kolektív vieme dosiahnuť viac a môžeme byť odolnejší voči „vonkajším“ vplyvom. Tímová práca prináša omnoho efektívnejšie výsledky ako práca jednotlivca a omnoho viac stimuluje naše spoločné tvorivé myšlienky. Keď funguje spolupráca, môžeme využiť silné stránky každého jednotlivca, zamerať sa na rozvoj vedomostí, zručností, skúseností a schopností každého člena tímu. Svoju kredibilitu si budujeme nielen cez svoju kvalifikáciu, ale najmä cez svoj charakter, hodnoty, ktoré preferujeme a či naše skutky sú v súlade s našimi slovami. Pre vznik kredibility nie je dôležité to, čo vieme, ale ako s tým „naložíme“.

    Renáta Chosraviová