novým profesorom na Katedre výrobnej tecghniky Technickej fakulty
V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna?
Moja práca na univerzite je veľmi rozmanitá a môžem povedať, že je aj mojím koníčkom. To znamená, že ma napĺňa a baví. Pozostáva z troch druhov činností, a to z pedagogickej, v ktorej sa snažím zvyšovať kvalitu predmetov za ktoré som zodpovedný prenosom výsledkov vedeckovýskumnej činnosti študentom tak, aby boli inšpirujúce pre ich ďalší rozvoj, ďalej z vedeckovýskumnej, ktorá zahŕňa okrem vlastnej bádateľskej činnosti aj prezentáciu dosiahnutých výsledkov a napokon riadiacej a organizačnej činnosti, v rámci ktorej vykonávam funkciu prodekana pre výchovno–vzdelávaciu činnosť, takže každý deň som v priamom kontakte so študentmi. Už počas štúdia na vtedajšej Mechanizačnej fakulte som pracoval ako pomocná vedecká sila na Katedre spoľahlivosti strojov, kde som bol zapojený aj do riešenia výskumnej úlohy. Táto práca ma natoľko zaujala, že som na katedre pokračoval aj v riešení diplomovej práce. Som presvedčený, že z dôvodu „platovej atraktívnosti“ sa ešte nikto nestal vysokoškolským učiteľom. Všeobecne sa vraví, že učitelia neučia pre plat, ale preto, lebo to považujú za svoje poslanie.
Ako by ste charakterizovali svoje odborné vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?
Od nástupu na vtedajšiu Katedru mechanizácie živočíšnej a potravinárskej výroby sa zaoberám problematikou techniky pre chov zvierat v rámci študijného programu poľnohospodárska technika. Vo svojej vedeckovýskumnej činnosti som sa doposiaľ venoval predovšetkým vplyvu gumových častí dojacieho zariadenia na traumatizáciu vemena dojnice, technike pre chov hydiny a vplyvu technológie chovu na produkciu emisií amoniaku a skleníkových plynov v ustajňovacích objektoch pre hospodárske zvieratá. Konštrukcia a vybavenie poľnohospodárskych strojov sa neustále zdokonaľujú a za posledné dve desaťročia sme zaznamenali enormný skok dopredu vstupom informačných technológií. Súčasné trendy rozvoja poľnohospodárskych strojov kladú aj špecifické nároky na ich obsluhu. Z tohto dôvodu sa snažíme vzdelávací proces pre študentov čo najviac zatraktívniť, či už je to vydávaním moderných učebných pomôcok, zabezpečením praxe pre študentov v špičkových poľnohospodárskych podnikoch, návštevou Dní poľa, ktoré sa konajú niekoľkokrát do roka so zameraním na rôzne plodiny a ich technológie pestovania, ako aj návštevou národných a medzinárodných výstav zameraných na poľnohospodársku techniku. Snažíme sa o to, aby študenti boli čo najlepšie pripravení pre prax. Každý učiteľ je hrdý, keď sa jeho diplomant, alebo doktorand uplatní v náročnom konkurenčnom prostredí na trhu práce.
Ako veda obohacuje váš život?
Skôr ako som sa začal venovať vede, pracoval som na katedre na pozícií technika pre výskum. V tomto období som sa oboznámil s výskumnými úlohami riešenými na katedre a bol som poverený prvými úlohami. Práca ma veľmi nadchla. Na toto obdobie si veľmi rád spomínam a považujem ho za začiatok svojho vedeckého rastu. Nesmierne si vážim vtedajšieho vedúceho katedry doc. Ing. Jozefa Ondrišeka, CSc., ktorý ma na túto cestu nasmeroval. Je úžasný pocit, keď výsledky bádania, prezentované na konferenciách, resp. uverejnené vo významných vedeckých časopisoch, uzná aj vedecká komunita. Avšak lákala ma aj možnosť učiť študentov a odovzdávať im získané vedomosti, čo sa mi nakoniec aj podarilo. Neviem, či tento môj záujem pramenil aj z toho, že v našej rodine až v troch pokoleniach nachádzam samých učiteľov (otec, mama, starý otec, stará mama, prastarý otec).
O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania a vedeckého výskumu?
Myslím si, že SPU sa neustále snaží o zvyšovanie kvality vzdelávania a vedeckého výskumu. Dôkazom toho sú aj realizované projekty v rámci operačných programov Vzdelávanie a Veda a výskum, ktoré univerzita podporuje, vytvorenie centra výskumu a vývoja AgroBioTech, získanie ECTS Label a Diploma Supplement Label, Vnútorný systém kvality vypracovaný podľa STN EN ISO 9001:2009 a mnohé ďalšie aktivity. Všetky pomáhajú tomu, aby univerzita vychovávala absolventov uplatniteľných v praxi, ktorí sú odborníkmi vo svojej oblasti a sú schopní aj naďalej sa vzdelávať a zlepšovať.
Keby ste mali vymenovať tri míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?
Míľniky by som mohol rozdeliť do dvoch skupín: v osobnom a pracovnom živote. K prvým patrí šťastné detstvo prežité s rodičmi a sestrou, stretnutie s manželkou a narodenie našich detí, k druhým rozhodnutie „rodinnej rady“ ísť po skončení gymnázia študovať na Mechanizačnú fakultu, moje rozhodnutie ísť po skončení základnej vojenskej služby pracovať na Katedru mechanizácie živočíšnej a potravinárskej výroby MF na miesto technika pre výskum a rozhodnutie prijať ponuku na doktorandské štúdium po zrušení môjho pracovného miesta z dôvodu organizačných zmien.
Renáta Chosraviová
R. Gálik: "Moja práca na univerzite je veľmi rozmanitá a môžem povedať, že je aj mojím koníčkom."
Foto: za