O inováciách a nových technológiách sa diskutuje na rôznych fórach a v rôznych súvislostiach.
Možnosťami zakomponovať najnovšie poznatky a technológie do výučby predmetov, zameraných na kvalitu potravín a spotrebiteľské štúdie, sa venuje projekt Erasmus+ Strategické partnerstvá „Food Quality & Consumer Studies”( 2014-1-SK01- -KA203-000464), na ktorom participuje FEM a FBP. Koordinuje ho dekanka FEM prof. Dr. Ing. Elena Horská. Konzorcium partnerov tvoria prestížne európske univerzity, medzi nimi Aarhus University z Dánska, BOKU z Rakúska, Northumbria University z Veľkej Británie, Univerzita Miguela Hernándeza, Elche-Alicante v Španielsku, Ekonomická univerzita z Poznane či Poľnohospodárska univerzita z Krakova. Partnerom projektu je i spoločnosť NOLDUS z Wageningenu (Holandsko), ktorá v spolupráci s Wageningenskou univerzitou (WU) rieši spotrebiteľské výskumy a vyvíja nové technológie na skúmanie spotrebiteľského správania.
„Hlavným cieľom projektu je obohatiť výučbu a výskum na partnerských univerzitách o nové témy, medzi ktoré patrí neuromarketing, senzorický marketing, aróma marketing a rozšírená realita. Všetky tieto pojmy sú možno z počutia známe, ale zatiaľ sa do výučby dostali iba v obmedzenom rozsahu. Pritom ide o témy, ktoré by mali zaujímať predovšetkým budúcich potravinárov a obchodníkov,“ hovorí E. Horská. „Senzorický marketing a aróma marketing sú založené na využití piatich zmyslov zákazníka a spotrebiteľa, neuromarketing sa zaoberá skúmaním skrytých reakcií a emócií a rozšírená realita je poskytnutie dodatočnej informácie pre spotrebiteľskú verejnosť formou nových informačných a komunikačných technológií.“
V dňoch 13. – 17. apríla sa účastníci projektu zúčastnili na praktickom tréningu zameranom na využitie nových technológií v spotrebiteľskom výskume. Ako nás informovala dekanka FEM, spoločnosť NOLDUS v spolupráci s WU pripravila pre nich zaujímavý a užitočný program. V rámci neho mali možnosť otestovať fungovanie zariadenia FACEREADER počas sledovania reklamnej kampane, zariadenia EYE TRACKER, ktoré sníma pohyb očí a tým vyhodnocuje atraktívne miesta sledovaného objektu a prakticky sa môže uplatniť pri vykladaní tovaru v obchodoch, v tvorbe webových stránok a pod. „Účastníci mali možnosť navštíviť tzv. FUTURE RESTAURANT v priestoroch univerzitného kampusu, kde sa na požiadanie potravinárskych spoločností realizujú rôzne formy prieskumov. Prepojenie univerzity a výskumu s praxou je tu veľmi výrazné a mnohé výskumy majú iba komerčný charakter. Účastníci tiež diskutovali na tému rozšírenej reality, pretože sa často mylne spája s pojmom virtuálna realita. Kým rozšírená realita poskytuje možnosť dodatočnej, pridanej hodnoty, virtuálna realita znamená vytvorenie virtuálne nového priestoru, v ktorom sa napríklad odohráva dej počítačovej hry, resp. zákazník prechádza virtuálnym priestorom predajne s nákupným vozíkom,“ povedala E. Horská. Tiež informovala, že na všetky tieto témy sa pripravujú učebné moduly s on-line videoukážkami a projekt ukončí medzinárodná letná škola v Španielsku pre študentov FEM a FBP v roku 2017. „Veríme, že projekt prinesie praktické výsledky, ktoré budú zaujímavé aj pre spotrebiteľov. Jeden príklad za všetky: v reštaurácii by sa v jedálnom lístku pri hlavných jedlách nachádzal QR kód, ktorý by nás preniesol na webovú stránku reštaurácie, kde by bola informácia o nutričnej a kalorickej hodnote vybraného jedla. Možno je to téma na diskusiu s Katedrou výživy ľudí,“ uzatvára prof. E. Horská.
Renáta Chosraviová
Ukážka z prezentácie využitia zariadení EEG a EYE TRACKER pre spotrebiteľské výskumy.Za prezentáciu
EEG zodpovedal Ing. Jakub Berčík.
Účastníci projektu na Univerzite vo Wageningene. Foto: archív EH