novým profesorom na Fakulte biotechnológie a potravinárstva
V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna?
V súčasnom období možno len ťažko hovoriť o atraktívnosti. Práca učiteľa bola donedávna spoločensky uznávaná a jeho postavenie vážené, ale to dnes už neplatí. Aj napriek tomuto skeptickému úvodu som s prácou v akademickom prostredí spokojný. Najmä s organizovaním pracovného (voľného) času, ktorý ani jeden deň v roku nie je zhodný. Striedanie pedagogickej, výskumnej a manažérskej činnosti spestruje každý deň strávený na pracovisku. Významnú atraktívnosť akademického prostredia určite vidím v možnosti nadväzovať kontakty s domácimi a hlavne zahraničnými odborníkmi v danej oblasti vedeckej činnosti. Významné pozitívum tejto práce je v každodennom kontakte so študentmi na prednáškach, cvičeniach či konzultáciách záverečných prác. Odborné vedenie študentov je primárnym poslaním učiteľa. Poskytnúť študentom pomocnú ruku pri riešení problémov je pre mňa výzvou pre ďalšie pôsobenie ako učiteľa.
Ako by ste charakterizovali vaše odborné vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?
Poznanie funkčnosti živočíšnych systémov je aj v súčasnosti veľká neznáma. Pochopenie mnohých vnútrobunkových a medzibunkových interakcií v závislosti od prítomnosti nevyhnutných zlúčenín a ich súťaženie s toxickými látkami je pre mňa a môj tím prioritou. Objasnenie samotných mechanizmov aktivácie poškodenia buniek a vzniku patologického procesu alebo samoničiaceho procesu buniek je pre nás veľkou výzvou. Tieto procesy pozorujeme na vzniknutých alteráciách funkčnosti reprodukčného systému samcov.
Ako veda obohacuje váš život?
Toto je otázka, na ktorú možno odpovedať v závislosti od obdobia vedeckej činnosti. Samozrejme na obdobia, keď námaha vložená do experimentov prináša relevantný odraz, rád spomínam. No sú aj také (hlavne počiatky), keď som musel mnohé experimenty a dizajny štúdií prispôsobovať podmienkam a výsledky neboli prijateľné pre vedeckú komunitu. V každom prípade sa jedná o oblasť, kde na otázky (hypotézy), ktoré si položíte, musíte odpovedať len vy a správnosť odpovedí závisí od odborníkov, ktorí ich posudzujú.
O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Viac ako slová sú potrebné skutky. Čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania a vedeckého výskumu?
Keby som to mohol definovať, možno by som načrtol tri roviny zvýšenia úrovne vzdelávania a výskumu na univerzite. Prvá je profesionalita činnosti všetkých univerzitných štruktúr. Vedenie univerzity so schváleným zámerom rozvoja (dlhodobým) musí mať zabezpečenú kontinuitu a akademickú podporu nielen počas štvorročnej cyklickosti, ale na dlhodobejšie obdobie. Za toto obdobie možno vykonať radikálne zmeny smerujúce k zvýšeniu všetkých ukazovateľov kvality univerzitného vzdelávania. Druhá rovina je pravdepodobne v každom z nás (univerzitných učiteľoch a výskumných pracovníkoch), aby sme pochopili a naplno využívali akademické možnosti vo zvyšovaní úrovne vzdelávania a výskumu. Vytváranie špičkových vedeckých tímov, ktoré budú podporované vedením univerzity a odbremenené od administrácie. Tretia rovina je v súčasnosti celospoločenská. Samozrejme, túto oblasť univerzita nevie ovplyvniť, jedná sa o podporenie vedy a výskumu na univerzitách, stanovenie jasných oblastí uplatnenia špičkových tímov v rámci národných agentúr s dopadom na medzinárodné zámery.
Keby ste mali vymenovať tri míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?
Najväčším míľnikom bolo asi to, že som sa narodil :-). A teraz vážne. Hlavne to, že som spoznal svoju manželku a šťastlivo sme založili rodinu, ktorá ma v mojej práci plne podporuje. Samozrejme, nemôžem zabudnúť na prof. Ing. MVDr. Ladislava Massányiho, DrSc., významného človeka, ktorý ma zasvätil do biologického bádania. Je pre mňa veľká česť, že som s ním mohol pracovať (aj keď krátko) na počiatku mojich experimentov. Veľká škoda, že takéhoto významného odborníka a človeka sme stratili v jeho najproduktívnejšom období. Asi posledným míľnikom je to, že som sa snažil obklopiť ľuďmi, ktorí majú pochopenie a cit pre riešenie zásadných otázok správnej funkčnosti súčasného univerzitného vzdelávania.
Renáta Chosraviová
Prof. Ing. Norbert Lukáč, PhD.