Využívanie informačných technológií v podmienkach vysokých škôl je nevyhnutnou súčasťou ich napredovania. Na našej univerzite sa venuje tejto problematike značná pozornosť a vďaka pracovníkom, ktorí sú zodpovední za rozvoj IT, možno konštatovať, že univerzita kráča s dobou.
Stále však chýba systémové financovanie infraštruktúry IKT, inštitucionálna politika a podpora jej rozvoja v súlade so strategickým plánom SPU. Aj to bol jeden zo záverov dvanásteho ročníka celoškolského seminára Sieťové a informačné technológie, ktorý sa uskutočnil 6. februára na pôde SPU.
Záujem je o wifi
O súčasnom stave sieťovej infraštruktúry na univerzite a akademickej mestskej sieti SANET informoval riaditeľ CIKT, RNDr. Peter Škrovina. Hlavný areál SPU a satelitné areály (Zobor, Mariánska, Farská, Tulipánová, Štúrova) sú v súčasnosti prepojené optickou sieťou, ktorá umožňuje v maximálnej miere využívať IT v rámci celej univerzity. V uplynulých rokoch sa vo všetkých objektoch SPU dobudovala štruktúrovaná kabeláž, realizovalo sa pripojenie detašovaného pracoviska FEŠRR v Košiciach, veľké posluchárne boli pripojené na počítačovú sieť a vybavené novou didaktickou a audiovizuálnou technikou. Bezdrôtová technológia pripojenia PC je inštalovaná v časti hlavných priestorov SPU a v ďalších lokalitách. Najväčší záujem o wifi pripojenie majú študenti, svedčí o tom vyše 400 zaregistrovaných používateľov v študentskom domove A. Bernoláka. V nasledujúcom období sa počíta s rozšírením siete na internátoch aj formou štruktúrovanej kabeláže.
Strategický plán rozvoja IT
Predseda Koordinačnej rady pre informačné technológie na SPU, prof. Ing. Dušan Húska, PhD., sa vo svojom vystúpení zameral na východiská, kritické stanoviská a stratégie v oblasti IT vychádzajúce z minuloročného hodnotenia našej univerzity zástupcami EAU a záverov sebahodnotiacej správy. Podľa strategického plánu rozvoja IT, vypracovaného v januári 2008, prioritou univerzity v nasledujúcom období bude najmä otvorený prístup k informáciám, sprístupnenie informačného systému univerzity zamestnancom a študentom z každého pracoviska (vrátane dislokovaných), zabezpečenie kontrolovaného a výkonného prístupu (najmä v študentských domovoch) a integrácia e-vzdelávania do vyučovacieho procesu. Nové informačné technológie skvalitnili vzdelávací proces na SPU, ich využívanie v prepojení výučba - študent - pedagóg je však stále nedostatočné. Treba vypracovať celouniverzitnú koncepciu v oblasti e-vzdelávania a prostredníctvom pedagogických seminárov zlepšiť informovanosť o možnostiach využívania IT vo výučbe. Zvýšená pozornosť sa musí venovať počítačovej gramotnosti všetkých zamestnancov a využívaniu možnosti bezplatného získania certifikátu ECDL pre pedagógov. Strategické rozhodnutia pre budúce obdobie zahŕňajú aj zabezpečenie informačného komfortu cez užívateľsky príjemné prostredie a vývoj vlastných aplikácií nadväzujúcich na univerzitný informačný systém. Databázový systém PROGRESS, ktorého súčasťou je aj IS Študent, sa na univerzite používa od roku 1997. V súčasnosti si vyžaduje rozsiahlu inováciu, čo by znamenalo zakúpenie vyššej verzie a preprogramovanie existujúcich modulov. Jednou z možností je nahradiť ho novým moderným riešením, akým je napríklad systém MENDELU, používaný na MZLU v Brne.
V prevádzke nový web
Začiatkom februára t.r. bolo spustené nové webové sídlo univerzity v systéme CMS Plone, ktoré predstavila PhDr. Ľubica Jedličková. Prvá etapa jeho prípravy siaha do roku 2003, keď sa v rámci rozvojového projektu MŠ uskutočnil prieskum trhu a výber produktu vyhovujúceho potrebám univerzity. Projekt kontinuálne pokračoval od roku 2005 pod názvom Podpora riadiacich procesov na SPU s použitím systému pre správu obsahu webu. Výsledkom je systém univerzálne využiteľný na riadenie a monitoring realizácie aktivít na jednotlivých pracoviskách, ale najmä na celej univerzite. V súčasnosti prebiehajú školenia pre pracovníkov zodpovedných za aktualizáciu obsahu stránok, ale aj ostatných používateľov, s cieľom priblížiť im možnosti a spôsoby využívania systému.
Ľudské zdroje
Vo vystúpeniach účastníkov seminára rezonovala aj otázka personálneho zabezpečenia. Zo záverov vyplýva, že sústavné napredovanie IT je náročné nielen na financie, ale aj na ľudské zdroje. Počet pracovníkov zabezpečujúcich rozvoj a správu IKT na univerzitách je značne poddimenzovaný. Úlohy vyplývajúce z ich kompetencií naznačujú, že ide o vysoko odbornú a zodpovednú prácu spojenú s výskumom, vzdelávaním, testovaním noviniek, zavádzaním, vývojom a správou IKT. Napriek pretrvávajúcemu úniku vysokokvalifikovaných odborníkov z rezortu školstva sa však stále málo pozornosti venuje ich požiadavkám. Príčinou ich odchodu nebýva vždy len finančná stránka, ale aj pocit neuznania a nepochopenia. Centrá IKT slúžia predovšetkým na rozvoj IT a ich aplikáciu vo výskumnom a vzdelávacom procese a túto úlohu nemožno zamieňať s pojmom údržba zariadení a priestorov.
(za)
VIAC NA
cms.uniag.sk/Groups/KRIT