s novou profesorkou na Fakulte biotechnológie a potravinárstva
V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna? Univerzitné prostredie predstavuje priestor pre uplatňovanie a začleňovanie nových, perspektívnych, inovačných prvkov do systému vzdelávania – vedy – výskumu. Je určitým prostriedkom sebarealizácie osobnosti pôsobiacej v tomto prostredí s excelentnou symbiózou pre kooperáciu s vonkajším prostredím – laickou i odbornou verejnosťou, ktorá je pri zodpovednom prenesení zdrojov informácií, foriem spolupráce a nadväzovaní kontaktov osožnou pre jednotlivca, skupiny odborníkov pôsobiacich vo vede, výskume a v školstve. Akademická pôda, ako spektrum rôznorodosti pre dosiahnutie vytýčených cieľov v rozsahu a forme, predstavuje jedinečný a kreatívny príklad.
Ako by ste charakterizovali vaše odborné vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?
Každodenná vedecká a pedagogická práca v oblasti mikrobiológie, v prepojení na oblasť potravinárstva, biotechnológií a celkovo pôdohospodársky sektor, poskytuje široký záber pre rozvíjanie a aplikáciu mojich poznatkov. Je aj súborom vedeckovýskumných činností smerom k odbornej verejnosti, ale i prirodzenou cestou, ktorou prostredníctvom publikácií (dostupných i pre potenciálnych „konzumentov“), osobných stretnutí, konzultácií, mimoodborových podujatí a iných prenášam svoje poznatky záujemcom mimo odboru.
Ako veda obohacuje váš život?
Výsledky vedeckej práce, ktoré odzrkadľujú moju snahu, sú obohatením nielen mojej profesijnej činnosti, ale zároveň mi poskytujú vnútorné uspokojenie, pretože sú prínosom pre všetkých odborníkov a študentov. Veda je pre mňa výzvou i priestorom pre spoluprácu s množstvom odborníkov doma i v zahraničí. Je „mostom“ na získavanie kontaktov, nadväzovanie spolupráce vo vedeckej, výskumnej i pedagogickej oblasti a v tomto kontexte excelentným zdrojom prínosov nielen pre moju odbornú činnosť, ale aj pre univerzitné prostredie, kolegov, spolupracovníkov, blízke organizácie, inštitúcie, subjekty a odborníkov v praxi.
O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Viac ako slová sú potrebné skutky. Čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania a vedeckého výskumu?
Predovšetkým prispôsobovať vzdelávanie reálnym podmienkam, požiadavkám praxe, domácemu a zahraničnému trhu práce. Získavanie podpory rôznych grantových schém, programov a fondov Európskej únie je podľa môjho názoru v súčasnosti jednou z výrazných aktivít smerujúcich k skvalitňovaniu vedy, výskumu i vzdelávania.
Keby ste mali vymenovať tri míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?
Body zlomu v mojom živote predstavujú niečo, čo ma i napriek všetkému prirodzene posúvalo k snahám o vnútornú spokojnosť. Míľnikov je v mojom živote viacero. Môžem ich definovať ako vznik pozitívnych vzťahov k „novým“ ľuďom, v pozitívnom póle interakcie rodina - priatelia, a tiež profesionálny úspech.
Renáta Chosraviová