V dňoch 18. - 20. októbra sa v Jasnej konalo valné zhromaždenie Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ), na ktorom SPU v Nitre zastupovala Ing. Jaroslava Kačinová (FBP, AS SPU), Martin Mydlár (FAPZ), Matúš Javor (FAPZ), Ivana Čachová (FEM), Michaela Jánošová (TF) a Tomáš Kankula (FEŠRR).
Na podujatí boli okrem iného predstavené projekty AZU a Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti, delegáti valného zhromaždenia ŠRVŠ tiež odhlasovali spoluprácu so spoločnosťou UniApps, s.r.o., ktorá bude spočívať v spoločnom postupe pri tvorbe mobilných rozhraní formou natívnych aplikácií pre mobilné zariadenia k akademickým informačným systémom vysokých škôl v rámci projektu UniApps.
Na rokovanie prijal pozvanie aj prof. Ing. Peter Plavčan, CSc., generálny riaditeľ sekcie vysokých škôl MŠVVaŠ SR, ktorý s delegátmi diskutoval o stave školstva, pričom zdôrazňoval, že štúdium na vysokej škole je pre mladého človeka veľmi dôležité. Po diskusii sme ho požiadali o krátky rozhovor.
Pán riaditeľ, aké sú podľa vás najväčšie problémy vysokých škôl a na čo sa musia zamerať?
Z môjho pohľadu vysoké školy u nás fungujú štandardne, v ich práci sa prejavujú všetky rýchle zmeny, ktoré prináša doba. Domnievam sa, že súčasnou otázkou na vysokých školách je dopracovanie vnútorných systémov zabezpečenia všetkých svojich činností, čo je prvým krokom k podstatnému zvýšeniu akademickej samosprávy a k podstatnému zníženiu administratívnej náročnosti všetkých činností na VŠ.
Aký je váš názor na súčasné študijné programy? Sú dostatočne prepojené na prax?
Niektoré áno, iné menej. Pravdou je, že v spoločnosti sa neustále menia a rýchlo rastú požiadavky na vedomosti a zručnosti nielen absolventov. V mnohých pracovných pozíciách je dnes, na rozdiel od minulosti, nevyhnutné vysokoškolské vzdelanie. Súčasná doba si vyžaduje, aby študenti počas svojho štúdia aktívne pôsobili vo svojom odbore, najmä prostredníctvom odborných praxí.
Na financovaní výskumu v zahraničí sa vo veľkej miere podieľa súkromný sektor. Aký stav je u nás?
Podľa môjho názoru je nevyhovujúci a súkromný sektor by mal podstatne aktívnejšie finančne vstúpiť do sektora VŠ, ktoré sú takmer v plnej miere financované zo štátneho rozpočtu. Som presvedčený, že účasť súkromného sektora na pôde VŠ by mala mnoho pozitívnych efektov aj pre samotný súkromný sektor.
Ako hodnotíte úroveň nášho vysokého školstva? Sú absolventi pripravení na nároky spoločnosti?
Za ostatných 20 rokov sa udiali nielen u nás, ale v celom svete podstatné zmeny vo vysokom školstve - masofikácia, štandardizácia prostredníctvom bolonského procesu, liberalizácia spôsobu realizácie a obsahu vzdelávania – internacionalizácia, modernizácia, univerzalizácia, franchising, ale aj transnacionalita. Slovenské vysoké školstvo absorbovalo tieto módne trendy bez výraznejších výkyvov. Absolventi i v porovnaní s inými, aj v priemyselne vyspelejších štátoch, sú dobre zamestnateľní na našom pracovnom trhu. A to platí aj pre absolventov tých odborov, ktoré nie sú pripravované pre priemysel. Pri hodnotení úrovne VŠ treba hodnotiť jednotlivé vysoké školy, fakulty, katedry a dokonca výskumné tímy, resp. výskumné oblasti, študijné odbory alebo dokonca študijné programy. Medzi týmito kategóriami máme vynikajúce entity a aj také, ktoré si vyžadujú minimálne rýchlu zmenu smerom ku kvalite. Aj keď sa objavujú rôzne názory, podľa mňa naše vysoké školstvo napĺňa spoločenskú požiadavku, a to nielen na jednoduchú reprodukciu, ale aj na rozšírenú reprodukciu vysokoškolsky kvalifikovaných odborníkov pre slovenskú spoločnosť a zároveň pôsobí aj ako kultivátor celého kultúrneho a sociálneho prostredia slovenskej spoločnosti.
Viac o ŠRVŠ nájdete na: www.srvs.sk
Ing. Jaroslava Kačinová, FBP
Zástupcovia Študentskej rady vysokých škôl z SPU s generálnym riaditeľom sekcie vysokých škôl MŠVVaŠ SR Petrom Plavčanom.
Foto: archív JK