Každý rok, koncom februára, takmer 10-tisíc študentov stredných škôl z 37 krajín Európy a Ameriky navštívi niektorú zo 160 univerzít alebo výskumných centier zapojených do projektu International Masterclasses – Hands on Particle Physics, aby poodhalili tajomstvá fyziky elementárnych častíc.
Odborný program pozostávajúci z prednášok vedcov a experimentov na reálnych údajoch z Veľkého hadrónového urýchľovača (LHC) v CERNe im dáva možnosť nahliadnuť do tajomného sveta kvarkov.
Na pôde SPU sa Masterclasses uskutočnil už po siedmy raz. V priestoroch Katedry elektrotechniky, automatizácie a informatiky TF sa 28. februára stretlo takmer 30 študentov nitrianskych gymnázií. Po úvodnom príhovore doc. Mgr. Borisa Tomášika, PhD., z Katedry fyziky Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, odzneli prednášky na tému Štandardný model elementárnych častíc a Urýchľovače a detektory elementárnych častíc. Ohlasy študentov boli veľmi pozitívne, oceňovali
predovšetkým zrozumiteľné podanie prednášok a zaujímavé témy. V diskusii sa fyzici nevyhli otázkam o počiatku vesmíru, tajomstve tmavej hmoty či teórii superstrún... Po prednáškach nasledovali praktické cvičenia v laboratóriách spomínanej katedry, počas ktorých študenti na počítačoch analyzovali reálne údaje rozpadu Z bozónov na detektore ALICE urýchľovača LHC, pričom nachádzali aj signály Higgsovho bozónu. Po skončení cvičenia sa rozprúdila diskusia o získaných výsledkoch analýzy nameraných údajov, význame objavu Higgsovho bozónu a ďalších zaujímavých problémoch modernej časticovej fyziky. Popoludní sa študenti, spolu so svojimi rovesníkmi z Neapolu, Tübingenu, Innsbrucku a Atén, stali účastníkmi videokonferencie, v rámci ktorej prezentovali fyzikom v CERNe získané a vyhodnotené výsledky ALICE experimentov. Po zhodnotení analýz pokračovala debata o aktuálnych problémoch fyziky a nových objavoch v oblasti časticovej fyziky. Ako sa vyjadrili stredoškoláci, deň strávený na SPU v spoločnosti fyzikov sa im veľmi páčil, pretože získali nové poznatky na zaujímavých prednáškach a vyskúšali si prácu s reálnymi údajmi. Zaujali ich aj nové možnosti digitálnych technológií a ich využitia v procese vzdelávania, keď sa študent stáva členom simulovaného vedeckého kolektívu a zapája sa priamo do riešenia aktuálnych vedeckých problémov.
Doc. Ing. Zuzana Palková, PhD.,
prorektorka pre informatizáciu a rozvoj univerzity
Foto: archív autorky