e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 10/52 Dôraz na dlhodobú stratégiu a kvalitu

    Dôraz na dlhodobú stratégiu a kvalitu

    E-mail Print
    ODPORÚČANIA KOMISIE ASOCIÁCIE EURÓPSKYCH UNIVERZÍT

    Z kontextu hodnotenia dvadsiatich troch slovenských univerzít, ktoré v uplynulých dvoch akademických rokoch realizovali zástupcovia Asociácie európskych univerzít (EUA), nechýbala ani tá naša.

    Externá evalvácia podľa osvedčenej metodiky, aplikovanej za ostatných trinásť rokov na univerzitách po celej Európe, hľadala odpoveď na základné otázky: čo sa univerzita usiluje robiť, ako to robí, ako vie, že to robí dobre a aké zmeny robí v snahe o zlepšenie svojej činnosti. O záveroch a odporúčaniach evalvačnej komisie informuje prof. Ing. MAGDALÉNA LACKO-BARTOŠOVÁ, prorektorka pre medzinárodné vzťahy.

    - Po dvoch vlaňajších návštevách komisie a rozhovoroch s manažmentom univerzity, ale aj jej zamestnancami, dospel pracovný tím EUA k záveru, že Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre je vzdelávacia ustanovizeň s jasne definovaným poslaním, ktoré sa snaží napĺňať, s uvedomelými zamestnancami a spokojnými študentmi a atmosférou vzájomného rešpektu medzi fakultami. V súčasnosti čelí výzve, stanoviť a realizovať strategické priority pri napĺňaní požiadavky stať sa výskumnou univerzitou.

    V rámci strategického plánovania nám komisia odporúča vypracovať a publikovať plán, založený na jej troch prioritách, a to vzdelávaní pomocou udržateľnej inovácie študijných programov (ŠP), výskume prostredníctvom strategických priorít a internacionalizácii výskumu a vzdelávania.

    Komisia odporúča ukončiť reštrukturalizáciu študijných programov a zamerať sa na vzdelávacie výstupy a kompetencie v zmysle Bolonskej deklarácie, podporovať interdisciplinárny prístup a voliteľnosť predmetov a zabrániť duplicitám v nich. Na základe dialógu s pracovným trhom a zodpovednými autoritami zvýšiť akceptovanie bakalárskeho stupňa štúdia zamestnávateľmi. Podľa záverov komisie by sa na SPU mala zabezpečiť vyššia integrácia výskumu na zlepšenie kvality výučby, hlavne v 2. stupni vzdelávania. Dôležité by bolo aj vypracovanie univerzitného strategického výskumného plánu s dôrazom na jeho priority. Komisia odporúča, aby bol v súlade s poslaním univerzity a fakultné plány zladené s celouniverzitnými. Okrem toho sa komisia domnieva, že treba zriadiť strategický fond pre výskum, koordinovaný centrálnou administratívou, ako aj mechanizmus odmeňovania a podpory dobrej výskumnej praxe, resp. aktívnych výskumníkov. Členovia komisie EUA odporúčajú zlepšiť prepojenie výučby a výskumu pomocou 2. a 3. stupňa štúdia, zvýšiť počet učiteľov s titulom PhD. a zabezpečiť dokonalejšiu administratívnu podporu na zvýšenie úspešnosti zapájania sa do projektov EÚ. Za dôležité považujú zvýšiť počet mobilít na doktorandskom stupni štúdia.

    V oblasti financovania a vedenia univerzity komisia EUA odporúča rozvíjať stratégie na získavanie väčšieho objemu zdrojov zo súkromného sektora, zabezpečiť systém profesionálneho rastu administratívnych pracovníkov a zvýšiť ich motiváciu, redukovať administratívnu záťaž učiteľov a zahrnúť skúsených administratívnych zamestnancov do rozhodovacieho procesu.

    Rekomandácie komisie týkajúce sa zabezpečenia kvality možno zhrnúť takto: prostredníctvom dialógu univerzity s Akreditačnou komisiou vlády SR treba zabezpečiť, aby akreditačný proces prebiehal v zmysle európskych požiadaviek a noriem. Bolo by treba pripraviť univerzitnú smernicu na zabezpečenie kvality so zohľadnením všetkých relevantných aspektov, ako aj smernicu týkajúcu sa hodnotenia kvality výučby študentmi. Komisia odporúča navrhnúť, zaviesť a publikovať plán rozvoja riadenia univerzity a systému zabezpečovania kvality v oblasti výučby, výskumu a riadenia. Zabezpečiť, aby hodnotenie zohľadňovalo aj dostupné zdroje na podporu vzdelávania študentov, ako je infraštruktúra, prednáškové miestnosti, laboratóriá, knižnica, počítačové vybavenie. Komisia sa domnieva, že ústne skúšky by sa nemali konať na základe "jeden proti jednému". Navrhuje inovovať postup pri ústnych skúškach, ale aj umožniť študentom prístup k viacerým predmetom v cudzom jazyku, najmä v angličtine. Podľa záverov komisie by sa dobrá prax internej evalvácie výskumu na niektorých fakultách mala aplikovať na celej univerzite.

    -r-