e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 10/52 Aký by mal byť náš absolvent? II.

    Aký by mal byť náš absolvent? II.

    E-mail Print
    NA ZAMYSLENIE PRED KOMPLEXNOU AKREDITÁCIOU

    Súčasné diskusie o aktuálnych otázkach života našej spoločnosti ukazujú, že mnohí súčasní politici, odborníci, riadiaci pracovníci, ale ani ekonómovia a pôdohospodári nespĺňajú požiadavky ekologickej gramotnosti, ktoré doba vyžaduje.

    Pravda, vzdelanie získali v období, keď tieto otázky neboli také naliehavé, resp. spoločnosť ich takto nevnímala. Odrazom sú diskusie v parlamente a v médiách, napr. o riešení kalamity v Tatrách, o sústave NATURA 2000, ktorá má zabezpečiť ochranu biodiverzity v Európe, o ťažbe zlata či uránu, výstavbe tepelnej elektrárne, ale aj o implementácii medzinárodných dokumentov zo svetových summitov.

    Náš absolvent by si mal vedieť vytvoriť názor, zaujať stanovisko v konfrontácii s často spolitizovanými spormi. Môžeme si položiť otázku: "Zabezpečujeme vzdelávanie tak, aby náš absolvent spĺňal uvedené kritériá? Pripravíme ho do života tak, aby sa vedel vysporiadať s úlohami, ktoré ho ako odborníka i vzdelaného občana očakávajú?"

    Akreditované študijné programy (ŠP) odrážajú predstavy o odbornom profile absolventa a jeho uplatnení v praxi. V mnohých prípadoch sa prihliada aj na požiadavky jazykovej komunikácie, ako aj na využívanie IT. Menej pozornosti (resp. nijaká) sa venuje ostatným aspektom vzdelávania.

    Podmienky pre získanie ekologickej gramotnosti sú vytvorené iba v niektorých študijných odboroch a iba na niektorých fakultách univerzity. Moderne koncipovaný predmet ekológia či predmet základy ekológie sa prednáša ako povinný či povinne voliteľný predmet iba na FEŠRR, FBP a FZKI. Predmet ekológia rastlín a živočíchov na FAPZ a MF (MF). V niektorých študijných odboroch na FZKI a FEŠRR sa prednášajú špeciálne predmety ekológia rastlín a krajinná ekológia. Študenti ekonomických odborov nemajú v ponuke ekologický predmet. V ich prípade je voľba ekológie ako voliteľného predmetu viac ako iluzórna.

    Ako ďalej? Ekologicky nevzdelaný absolvent bude mať ťažkosti pochopiť koncepcie trvalo udržateľného rozvoja a nebude rozumieť snahám o zachovanie funkčných ekosystémov Zeme. Požiadavka ekologickej gramotnosti všetkých absolventov VŠ znamená zaradiť predmet ekológia či základy ekológie medzi predmety teoretického základu do všetkých ŠP. Environmentálna uvedomelosť vychádza z ekologickej gramotnosti a z poznania dôsledkov (ekonomickej) činnosti človeka v prírode. Na našej univerzite sa tradične vyučuje predmet ochrana a tvorba životného prostredia. Na niektorých fakultách je zaradený predmet environmentálna ekológia, biosozológia, ochrana prírody, prípadne špeciálne predmety komplexná ochrana vôd i pôd, ochrana ovzdušia, environmentálne pôdoznalectvo, biologická bezpečnosť. Ich obsah sa postupne aktualizuje. V každom ŠP by mal byť zaradený predmet, ktorý poskytuje základné informácie o životnom prostredí, starostlivosti oň a trvalo udržateľnom rozvoji. Environmentálne funkcie ekosystémov, environmentálna ekonomika a oceňovanie prírodných zdrojov sú výsledkom snáh, ako zohľadniť aj mimoprodukčné a nemonetárne úžitky z ekosystémových služieb. Spolu s environmentálnou politikou a manažmentom ukazujú, ako sa v súčasnosti riešia a budú riešiť problémy životného prostredia.

    Právne vedomie každého občana sa formuje aj počas štúdia na vysokej škole. Environmentálne povedomie podporuje predovšetkým environmentálne právo, národné a medzinárodné normy v oblasti ochrany a starostlivosti o životné prostredie. Vstupom Slovenska do EÚ sa táto oblasť stala rovnocennou s ostatnými právnymi normami. Šetrný vzťah k prírode a životnému prostrediu podporujú aj rôzne dobrovoľné či odporúčané štandardy o správaní sa podnikov či organizácií a systém certifikácie, napr. ISO 140001 či EMAS. Predmet právo životného prostredia (prípadne príbuzný) by mal byť ako povinný alebo povinne voliteľný zaradený do ŠP.

    Malá (resp. nijaká) pozornosť sa venuje environmentálnej etike. Predmety ekofilozofia a etika, sú v ponuke predmetov vyučovaných na SPU, ale sú zaradené ako povinné či povinne voliteľné iba v niektorých ŠP. A to v malom rozsahu. No súčasný absolvent sa bez poznania morálnych hodnôt, princípov a noriem v oblasti správania sa v životnom prostredí nezaobíde.

    Ako naplniť aktuálne požiadavky kladené na nášho absolventa z hľadiska ekologickej gramotnosti? Ako prekonať pretrvávajúce prekážky medzi študijnými odbormi prírodovedného a neprírodovedného zamerania, medzi fakultami našej univerzity? Príprava materiálov a návrhov pre akreditáciu ŠP v rámci komplexnej akreditácie vytvára možnosti pre takúto "prestavbu" študijných plánov. A to v záujme lepšej prípravy našich absolventov pre praktický život v 21. storočí, keď otázky životného prostredia budú v popredí záujmu celosvetovej spoločnosti.

    Prof. RNDr. PAVOL ELIÁŠ, CSc.,
    Katedra ekológie FEŠRR