Prečo je pre mnohých stredoškolákov matematika strašiakom? Prečo sa vyhýbajú študijným odborom, v ktorých je povinná? Prečo sa ako prvé pýtajú, či sú prijímačky z matiky? Odpoveď sme hľadali u tých najpovolanejších, na Katedre matematiky FEM.
"Prísna logická výstavba matematiky pravdepodobne vyvoláva na prvý pohľad v každom z nás rešpekt, ale zároveň aj obdiv nad univerzálnosťou matematického jazyka. Preto cieľom našej katedry pri výučbe matematiky a jej aplikácií je umožniť študentom spoznať a pochopiť jej krásu a užitočnosť. Veď zo skúsenosti každý vie, že to, čo človek dobre nepozná, neovláda, je preňho ťažké a zdá sa nezvládnuteľné.", hovorí vedúca katedry, RNDr. DANA ORSZÁGHOVÁ, CSc.
- Katedra matematiky je jednou z 13 katedier FEM. Ak ju hľadáte po prvýkrát, určite vás prekvapí, že nesídli v pavilóne S. Vzhľadom na to, že skoro všetci študenti prvých ročníkov, či už denného alebo externého štúdia, prejdú počas cvičení priestormi katedry, zaslúžili by si spolu s pedagógmi vhodnejšie priestory na výučbu. Desať pedagógov zabezpečuje v tomto školskom roku výučbu matematických predmetov na všetkých fakultách SPU. Vyučujeme povinné a voliteľné predmety, pričom obsah a rozsah jednotlivých povinných predmetov sa líši v závislosti od príslušnosti predmetu k fakulte. Všetky povinné predmety z matematiky sú zaradené do prvého ročníka a končia sa skúškou. Kreditný systém štúdia dovoľuje študentom výber predmetov z ponuky povinne voliteľných a voliteľných predmetov, ktoré sú v ponuke zaradené do prvého a druhého ročníka štúdia. S potešením môžem povedať, že na SPU sú študenti, pre ktorých je matematika obľúbeným predmetom. Radi využívajú ponuku matematických voliteľných predmetov a zaraďujú si ich do svojho študijného programu. Pravidelne sa zaujímame o požiadavky iných katedier na výučbu aplikácií matematiky, použitie matematického aparátu vo výučbe odborných predmetov a mapujeme záujem študentov. Sú to totiž hlavné podnety pre zmeny vo výučbe povinných a voliteľných predmetov, obnovu a aktualizáciu učebných plánov.
Každoročne prichádzajú na našu alma mater absolventi rôznych typov stredných škôl. Ako sú pripravení z matematiky a ako im pomáhate preklenúť bariéru medzi stredoškolskými a vysokoškolskými požiadavkami?
- Kvalitná príprava študentov stredných škôl na prijímacie skúšky je veľmi dôležitá. Matematika dnes nepatrí k povinným maturitným predmetom. Aby sme študentom vyšli v ústrety, organizujeme už niekoľko rokov prípravné kurzy priebežne počas školského roka a konzultačné dni pred prijímačkami. Termíny kurzov a ďalšie informácie sú pre záujemcov k dispozícii na našej katedre. Pomôckou sú i otázky na prijímacie skúšky z matematiky, vydané vo forme učebnej pomôcky, ktorú pripravili naši pedagógovia a je k dispozícii aj s výsledkami úloh v predajni VES. Zbierka úloh obsahuje úlohy v rozsahu gymnaziálneho učiva a je základom pre databázu otázok na prijímacej skúške.
Uveďte nás, prosím, aj do vašich vedeckých aktivít.
- Individuálny vedecký a odborný rast vo forme externého doktorandského štúdia absolvuje v súčasnosti šesť pedagógov katedry. Okrem projektov, ktoré rieši katedra, sú v rámci spolupráce siedmi pedagógovia zaradení ako spoluriešitelia do projektov na katedrách FEM, FZKI a MF. Vedecký potenciál katedry je spoločne sústredený v inštitucionálnom výskumnom projekte E-testovanie ako alternatívna metóda preverovania vedomostí z matematických predmetov a jeho implementácia do vzdelávacieho procesu na SPU (2003-2005). Je zameraný na prípravu modelu elektronického testovania matematických vedomostí študentov. Za dôležité považujeme využívanie tohto testovacieho modulu nielen na skúške, ale aj prístup študentov k nemu v rámci prípravy na ňu. V rokoch 2002-2003 sme riešili grantový projekt KEGA pod názvom Aplikované úlohy z matematiky v ekonómii. Jeho cieľom bola príprava publikácie s rovnakým názvom, ktorá by sústredila aplikované úlohy z matematiky, s detailnejšou orientáciou na ekonomické aplikácie. V roku 2003 získala katedra rozvojový projekt Výučba aplikovanej matematiky s podporou IKT na SPU v Nitre a s ním aj potrebné finančné prostriedky na riešenie. Výstupom bude elektronická verzia študijného textu Funkcia jednej reálnej premennej a jej derivácia, ktorá bude prístupná študentom všetkých fakúlt prostredníctvom webovej stránky a súčasne k nej vytvorenej testovacej databázy. Využívanie elektronických dokumentov a ich prístupnosť pre študentov súvisí s uplatňovaním informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní. Vytvára sa tak nový priestor pre aplikáciu poznatkov výskumnej práce, okrem iného aj v oblasti tvorby a prípravy interaktívnych učebníc, učebných textov a študijných materiálov pre dennú, externú a dištančnú formu štúdia. Napríklad textový študijný materiál z matematiky pre študentov dištančného štúdia na FEM je v elektronickej verzii prístupný po zaregistrovaní sa na webovej stránke FEM (http://www.fem.uniag.sk/dv).