ešte máme v čerstvej pamäti atmosféru vianočného a novoročného obdobia, na dvere však zaklopal letný semester a na našej univerzite opäť štartuje režim výučby, obdobie finalizácie štúdia a výberu nových študentov.
Ako iste viete, popritom sa uskutočňujú i rôzne aktivity a podujatia v oblasti ďalšieho vzdelávania dotvárajúce obraz SPU ako komplexnej vzdelávacej inštitúcie. Dovoľte mi preto načrtnúť vám kľúčové aktivity, zámery a stratégie, prostredníctvom ktorých sa náš akademický priestor otvára širšej verejnosti a snaží sa o interaktívnu väzbu s praxou.
Naša univerzita sa koncom minulého roka stala jedným z 11 zakladajúcich členov novovzniknutej Slovenskej akademickej asociácie pre celoživotné vzdelávanie. Nechceme sa totiž len „prizerať“, ale chceme spolupracovať na tvorbe národných a medzinárodných vízií, stratégií a politík a podieľať sa aj na tvorbe legislatívy ovplyvňujúcej proces celoživotného vzdelávania. Strategickými cieľovými skupinami, na ktoré budú smerované aktivity asociácie v najbližšom horizonte a na ktorých bude SPU v Nitre aktívne participovať, sú seniori a absolventi. Absolventi (nielen) našej univerzity – tí budúci, ale i tí „čerství“ - sú veľmi dôležitým celospoločenským objektom záujmu a tiež predmetom rôznych analýz. Vedenie SPU im venuje veľkú pozornosť a cielene podporuje tvorbu mechanizmov, ktoré uľahčujú absolventom vstup na trh práce, sprostredkúvajú kontakt s praxou počas štúdia, ale aj sledujú ich ďalšie trajektórie. Práve z uvedených dôvodov sa pripravuje projekt celouniverzitného monitoringu uplatniteľnosti a uplatnenia našich absolventov i interného monitoringu kvality vzdelávania a už po druhýkrát sa uskutoční Deň kariéry SPU (28. 2.), ktorý bude tentoraz spojený aj s prezentáciou a spustením Kariérneho centra pre našich študentov a absolventov.
Rok 2012 vyhlásila Európska komisia za Európsky rok aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami, preto významná pozornosť bude venovaná tiež seniorom. Okrem ich tradičného záujmového vzdelávania formou Univerzity tretieho veku chceme v rámci pilotného projektu otestovať i nové formy, ktorými budeme schopní sprístupniť seniorské vzdelávanie aj ľuďom žijúcim na vidieku. Univerzitný „mikrosvet“ je viacgeneračným sociálnym prostredím a kvalitný ľudský potenciál ho priam predurčuje na napĺňanie aktuálneho posolstva roka 2012. Preto nezabúdajme, že k väčšej solidarite medzi mladšími a staršími generáciami môže prispieť najmä informálne učenie, inak povedané vzájomná tolerancia, snaha počúvať a učiť sa od seba navzájom. Tieto aspekty medziľudských vzťahov by však nemali byť ohraničené rokom, ale mali by byť neodmysliteľnou súčasťou akademického prostredia a komunikácie v ňom. Veľmi si želám, aby naša univerzita takýmto prostredím bola a aby vzájomný rešpekt a úcta charakterizovali postoj všetkých generácií, ktoré sú na jej pôde v každodennom kontakte
Mgr. Ing. Danka Moravčíková, PhD.,
vedúca Kancelárie celoživotného vzdelávania SPU