ste prekvapení? Ak áno, verím, že pozitívne. Je to tak, váš verný sprievodca univerzitným životom Poľnohospodár sa obliekol do nových šiat tak, aby bol jeho dizajn modernejší a zlepšila sa jeho grafická príťažlivosť.
Zmena je súčasťou života človeka a spoločnosti. Ide o dynamický proces, ktorý ovplyvňuje všetko okolo nás, niekedy pozitívne, inokedy aj negatívne. Zem sa stala globálnou dedinou. Všetko sa týka všetkých. Ekologická kríza a hospodársky pokles sú skloňované z každej strany. Kríza prinútila ľudí uvedomiť si hranice planéty, krehkosť ľudského života a odhalila rozsah našej závislosti od životného prostredia. Stále častejšia proklamovaná trvalá udržateľnosť sa stáva neoddeliteľnou zložkou vedeckého bádania, ľudskej a spoločenskej reality. Aj tej univerzitnej. Akademický rok 2011/2012 začíname oficiálne v duchu sloganu Moja zelená univerzita a v prípade univerzitného periodika sa konkrétne týka papiera, použitého na jeho tlač.
Veľa vecí sa za posledné roky zmenilo. Výraznou zmenou je aj to, že šírenie informácií sa vďaka webu stalo efektívnejším. Všetci, ktorí sú zodpovední za prácu s verejnosťou, sa snažia skúmať, čo je hnacou silou tohto média a ako publikovať texty a obrázky na webe tak, aby ich cieľoví čitatelia čítali so záujmom. Nástroje komunikácie s verejnosťou sa tiež zmenili. Všetko, čo v minulosti pri komunikácii a propagácii fungovalo offline, spoločnosť dnes často považuje za rušivé a vyvoláva dojem z nátlaku. Úspech v online svete prichádza, keď zmýšľate pokrokovo, kráčate s dobou a máte názory lídra.
Väčšina našich študentov je na internetových fórach ... milióny ľudí sú práve teraz online a hľadajú odpovede na svoje problémy. Nájdu aj našu univerzitu? Ak áno, čo nájdu? Všetky uvedené argumenty nás viedli k tomu, aby sme na SPU v Nitre posilnili, resp. zaviedli nové formy komunikácie. Vo svete online komunikácie „predáva“ obsah webovej stránky. Preto momentálne pripravujeme nový webdizajn a štruktúru univerzitnej stránky a každodenne sa snažíme o punc kvality, aktuálnosti, atraktívnosti a dôveryhodnosti na Facebooku „SPU Nitra – Zelená univerzita.“ Apropo, ste už priateľmi svojej univerzity na Facebooku?
Web poskytuje priestor nielen pre jednosmernú komunikáciu, ale aj pre diskusiu. Tam neplatí mentalita typu prikazuj a panuj, ale treba vytvoriť priestor pre „virtuálny brainstorming“ a zbieranie nápadov, námetov, reagovať na otázky, podnety, skrátka, byť aktívny v online komunitách ľudí, ktorí medzi sebou aktívne komunikujú. Využiť virtuálnu komunikáciu pre skvalitnenie života na univerzite umožňuje naše zapojenie do projektu európskeho diskusného portálu e-My University. Na stránke http://e-myuniversity.eu/uniag/ je už diskusia v plnom prúde a veríme, že so začiatkom akademického roka sa počet diskutujúcich, ale aj aktuálne diskutovaných tém zvýši. Ak ste sa doteraz nezaregistrovali, je najvyšší čas, pretože na začiatku októbra prebehne spomedzi diskutujúcich zlosovanie o zaujímavé ceny. V hre sú atraktívne zahraničné študijné pobyty pre študentov, ale aj vkusné darčekové predmety s logom našej univerzity. A pretože aj propagačné predmety tvoria jednu zložku integrovanej komunikácie každého moderného subjektu, už teraz sa môžete tešiť na obohatenie sortimentu darčekových predmetov (aj sezónneho charakteru) v predajni skrípt, pričom aktuálna ponuka bude pre vaše pohodlie vizualizovaná aj na webstránke. Skrátka, „kamenný svet“ a virtuálny musia spolupracovať. Okrem projektu virtuálnej komunikácie nájdete v dvojtýždenníku Poľnohospodár novú pravidelnú rubriku Na pulze - v dialógu s rektorom, ktorá bude reflektovať novú iniciatívu rektora SPU intenzívne komunikovať s univerzitnými pracoviskami v záujme nachádzania nových perspektív pre ich ďalší rozvoj. Myšlienkou stretnutí rektora so zamestnancami pracovísk je možnosť priamo prezentovať pulzujúci život na pracoviskách, predstaviť svoje najnovšie vedecké úspechy, ale aj najpálčivejšie problémy.
Dovoľte mi, po krátkej rekapitulácii toho, čím sa budeme v novom akademickom roku snažiť zefektívniť komunikáciu s verejnosťou, vrátiť ešte k nášmu dvojtýždenníku. Poľnohospodár ako univerzitné periodikum nie je záležitosťou iba redakčného kolektívu. Je to dvojtýždenník o nás všetkých, ktorí tvoríme túto univerzitu. O nás, i pre nás. Mám na mysli pedagógov, výskumníkov, ostatných zamestnancov, našich priaznivcov a tiež študentov, ktorí prišli na našu alma mater získať kvalitné vysokoškolské vzdelanie, ale aj zažiť pravú univerzitnú atmosféru. Všetci sa môžeme pričiniť o to, aby sa v univerzitnom periodiku objavovali témy a články, ktoré zaujmú všetky vekové kategórie ... s ambíciou zvýšiť záujem mladších ročníkov. Noví čitatelia, ale aj prispievatelia sú v našich radoch srdečne vítaní! Námety na nové témy, aktuality, správy o udalostiach či ochota spravovať niektorú rubriku a stať sa členom redakčnej rady – to všetko sú výzvy, na reakciu ktorých v redakcii čakáme. Už v tomto čísle nájdete výzvu na zisťovanie spätnej väzby od vás. Výzva má názov Náš Poľnohospodár tvoríme spolu a každý mesiac bude spojená so zlosovaním o pekné ceny.
Aj tradície potrebujú inovácie. Verte alebo nie, s touto myšlienkou sme dlho zápasili, pretože na jednej strane tradícia má svoju silu, ale na strane druhej, ak chcete udržať pozornosť, musíte inovovať. Ale s citom a mierou, aby ste nestratili svojich verných. Nuž, v takomto duchu, a podporení prípravami na oslavy 60. výročia založenia našej univerzity sme sa odhodlali na zmenu. Po obsahovej stránke sme ponechali všetky obľúbené témy a rubriky. Mladým sa chceme priblížiť moderným dizajnom s dôrazom na prehľadnosť a systematickosť. Poľnohospodár je naďalej obsahovo i formálne prepojený s internetom - so stránkou www.polnohospodar.sk, ktorá plní funkciu virtuálneho tlačového centra.
V modernom svete má mediálny priestor novín svoju hodnotu, informačnú vo všeobecnosti, ale aj pre sprostredkovanie reklamnej informácie. Pred touto skutočnosťou nemôžeme zatvárať oči. Raz darmo, teoreticky Poľnohospodár môže osloviť 10-tisíc študentov a viac ako1 300 zamestnancov našej univerzity, poskytuje všetky výhody printového média v kombinácii s jeho elektronickou formou, čo znamená, že počas celého mesiaca sa čitatelia môžu kedykoľvek k tlačenej informácii vrátiť. Je určite mnoho podnikateľských subjektov, s ktorými univerzita spolupracuje a ktorých produkty naši študenti a učitelia pravidelne nakupujú. Všetkým týmto ponúkame do pozornosti Poľnohospodár a jeho atraktívny mediálny priestor pre reklamu. Získané zdroje budú investované do ďalšieho rozvoja foriem a prostriedkov komunikácie SPU v Nitre s vonkajším prostredím.
Vážení priatelia, my v redakcii Poľnohospodár veríme, že vás nový Poľnohospodár ako plnofarebný spravodaj zaujme, že ho budete s radosťou brať do rúk, s chuťou čítať vaše obľúbené rubriky a že sa nám podarí pripraviť povzbudzujúce, zaujímavé, ale aj obohacujúce čítanie pre všetkých.