V októbri 2010 bol ukončený projekt RESNET, riešený v rámci programu Leonardo da Vinci – Transfer inovácií. Zároveň sa od októbra 2010 do septembra 2012 budú riešiť ďalšie dva projekty. ECEVE, ktorého koordinátorkou je Slovenská poľnohospodárska univerzita a AQUAP, ktorého je SPU partnerom.
Projekt RESNET- Online vzdelávacie moduly Obnoviteľné zdroje energie pre rozvoj vidieka
Hlavným cieľom bolo vytvoriť Inštitút celoživotného vzdelávania pre zamestnancov agrosektora a e-learningový kurz, tvorený piatimi online modulmi a multimediálnou offline učebnicou, zameranou na využitie obnoviteľných energetických zdrojov, s dôrazom na rozvoj vidieka.
Konzorcium tvorili partneri zo Slovenska, Bulharska, Rakúska, Švédska a Veľkej Británie a úspešná realizácia projektu vychádzala z predpokladu vytvorenia silného partnerstva so skúsenosťami v oblasti obnoviteľných zdrojov, celoživotného vzdelávania, implementácie virtuálneho vzdelávacieho priestoru, prostriedkov IKT a multimediálnych študijných materiálov do procesu celoživotného vzdelávania.
Hlavným výstupom projektu bolo založenie Inštitútu celoživotného vzdelávania (www.agroinstitut.sk/ill), ktorý vznikol 1. januára 2009 ako internetová vzdelávacia platforma umožňujúca prístup pracovníkov agrosektora k vzdelávaniu v rôznych oblastiach a virtuálne centrum výmeny informácií medzi expertmi v daných oblastiach a účastníkmi vzdelávania.
Vzdelávanie v oblasti obnoviteľných zdrojov energie umožňujú online moduly (www.resnet-project.org/e-edu) – slnečná, vodná, veterná, geotermálna energia a energia biomasy, ktoré boli spracované v rámci projektu RESNET rovnako ako multimediálna elektronická učebnica (www.resnet-project.org/ebook), ktorá je k dispozícii aj na CD-ROMe a na SD kartách.
Nakoľko online vzdelávanie prebieha v prostredí LMS Moodle, je k dispozícii aj návod pre tútorov, aj pre študentov, ako s jednotlivými modulmi pracovať. Education Guide for Tutors a Education Guide for Students sú dostupné online na http://www.resnet-project.org/guides a okrem popisu prostredia, tvorby a nastavení kurzov, príprave obsahu kurzov a online testov sa venujú aj princípom dištančného vzdelávania a používaniu jednotlivých aktivít účastníkmi vzdelávania.
Projekt by mal priniesť zlepšenie prístupu k celoživotnému vzdelávaniu pre zamestnancov agrosektora, a tým zvýšenie ich kvalifikácie s ohľadom na požiadavky praxe a energetickej stratégie Európskej únie, priamy transfer poznatkov z akademického prostredia do praxe, ako aj výmenu poznatkov a skúseností medzi účastníkmi zo zapojených krajín.
Projekt ECEVE Energeticky úsporná farma - implementácia e-learningového obsahu do odborného vzdelávania a prípravy
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre sa v dňoch 20. až 21. októbra 2010 stala hostiteľom partnerov projektu Leonardo da Vinci – transfer inovácií Implementation of E-learning Content for Energy Saving Farm into Vocational Education, ktorého riešenie sa začalo 1. októbra 2010. Konzorcium tvorí sedem partnerov zo šiestich krajín – Slovenska, Francúzska, Českej republiky, Turecka, Bulharska a Veľkej Británie.
Ciele projektu ECEVE vychádzajú z politiky EÚ v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy, ako boli definované v záverečnom stanovisku Rady o strategickom rámci európskej spolupráce v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy v Bruseli v roku 2009 a v Lisabonskej stratégii. Projekt si kladie za cieľ, pripraviť v spolupráci s odbornými školami školský vzdelávací program, zameraný na problematiku obnoviteľných energetických zdrojov a klimatických zmien. Veľký dôraz sa pritom kladie na implementáciu najmodernejších vzdelávacích metód využívajúcich princípy Blended Learning s podporou WEB 2.0 technológií.
Projekt je príležitosťou pre pedagógov zapojených do odborného vzdelávania a prípravy, oboznámiť sa s najnovšími poznatkami z oblasti obnoviteľných zdrojov energií, efektívneho využívania energií, dopadov klimatických zmien nielen z prostredia slovenských vzdelávacích inštitúcií, ale prostredníctvom projektových partnerov aj z najvýznamnejších európskych univerzít.
Vytvorenie nového vzdelávacieho programu, implementácia najnovších poznatkov z oblasti obnoviteľných energií, energetickej efektívnosti a klimatických zmien, ako aj využitie moderných metód vzdelávania a prostriedkov IKT, čo zvyšuje kľúčové kompetencie, je spôsob, ako zvýšiť záujem mladých ľudí o odborné vzdelávanie a zvýšiť ich kompetencie v oblasti využívania OZE, energetického auditu a ekologického rozvoja vidieka, a tak zvýšiť ich šance na trhu práce.
Študijné materiály v anglickom jazyku a spolupráca medzi inštitúciami realizujúcimi odborné vzdelávanie a prípravu v rámci celej Európy a Turecka napomôže zlepšovaniu jazykových znalostí mladých ľudí, rozvoju mobilít a implementácie princípov ECVET do odborného vzdelávania a prípravy.
Projekt AQUAP Atraktívnosť, kontrola kvality a akreditácia odborných praxí pre študentov poľnohospodárskych odborov v Európe
Pre členské štáty Európskej únie je charakteristický rozdielny prístup k odborným praktickým stážam realizovaným v zahraničí. Tento rozdiel je významnou mierou ovplyvnený národnými vzdelávacími systémami.
Podpora zahraničných mobilít v rámci odborného vzdelávania a prípravy je jedným z dôležitých cieľov Lisabonskej stratégie, v rámci ktorej je význam zahraničných mobilít definovaný ako nový priestor pre uplatnenie mladých ľudí na trhu práce, rozvíjanie ich schopnosti akceptovať inú kultúru, náboženstvo a sociálne prostredie.
Realizácia projektu AQAUP začala v októbri 2010 a hlavným cieľom, okrem vytvorenia virtuálnej databázy zahraničných stáží, partnerstva pozostávajúceho z partnerov z Holandska, Nemecka, Slovenska, Maďarska a Turecka, je zvýšenie záujmu študentov stredného odborného vzdelávania o zahraničné praktické stáže poskytnutím väčšieho množstva kvalitných a zaujímavých informácií o mieste stáže, skúsenostiach iných účastníkov a ich hodnotenia (video reportáže, blogy účastníkov, odporúčania a pod.).
Poďakovanie
Projekt je realizovaný s finančnou podporou Európskej komisie, Generálneho riaditeľstva pre vzdelávanie a kultúru v rámci Programu celoživotného vzdelávania. Zverejnené informácie nemusia zodpovedať stanoviskám Európskej komisie.
Doc. Ing. Zuzana Palková, PhD.,
Ing. Loreta Schwarczová, PhD.