Kultúra. Uvedomili ste si dakedy, že toto slovo, ktoré v nás evokuje niečo vyššie, krajšie, povznášajúce, je vo svojej podstate základom zložených slov týkajúcich sa našej univerzitnej existencie? Agrikultúra, hortikultúra, apikultúra, vinikultúra. Z múdrych kníh vieme, že pôvodne znamenalo slovo kultúra obrábanie pôdy, pestovanie, hospodárenie a až neskôr nadobudlo význam vzdelanosti, súhrnu všeľudských duchovných i materiálnych hodnôt.
Hra so slovíčkami. Aj s „kultúrou“ sa dá čarovať. Vyvoláva samé príjemné asociácie. Nepoznám význam, v ktorom by nebolo badať jeho pozitívny náboj. Kultúra ako taká. V umeleckom vydaní, divadlo, film, výtvarné umenie, folklór, krásny šperk. Ale aj v podobe inej, prostej, týkajúcej sa našich dní. Kultúra reči, bývania, stolovania či trebárs medziľudských vzťahov. A mnohé iné.
Napríklad taká firemná kultúra. Aj o tej sa dnes veľa hovorí a, našťastie, nielen hovorí. Nemyslím iba na elegantné, v tmavých kostýmoch odeté zamestnankyne našich bánk. Ale na to, aké dôležité je vo všeobecnosti prostredie, v ktorom vytvárame hodnoty. Kdekoľvek. Aj na hospodárskom dvore či v kancelárii farmy. Starať sa o firemnú kultúru, aj to je jedna z úloh manažmentu. Pretože návštevník, klient či zákazník si urobí obraz o nás na prvý pohľad. Pretože, ako vieme, obal predáva. Super, že sa to na živom príklade budú učiť aj naši študenti. Nielen teoreticky, ale aj – počas praxe! Upravené dvory nášho vysokoškolského podniku, novučičké, esteticky zariadené administratívne a výučbové priestory im dajú návod, ako na to.
Darmo, nielen zo skrípt je študent živý!