Heslo 1: Akademický senát – funkčnosť – postavenie:
Senát v latinčine znamená „rada starších“. V antickom Ríme sa takto označovalo zhromaždenie najvýznamnejších šľachticov, rozhodujúcich o osude krajiny. Akademický senát je najvyšší samosprávny úrad univerzity, vysokej školy alebo fakulty. So všetkými atribútmi, ku ktorým patrí predovšetkým múdrosť, rozvaha, zodpovednosť, čestnosť v rozhodovaní. Pretože aj od neho závisí postavenie, prítomnosť, ale hlavne budúcnosť inštitúcie, v ktorej bol zvolený.
Námet na diskusiu: zloženie akademického senátu.
Heslo 2: Koncepcie rozvoja
Vypracovať koncepciu rozvoja univerzity či fakulty by si nemal trúfnuť ani najschopnejší vedecký, pedagogický či inak dobre fundovaný jednotlivec (gestor). Ani pri najlepšej snahe sa totiž nevyhne jednostrannosti, vyplývajúcej z jeho profesionálneho záujmu, nekomplexnosti profilovaného odboru či programu, svojho nadhľadu a zovšeobecňovania. Koncepciu by mal zostavovať kolektív – skupina špičkových odborníkov – ktorí by zvážili zo všetkých dostupných aspektov jeho optimálnu funkčnosť. Mala by byť podrobená mnohostrannej oponentúre vnútroorganizačnej i vonkajšej a až potom ju možno brať vážne ako základ pre realizáciu.
Námet na diskusiu: v súčasnosti sa na SPU eviduje bezmála stovka akreditovaných študijných programov. Sú všetky potrebné, je ich málo, veľa?
Heslo 3: Súlad rozumu a moci
Rozum a moc musia byť v súlade, harmonicky sa dopĺňať a nadväzovať na seba. Stávalo sa však – česť výnimkám - že nový funkcionár žil v domnienke, že musí v prvom rade všetko vytvorené znevážiť, prerobiť, otočiť, bez nadväznosti na históriu, tradície, predchádzajúce dobré koncepcie rozvoja, formy a metódy práce. Tak či tak, mala by tu platiť selekcia – dobré prevziať, zastaraného sa zbaviť, ale nadväzovať progresívnejším. Možno by bolo vhodné rešpektovať známe slovenské úslovie: „Nie všetko staré je zlé, ani všetko nové nie je vždy dobré“.
Námet na diskusiu: odporúčania pre nové vedenie univerzity, posúdiť, na čo nadviazať a v čom pokračovať, čo zmeniť a zlepšiť.
Heslo 4: Hodnota odbornosti a morálky
Všade na svete platí hodnota odbornosti, pracovných schopností, výsledkov práce a morálnych kvalít človeka, nezávisle od vekovej šablóny. Žiaľ, na Slovensku je to akosi inak. Presadzujú sa snahy odsunúť pedagógov po prekročení určitej vekovej hranice, napriek ich pracovným výsledkom a dobrej telesnej kondícii. Neplatí nijaká „vedecká škola“ profesora, tak, ako to bolo v minulosti pri menách takých osobností, ako bol prof. Maloch, Mates, Špaldon a ďalší, ktorí pracovali do mimoriadne vysokého veku a užívali si úctu a uznanie. Samozrejme, mladým a talentovaným ľuďom treba dávať priestor, otvárať cesty pre ich odborný rast a napredovanie. V tom im však majú a musia napomáhať tí starší.
Námet na diskusiu: riešenie problematiky starších, ale preukazne aktívnych pedagógov.
Prof. Ing. FRANTIŠEK ŠPÁNIK, DrSc.
Na virtuálne stretnutia so spolupracovníkmi a študentmi sa teší aj rektor SPU v Nitre, prof. Peter Bielik. Svoje názory, námety a pripomienky píšte priamo na adresu This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it