e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Jazyk je ako plávanie...

    E-mail Print

    54-1718-jazyky2Koncom apríla absolvoval týždenný pobyt na Katedre odborného jazykového vzdelávania FEM Dr. Brian Thompson, lektor anglického jazyka z Univerzity aplikovaného výskumu v Drontene v Holandsku. So študentmi SPU a slovenskými kolegami sa podelil o svoje desaťročné skúsenosti a novátorské techniky vo výučbe cudzieho jazyka.

    Ako nás informovala PaedDr. Ľubomíra Moravcová, PhD., vedúca KOJV, spoluprácu s ním nadviazali lektorky, Mgr. Elena Kováčiková a Mgr. Katarína Klimentová, ktoré začiatkom marca v rámci programu Erasmus absolvovali týždenný pobyt na uvedenej univerzite.

    Metódy výučby Dr. Thompsona sú zamerané na to, aby študentov stimulovali počas lekcie čo najviac rozprávať. „Jazyk je ako plávanie – keď vás niekto hodí do vody, musíte začať plávať. A čím viac plávate, tým viac sa vám to páči. Pri výučbe cudzieho jazyka je najdôležitejšia komunikácia. Gramatika je iba nástroj, ktorý treba maximálne zjednodušiť,“ hovorí. V praxi sa mu osvedčilo, že študentov k diskusii podnecujú najmä negatívne a kontroverzné témy, napr. čo je najhorší zločin.

    Podľa odborníka pri sledovaní prednášky v Power Pointe si študent zapamätá 12 %, pri počúvaní 15 %. Keď je však nútený hovoriť, zapamätá si až 95 %. Najefektívnejšia je práca v skupinách alebo vo dvojici, ktoré treba neustále obmieňať, aby si partneri na seba nezvykli. Študenti si musia navzájom pomáhať odstraňovať psychické bariéry, strach, že budú vyzerať hlúpo, keď sa vyjadria nesprávne. Tento spôsob sa volá kritickí priatelia. Zároveň lektor musí ich prácu monitorovať, aby „neskĺzli“ do rodného jazyka.

    Pri výučbe angličtiny Dr. Tompson odporúča neustále využívať internet, napr. stránky www.teachertube.com, www.youtube.learnenglish. Inšpiratívny materiál o poľnohospodárstve a najnovších technológiách možno nájsť aj cez google, po vpísaní napr. farmer´s weekly, country file. Dobrým pomocníkom je BBC Radio Plays, kde študenti môžu počúvať hry na pokračovanie. Zároveň odborník odporúča siahnuť po súčasnej literatúre. „Netreba čítať Shakespeara, ale modernú literatúru, ktorá je napísaná dnešným jazykom a mládeži je tematicky oveľa bližšia.“ Svojim študentom ponúkol aj ďalší zaujímavý spôsob osvojovania si jazyka – spoločne sledovať film bez zvuku a jeho časti v päťminútových intervaloch komentovať. Pedagógom neodporúča vysvetľovať v rodnom jazyku. Keď študent nerozumie, treba radšej použiť gestikuláciu či mimiku. „Takéto podujatia sú mimoriadne podnetné, pretože nám umožňujú overiť si svoje a získať nové poznatky pre lektorské aktivity,“ vyjadrili sa viacerí pedagógovia z KOJV.

    RENÁTA CHOSRAVIOVÁ

    54-1718-jazyky

    „Pedagóg by sa mal snažiť študenta motivovať tým, že mu vysvetlí význam angličtiny ako jazyka vedy, výpočtovej techniky, ekonomiky či medzinárodnej politiky,“ hovorí Dr. Brian Thompson. Foto: rch