Naopak, musí sa stať rovnocenným hráčom v globalizovanom svete. Jej rôznorodosť a farbitosť z historického, geografického, aj kultúrneho hľadiska by mala byť jej prednosťou, ktorá ju predurčuje pre konkurencieschopnosť vo svete. Aj tieto myšlienky rezonovali v prednáške na tému významu vzdelania pre rozvoj poznatkovej ekononiky, ktorú 16. marca študentom a pedagógom FEŠRR a FEM predniesol Ján Figeľ, bývalý člen Európskej komisie, ktorý bol zodpovedný za vzdelávanie, odbornú prípravu, kultúru a mnohojazyčnosť.
Na základe svojich bohatých pracovných skúseností sa študentom a pedagógom prihovoril najmä v tom duchu, že vzdelanie a budovanie vedomostnej spoločnosti sú najdôležitejšími faktormi rozvoja. Aj liekom na riešenie krízy. Zdôraznil pojem „múdra spoločnosť“, ktorý je podľa neho nadradený pojmu poznatkovej spoločnosti, pretože v sebe skrýva aj etický rozmer úcty k ľudskej dôstojnosti vo všetkých sférach života. Zdôraznil, že vzdelanie je súčasťou stratégií Európskej únie, pričom dôraz kládol najmä na kvalitu vzdelávania vo všetkých jeho formách, od základného až po celoživotné. „Kto necestuje, akoby stále čítal knihu na tej istej strane,“ citoval Ján Figeľ učenca a filozofa Erasma Rotterdamského, ktorého meno sa stalo pojmom v európskom vzdelávacom priestore. Predovšetkým z hľadiska mobility študentov a učiteľov, ktorým by pobyty na zahraničných univerzitách mali nielen otvárať dvere poznania, ale aj spolupatričnosti v rámci zjednotenej Európy.