e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 14-15/54 Nová učebnica nielen pre stredoškolákov

    Nová učebnica nielen pre stredoškolákov

    E-mail Print

    Pri vzdelávaní pedagogických pracovníkov a styku s učiteľskou praxou na stredných odborných školách poľnohospodárskeho zamerania sme za posledné roky postrehli veľa zmien. Za najvýznamnejšie považujeme rozvíjanie tvorivosti žiakov, ktorá sa môže prejaviť nielen počas štúdia, ale i pri maturitnej skúške.

    Maturita dnes nemusí pozostávať iba z praktickej realizácie a predvedenia komplexnej úlohy. Žiak sa môže rozhodnúť obhajovať vlastný projekt formou komplexnej odbornej práce (ďalej KOP) alebo realizovať a obhajovať experiment či úspešnú súťažnú prácu, ktoré vypracuje písomne pred maturitou. Ich štruktúra zodpovedá vedeckej práci, i keď na stredoškolskej úrovni. V záujme dodržania odborno-metodickej stránky diela, musí mať riešiteľ k dispozícii viaceré dokumenty, medzi ktoré nevyhnutne patrí základná didaktická pomôcka, učebnica. V rámci pedagogického výskumu sme zistili, že prvá učebnica s touto tematikou vyšla pod názvom Ako písať odbornú prácu v stredných odborných školách poľnohospodárskeho zamerania až koncom minulého roka. Jej autorom je Ján Piešťanský.

    Publikácia spĺňa nielen všetky kritériá učebnice, ale objavuje sa v nej aj veľa nových prvkov. V úvodnej kapitole sa autor stručne venuje základným požiadavkám na KOP, v ďalších kapitolách ich rozvíja, poukazuje na faktory, ktoré ovplyvňujú voľbu témy a zároveň motivuje žiaka k správnemu výberu pomocou psychologických aspektov. Uvádza postupy vypracúvania KOP a špecifiká, ktorými sa vyznačuje kvalitná odborná práca, zaoberá sa štruktúrou vypracovania podnikateľského plánu a osobitnú pozornosť venuje prílohám. Metodologicky poukazuje na využitie schém, tabuliek, diagramov a obrázkov a na konkrétnych príkladoch demonštruje, ako vytvoriť vhodnú interakciu medzi nimi. Kladie dôraz na príklady, ktoré kopírujú predchádzajúce teoretické, odborno-metodické usmernenia pre riešiteľov, medzipredmetové vzťahy aj so spätnou väzbou pomocou kontrolných otázok. V učebnici sú vhodne využívané piktogramy a grafické prvky, ktoré usmerňujú učiteľov, konzultantov aj riešiteľov pri jej používaní. Stredoškoláci, ktorí chcú pokračovať v univerzitnom štúdiu, získajú zároveň základy pre vypracovanie bakalárskej alebo diplomovej práce.

    Učebnicu považujeme za mimoriadne vhodnú didaktickú pomôcku aj pre študentov doplnkového pedagogického štúdia. Nielenže metodologicky usmerňuje výučbu predmetu odborná prax (v časti učiva zaoberajúcom sa vypracovávaním KOP), ale v nadväznosti na aktuálne normy môže byť tiež významnou pomôckou pri písaní záverečnej práce.

    Ing. MIROSLAV IVÁNEK
    Katedra pedagogiky a psychológie

     

    PIEŠŤANSKÝ, Ján. 2009. Ako písať komplexnú odbornú prácu v stredných odborných školách poľnohospodárskeho zamerania. 1. vyd. Bratislava : Expol Pedagogika,2009. 105 s. ISBN 978-80-8091-182-9.