e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 6/48 Vzdelávanie - kľúč v boji proti hladu

    Vzdelávanie - kľúč v boji proti hladu

    E-mail Print
    NA MARGO SVETOVÉHO DŇA POTRAVÍN

    Vzdelávanie je nevyhnutný faktor rozvoja každej spoločnosti. Len vzdelaná spoločnosť a vzdelaní jednotlivci sú schopní bojovať proti nespravodlivosti, vojnám, biede a hladu. História vývoja počtu hladujúcich vo svete je mementom pre všetkých, ktorí sa zaoberajú výživou človeka a odstraňovaním hladu.

    Na našej planéte zomrie každý deň od hladu alebo z príčin spôsobených hladom okolo 2400 ľudí. Pred 10 rokmi to bolo 3500 a pred 30 rokmi 4100 ľudí. Najväčšou tragédiou je však to, že tri štvrtiny z nich sú deti vo veku do 5 rokov. V dnešnej dobe zomiera v rozvojových krajinách 10% detí pred dovŕšením piateho roku života. Pred päťdesiatimi rokmi to bolo 28%. Iba 10% úmrtí hladom je následok hladomoru a vojny, hoci o týchto sa z médií najviac dozvedáme. Hlavnou príčinou je dlhotrvajúca podvýživa. Rodiny jednoducho nemajú dostatok jedla. Je to spôsobené mimoriadnou biedou.

    Východiská riešenia hladu v rôznych častiach sveta sú rozdielne. Pomôcť hladujúcim krajinám možno materiálne a finančne, technickou podporou a najmä podporou vzdelávania. Vzdelaní ľudia majú najlepšie predpoklady vymaniť sa z kolektívu biedy, ktorá zapríčiňuje hlad. Aj keď samotné vzdelávanie nestačí, je základom riešenia celej problematiky.

    Vzdelávacie aktivity zamerané na odstraňovanie hladu sú dvojaké. Tie priame možno zamerať na všeobecné princípy výživy obyvateľstva, zabezpečenie potravinovej dostatočnosti a bezpečnosti potravín, znižovanie výskytu alimentárnych ochorení, podporu rozvoja biotechnologických postupov pri výrobe potravín a pod. Môžu sa realizovať tak vo vyspelých, ako aj v chudobnejších krajinách. Nepriame vzdelávacie aktivity sa môžu orientovať na špecializované vzdelávanie vybraných skupín populácie, vzdelávanie vidieckeho obyvateľstva, celoživotné vzdelávanie a podobne. V širšom kontexte možno vzdelávanie zamerať na výrobu a kvalitu potravín, výživu a zdravie, ochranu práv konzumenta, ako aj na samotný boj proti hladu.
    Treba si uvedomiť, že hlad v mnohých krajinách sveta nemožno odstrániť zo dňa na deň, ani z roka na rok a nepodarí sa to jednej, ba ani dvom generáciám. Postihuje viac nevzdelanú populáciu, a preto kľúč k jeho odstráneniu je v rukách vzdelaných!
    Dr. Ing. JOZEF GOLIAN,
    Katedra hygieny a bezpečnosti potravín