e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 11/54 Výzva predsedov Akreditačnej komisie

    Výzva predsedov Akreditačnej komisie

    E-mail Print

    54-11-dodNa pozvanie predsedu Akreditačnej komisie (ďalej AK), poradného orgánu vlády Slovenskej republiky, prof. Ľ. Fišeru, sa 27. januára 2010 uskutočnilo pracovné stretnutie všetkých doterajších predsedov tohto orgánu. Účastníci si vymenili názory na celkovú situáciu vysokého školstva v Slovenskej republike, najmä v súvislosti s priebehom a výsledkami komplexnej akreditácie vysokých škôl, ktorá sa zavŕšila v roku 2009.

    V nadväznosti na skúsenosti z nej a berúc do úvahy znepokojujúce správy o postupe pri získavaní vysokoškolských diplomov na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne, sa súčasný predseda AK a jeho predchodcovia rozhodli obrátiť na akademickú a širšiu verejnosť s touto výzvou:

    - Mnohé signály a aj priame dôkazy o prípadoch neuspokojivej úrovne vysokoškolského vzdelávania na Slovensku, ako aj viaceré nedostatky zistené na vysokých školách v SR, nás vedú k vyzdvihnutiu princípov čestnosti, zodpovednosti a dodržiavania zákonnosti pri organizovaní a aj priamom vykonávaní vysokoškolského vzdelávacieho procesu zo strany všetkých zúčastnených, a to tak vysokoškolských učiteľov, resp. výskumných pracovníkov a osobitne akademických funkcionárov, ako aj študentov. Poznamenávame, že uvedené princípy by mali platiť aj pri všetkých etapách akreditačného procesu: od koncipovania študijných programov cez zabezpečenie štúdia kvalitnými a kvalifikovanými učiteľmi a výskumnými pracovníkmi až po pravdivé predloženie podkladov k nezávislému hodnoteniu kvality a k priznaniu oprávnení vyplývajúcich z akreditácie. Súčasne potvrdzujeme zásadu, že posudzovanie úrovne vysokých škôl má byť nezávislé od vlády, od vysokých škôl a ďalších účastníkov akreditačného procesu a musí byť transparentné a objektívne.

    Napriek niektorým negatívnym signálom súčasný stav vysokoškolského vzdelávania v SR vykazuje aj mnohé pozitívne príklady. Zdôrazňujeme, že máme na Slovensku viacero pracovísk, ba aj fakúlt a dokonca vysokých škôl, ktoré znesú akékoľvek porovnanie z hľadiska medzinárodnej úrovne kvality. Vyzdvihujeme úspešné pôsobenie mnohých vysokoškolských učiteľov a výskumných pracovníkov, podopreté stálou vedeckou činnosťou a vedeckými výsledkami, ktoré majú ohlas v príslušnej vedeckej komunite na Slovensku, ale aj v zahraničí. Viacerí z nich vytvorili a vytvárajú okolo seba vedecké školy, svojich nasledovníkov, ktorých pripravili už počas ich vysokoškolského a doktorandského štúdia.

    S poľutovaním konštatujeme, že hoci máme na Slovensku aj kvalitné univerzitné pracoviská so špičkovými odborníkmi, pozornosť verejnosti sa na nich neorientuje a spoločenská, morálna aj hmotná podpora a mediálna pozornosť sa týmto pracovníkom nedostáva, hoci sú rozhodujúci pre rozvoj vedy a vzdelávania Slovenska. Vyzdvihnutie faktu, že Slovensko má veľký potenciál špičkových vedeckých pracovníkov, osobitne adresujeme vysokoškolskej mládeži, ako aj mládeži pripravujúcej sa na vysokoškolské štúdium. Veríme, že je mnoho mladých ľudí, ktorí chápu, že vysokoškolské vzdelanie je najlepšia investícia do seba samého. Ak investujú dobre, investícia sa im mnohonásobne vráti. Dobrá investícia znamená však aj kvalitné vzdelanie, ktoré sa nedá získať ľahko. Kto totiž „baží“ len za diplomom, v dlhodobom výhľade oklame sám seba. Žiaľ, sú na Slovensku aj vysoké školy, ktoré ponúkajú aj ľahké cesty ku vzdelaniu.

    Zdôrazňujeme skutočnosť, že nie je potrebné vždy chodiť do cudziny za získavaním kvalitného vysokoškolského vzdelania. Odporúčame, aby si mladí ľudia, záujemcovia o štúdium, zistili čo najviac informácií o medzinárodnom uznaní a výsledkoch školy, na ktorej chcú študovať, o tom, ako kvalitu štúdia na týchto školách hodnotia iné, nezávislé inštitúcie, ako sa hodnotí špeciálne uplatnenie ich absolventov v praxi. V SR sú totiž študijné programy, kde možno získať porovnateľné alebo aj kvalitnejšie vzdelanie ako na mnohých školách v zahraničí.

    Pre mladých ľudí je typické, že sú nároční. Sú však aj „dychtiví“ po poznaní, sú nádejou a nevyhnutnou podmienkou, aby sa vysoké školy na Slovensku dostali na vyššiu úroveň. Aj dnes sú v SR pracoviská vysokých škôl, ktoré sú schopné vrchovato naplniť túžby po poznaní aj tých najnáročnejších študentov. Je zrejmé, že veľmi záleží aj na aktívnom prispení mladej generácie, či budú mať naše vysoké školy vyššiu úroveň, či si mladí ľudia budú môcť na Slovensku vyberať najkvalitnejšie vysoké školy a študijné odbory. Od kvalitných univerzít, kvalitných učiteľov a kvalitných študentov závisí totiž celkový civilizačný a kultúrny pokrok tejto krajiny.

    Prof. JÁN KAČALA, DrSc.
    Prof. RNDr. MIROSLAV URBAN, DrSc.
    Prof. RNDr. LEV BUKOVSKÝ, DrSc.
    Prof. Ing. PAVOL NÁVRAT, PhD.
    Prof. Ing. ĽUBOR FIŠERA, DrSc.

     

    54-11-dod

    "Aj na Slovensku  sú vysoké školy, na ktorých možno získať porovnateľné, alebo aj kvalitnejšie vzdelanie ako na mnohých školách v zahraničí," píše sa vo výzve doterajších predsedov akreditačných komisií. Bohatá účasť na dňoch otvorených dverí, ktoré sa v súčasnosti konajú aj na našich fakultách, svedčí o tom, že maturanti vážne uvažujú o tom, kam si podať prihlášku.

    Foto: TOMÁŠ POLÁČIK