e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Prečo MINERVA?

    E-mail Print

    Minerva nie je len bohyňa múdrosti, ale aj skratka názvu iniciatívy slovenskej vlády Mobilizácia inovácií v národnej ekonomike a rozvoj vedecko-vzdelávacích aktivít. Ministerstvo financií ako jej iniciátor si predsavzalo "urobiť zo Slovenska jednu z najvyspelejších, najmodernejších a najprosperujúcejších spoločností na svete". Vychádza z Národnej lisabonskej stratégie, ktorú ministerstvo predložilo na verejné pripomienkovanie v novembri 2004. Prečo je dôležité zamerať sa na ekonomiku založenú na vedomostiach? Problematike sa vo svojej prednáške na FEM venoval aj podpredseda vlády IVAN MIKLOŠ.

    "Minerva má štyri priority: vzdelanie a rozvoj ľudských zdrojov; veda, výskum, inovácie; informatizácia, internetizácia a e-government; podnikateľské prostredie. Dnes sme a aj v najbližších rokoch budeme konkurencieschopní v masovej priemyselnej výrobe, aj keby sme dnes Minervu nerealizovali a špeciálne sa nesústreďovali na vzdelanie a výskum. Je to najmä preto, že máme takmer štandardné európske podnikateľské prostredie. Máme zároveň relatívne kvalifikovanú a lacnú pracovnú silu, čo je dané našou nižšou ekonomickou úrovňou, životnou úrovňou, nižšou úrovňou platov, ale aj cenovou úrovňou, to treba zdôrazniť. Čo sa však stane v budúcnosti? V najbližších rokoch do EÚ vstúpi Bulharsko, Rumunsko, je tu Ukrajina, Rusko, Čína, India. Tieto krajiny, niektoré už v rámci EÚ, budú ponúkať lepšie komparatívne výhody pre priemyselnú masovú veľkovýrobu. Naviac, náš vysoký ekonomický rast znamená aj rast platov, mzdových nákladov, a teda znižovanie komparatívnej výhody. Práve preto bude dochádzať k odlivu investícií, alebo aspoň k tomu, že nebudú prichádzať v tej miere ako doteraz, pretože v tejto oblasti budeme mať menšie komparatívne výhody. Ak už dnes nenaštartujeme program rozvoja znalostnej ekonomiky a neuchováme si tie pružné trhy a dobré podnikateľské prostredie, stane sa nám presne to, čo sa dnes stáva Nemcom, Talianom alebo Francúzom. Niektoré výroby odídu, niektoré zostanú, ale nebudú narastať a nebudeme schopní nahrádzať to, čo odíde, novými službami, novými výrobami s vyššou pridanou hodnotou, sofistikovanejšími výrobami atď.

    Toto je dôvod, prečo bolo dôležité urobiť reformy, ktoré sa urobili a zároveň premyslene rozvíjať v čo najvyššej možnej miere znalostnú ekonomiku a všetko, čo s ňou súvisí. Za predpokladu udržania reforiem a rozvoja vzdelanostnej spoločnosti by sme mali mať šancu napodobniť írsky príklad veľmi rýchleho dobiehania vyspelých krajín.

    V rámci Minervy sme pripravili konkrétne programy. Tie tri, ktoré spomeniem, sa týkajú školstva a vzdelania, dva z nich môžete využiť aj vy. Prvý sa týka stredoškolákov. Všetkým maturantom, ktorí zmaturujú z cudzieho jazyka v náročnejšom stupni aspoň na 67 percent, ponúkame preplatenie medzinárodne uznávaného jazykového certifikátu v hodnote od 3 do 5 tisíc korún. Platí to už pre tento rok. Druhý program sa týka štipendií pre našich študentov, ktorí chcú študovať v zahraničí, ale aj pre zahraničných študentov, ktorí majú záujem študovať na Slovensku. Bude ho zrejme realizovať SAIA na základe presne stanovených kritérií.

    Tretí program bude výberový, exkluzívny, pre päť až osem ľudí ročne. Je určený tým, ktorí budú prijatí na najprestížnejšie svetové univerzity a ak sa zaviažu, štát im preplatí dva roky školného. Týka sa to študijných programov v oblasti ekonómie, práva, manažmentu, verejnej správy. Adepti sa zároveň zaviažu, že po ukončení štúdia odpracujú najmenej dva roky v štátnej správe. Štát sa zaväzuje, že im poskytne pozície adekvátne získanému vzdelaniu. Takýchto programov je v Minerve viac. Sú tam programy podpory budovania jazykových laboratórií, zvýšenia kvality výučby jazykov na školách, komputerizácie atď."

    -r-