Tak, ako v akademickom prostredí rezonuje slovné spojenie Bolonský proces, obsahovo odrážajúce harmonizáciu vysokého školstva v Európe, v občianskej spoločnosti často zaznievajú slová vedomostná spoločnosť či Lisabonská stratégia.
Dôvodom vzniku tejto aktivity v roku 2000 bola potreba definovať spoločnú hospodársku stratégiu krajín EÚ tak, aby bolo možné dosiahnuť v najbližšom desaťročí vyšší hospodársky rast a zároveň zachovať princíp európskeho sociálneho modelu.
Vedomostná spoločnosť
významovo úzko súvisí s pojmom vedomostná (znalostná, poznatková) ekonomika, čo je v najjednoduchšom vyjadrení ekonomika založená na poznaní, ekonomika, ktorá umožňuje vytvárať pridanú hodnotu implementáciou vedomostí a skúseností, vďaka čomu odvetvia s vysokou technologickou úrovňou (biotechnológie, nanotechnológie, informačno-komunikačné technológie, progresívne strojárenské technológie, počítačom podporovaná výroba a pod.) a rovnako aj vzdelávacie a vedecké inštitúcie prispievajú výraznou mierou k tvorbe bohatstva v krajine. Pojem vedomostná spoločnosť zahŕňa aj zmenu spôsobov fungovania spoločnosti. Vedomostná ekonomika na rozdiel od tradičnej, industriálnej, ktorá poskytovala veľkému množstvu ľudí stabilné zamestnanie na celý život, ponúka nové možnosti, vyžaduje si však pripravených, vzdelaných a tvorivých ľudí, schopných tieto možnosti využiť. Národná lisabonská stratégia, prijatá v roku 2005, definuje ciele vedomostnej spoločnosti na Slovensku v štyroch oblastiach: informačná spoločnosť, inovácie, veda a výskum, investície do ľudí a vzdelávania a podnikateľské prostredie. V každej z nich konkretizuje niekoľko priorít a cieľov, pričom ku každej oblasti je vypracovaný samostatný akčný plán obsahujúci zoznam úloh na najbližšie obdobie.
Význam a perspektívy technického vzdelávania
pri vytváraní vedomostnej spoločnosti v každej z uvedených oblastí sú dané samotným obsahom študijných programov, metódami a formami vzdelávania. Informačná spoločnosť vyžaduje vysokú úroveň informačnej gramotnosti, ktorá je pre technické vzdelávanie typická a nevyhnutná. Rovnako prepojenosť vedeckovýskumných aktivít s podnikateľským sektorom v záujme zabezpečenia efektívneho prenosu nových poznatkov do reálnych výstupov v hospodárstve v podobe inovácií je charakteristickou črtou najmä aplikovaného prírodovedného a technického výskumu. Nakoniec, ak cieľom modernej vzdelávacej politiky má byť dosiahnutie vysokej miery zamestnanosti, tak práve technické vzdelávanie disponuje takýmto potenciálom a navyše pomáha vytvárať také podnikateľské prostredie, ktoré podporuje nové investície, zvyšovanie produktivity, inovácie a tvorbu nových pracovných miest.
Dynamika rozvoja techniky a technológií,
zmeny pracovného trhu, logicky prinášajú aj zmeny v obsahu a formách vzdelávania. Je zrejmé, že nové materiály, výrobné technológie a spôsoby riadenia výrobných procesov, zvyšujú požiadavky na vedomosti a zručnosti zamestnancov. Predpokladom vytvorenia vedomostnej spoločnosti je rast osobnostného potenciálu jednotlivcov, a to prostredníctvom vzdelávania, zvyšovaním kvalifikácie, získavaním nových zručností, podporou tvorivosti a flexibilnosti. Technické vzdelávanie má v oblasti sprístupňovania informácií o nových materiáloch, výrobných technológiách či spôsoboch riadenia výrobných procesov postavenie najbližšieho sprostredkovateľa a zároveň nositeľa inovatívnych myšlienok.
Technická fakulta a jej ciele
V tejto súvislosti sa mi žiada zdôrazniť, že informácie o uplatňovaní absolventov Technickej fakulty sú nanajvýš priaznivé. Naši absolventi zvyčajne neklopú na dvere úradov práce, ale mnohé firmy o nich prejavujú záujem už počas štúdia. Dlhodobo sa veľmi úspešne uplatňujú aj na atraktívnych manažérskych pozíciách výrobných spoločností a technicky zameraných obchodných firiem, nielen v regióne Nitry, ale v celej SR, dokonca aj v zahraničí. Ambíciou Technickej fakulty SPU naďalej ostáva pripravovať absolventov uplatniteľných v rôznych oblastiach hospodárstva ako odborne zdatných, technicky rozhľadených a kreatívnych inžinierov, resp. bakalárov. Uvedomujeme si, že len dostatočne flexibilná ponuka študijných programov a uplatňovanie moderných metód a foriem vzdelávania môže v podmienkach vytvárajúcej sa vedomostnej spoločnosti trvale zabezpečovať vysoký potenciál zamestnanosti a fakulte dôveryhodnosť a trvalý záujem o štúdium.