e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 9/50 K RANKINGU VEREJNÝCH VYSOKÝCH ŠKÔL NA SLOVENSKU: Kvalita univerzít cez prizmu hodnotiacich kritérií

    K RANKINGU VEREJNÝCH VYSOKÝCH ŠKÔL NA SLOVENSKU: Kvalita univerzít cez prizmu hodnotiacich kritérií

    E-mail Print
    Hodnotenie kvality univerzít v zmysle zákona 131/2002 Z.z. o vysokých školách patrí do kompetencie Akreditačnej komisie vlády SR (AK). Na hodnotenie kvality sa pripravuje tzv. komplexná akreditácia. Na SPU bola plánovaná na rok 2006, avšak z dôvodu nepripravenosti kritérií a zaneprázdnenosti AK akreditáciou študijných programov, posudzovaním spôsobilosti fakúlt slovenských univerzít na uskutočňovanie habilitácií a menovanie profesorov sa odkladá až na rok 2009. Hoci kvalitu posudzuje AK, nerobí "ranking" - poradie univerzít. Zverejňovanie poradia univerzít vo svete nie je ojedinelým javom, napr. v Poľsku sa to realizuje a publikuje každoročne.

    Poradie univerzít veľmi závisí od zvolených kritérií, preto aj poradie zverejnené súkromnou agentúrou ARRA treba vidieť cez túto prizmu "zoraďovacích" kritérií. Zverejnené poradie slovenských verejných vysokých škôl je prvé svojho druhu v histórii slovenského vysokého školstva. ARRA posudzovala desať ukazovateľov na hodnotenie kvality verejných vysokých škôl (VVŠ), pre ktoré získala podklady z verejne prístupných zdrojov. Kritéria hodnotenia sa týkali: učiteľov a študentov, záujmu o štúdium, publikácií a citácií, doktorandského štúdia, grantov, miery nezamestnanosti absolventov, štúdia v zahraničí, bežných výdavkov na študenta, úspešnosti v podnikaní a grantovej úspešnosti. Agentúra hodnotila fakulty univerzít v jednotlivých odboroch štúdia a univerzity celkove podľa priemeru získaných bodov. Čo brala ARRA do úvahy v jednotlivých kritériách?

    Učitelia a študenti - počet študentov dennej a externej formy štúdia pripadajúci na jedného učiteľa a počet študentov pripadajúcich na jedného profesora a docenta. Čím nižší počet, tým lepšie bodové hodnotenie. Ďalej sa zohľadňoval počet učiteľov s titulom PhD. k počtu všetkých učiteľov a percentuálne zastúpenie profesorov a docentov. Zohľadňoval sa aj priemerný vek funkčných profesorov.

    Záujem o štúdium - pomer prihlásených uchádzačov o štúdium k plánovanému počtu prijatých študentov. Počet zapísaných študentov k počtu prijatých a pomerné zastúpenie zahraničných študentov.

    Nezamestnaní absolventi - počet absolventov nezamestnaných dlhšie ako 6 mesiacov, pripadajúcich na 100 absolventov v roku 2004.

    Študenti v zahraničí - počet študentov vyslaných do zahraničia cez programy Erasmus, Socrates a prostredníctvom SAIA, pripadajúcich na 100 študentov.

    Bežné výdavky na študenta - bežné výdavky zo štátnych dotácií, pripadajúce na jedného študenta univerzity. Čím vyššie výdavky, tým lepšie poradie.

    Úspešnosť v podnikaní - podiel výsledku podnikateľskej činnosti VVŠ na celkových nákladoch na hlavnú činnosť.

    Granty - podiel prostriedkov z verejných grantov (VEGA, KEGA, APVT, AP MŠ a MVTS) na celkových nákladoch na hlavnú činnosť VVŠ.

    Publikácie a citácie - uvádza počet publikácií na jedného tvorivého pracovníka (TP) v rokoch 1995 - 2004, registrovaný v databáze firmy Thompson, počet citácií na TP v databáze WoS ( Web of Science) a počet publikácií v rokoch 1995 - 2004, na ktoré bolo viac ako 5 citácií.

    Doktorandské štúdium - vyjadruje pomer počtu denných doktorandov k počtu profesorov a docentov, teda potenciálnych školiteľov, priemerný počet absolventov doktorandského štúdia v rokoch 2002 - 2004 a podiel počtu doktorandov denného štúdia k počtu denných študentov.

    Grantová úspešnosť - grantové prostriedky z VEGA a KEGA pripadajúce na TP, prostriedky z AV, MVTS a APVT, resp. celkové grantové prostriedky na TP.

    ARRA pri tvorbe poradia nezohľadňovala kritérium študenti v zahraničí a nezamestnaní absolventi. Ak by sa zohľadňovalo aj kritérium študenti v zahraničí, SPU by podľa výpočtov postúpila až na 4. miesto v celkovom poradí. K jednotlivým zohľadneným kritériám určite možno mať pripomienky, je to však oficiálne poradie akceptované a pertraktované najmä slovenskými masovokomunikačnými prostriedkami. Z uvedeného, ako aj z ostatných hodnotení a rankingu je zrejmé, že najväčší dôraz sa kladie na preukázateľnú kvalitu vzhľadom na vedeckovýskumnú činnosť a následne kvalitatívne ukazovatele, ako sú publikácie vo vedeckých časopisoch a nadväzne SCI citácie. Niektoré kritériá, ktoré zohľadňovala ARRA, sú však protichodné s kritériami na prideľovanie dotačných prostriedkov z MŠ SR.

    Pre objektívnejší pohľad na postavenie SPU v komparácii s ostatnými slovenskými univerzitami uvádzame v nasledujúcej tabuľke oficiálne výsledky s pridaním poradia VVŠ v jednotlivých kritériách.

    Prof. Dr.Ing. IMRICH OKENKA, PhD.,
    rektor SPU

    alt