e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 8/50 Elektronické vzdelávanie na Mechanizačnej fakulte

    Elektronické vzdelávanie na Mechanizačnej fakulte

    E-mail Print
    Pracovníci Katedry elektrotechniky a automatizácie MF sa v rámci informačnej stratégie SPU rozhodli rozšíriť možnosti prístupu študentov a zamestnancov SPU k informáciám a prostriedkom IKT a využívať metódy elektronického vzdelávania na zvýšenie atraktívnosti pedagogického procesu.
    Dovoľujeme si akademickú obec oboznámiť s činnosťou katedry v oblasti využívania prostriedkov IKT a metód elektronického vzdelávania v pedagogickom procese, realizovanom na katedre. Zároveň by sme na konkrétnych výsledkoch chceli poukázať na záujem študentov o prostriedky IKT a ponúknuť možnosť využitia získaných technických a programových prostriedkov, ako aj skúseností z využívania metód e-vzdelávania a prostriedkov IKT v pedagogickom procese pre iné pracoviská MF, ale aj celej SPU.

    V predchádzajúcich rokoch katedra získala finančné prostriedky z niekoľkých rozvojových projektov a sponzorských príspevkov, ktoré umožnili vybudovanie dvoch moderných multimediálnych cvičební, každej s 20 PC. V blízkej budúcnosti budú na 1. a 2. poschodí MF umiestnení "tenkí klienti", ktorí rovnako budú slúžiť pre prístup študentov k internetu a prostriedkom IKT. Napriek tomu, že obe cvičebne sú na výučbu využívané takmer nepretržite, pracovníci katedry sa snažia sprístupniť ich pre študentov, zaujímajúcich sa o prostriedky IKT a vedecko-výskumnú činnosť katedry. V tomto smere sa však obmedzujúcim faktorom javia chýbajúci technickí pracovníci, ktorí by mali na starosti správu technických prostriedkov obidvoch cvičební.

    Pracovníci katedry sa snažia v maximálnej miere využívať prostriedky e-vzdelávania v pedagogickom procese, a to nielen v predmetoch úzko súvisiacich s IKT, ale aj v "nepočítačových" predmetoch (napr. elektroenergetika, základy automatizácie a pod.). Katedra má k dispozícii vývojové prostredie Toolbook Assistent pre tvorbu multimediálnych kurzov, resp. elektronických učebníc. Výhody takto vytvorených kurzov sa preverili priamo v pedagogickom procese, keď sa napr. pri výučbe základov informatiky a programovania v diaľkovej forme štúdia študenti vopred sami oboznámili so základmi programovacieho jazyka Pascal, algoritmizácie a analýzy úloh, pričom prípadné nejasnosti mohli s pedagógom konzultovať prostredníctvom e-mailu. Na hodinách priamej výučby, ktorej rozsah je v prípade diaľkového štúdia nedostatočný, sa potom venovali tvorbe pokročilejších aplikácií. Veľkou výhodou e-učebníc je ich ľahká inovácia, ako aj možnosť vytvorenia online (uverejnená na internete prostredníctvom LMS Moodle) a offline verzie, distribuovanej na CD nosičoch. Interaktivitu kurzov zabezpečujú početné hypertextové odkazy, názorné grafické animácie a súbory riešených a neriešených úloh, ktoré umožňujú priebežnú kontrolu naštudovaných vedomostí. Nevýhodou týchto učebných materiálov je veľká prácnosť pri ich tvorbe, pretože vhodné spracovanie elektronických materiálov a grafické animácie sú časovo mimoriadne náročné. V budúcnosti by bolo vhodné pri tvorbe elektronických učebných materiálov počítať s minimálne tromi pracovníkmi - pedagóg, grafik a programátor, resp. odborník na siete. Na monitorovanie práce a vzájomnú komunikáciu medzi študentmi a pedagógmi sa pracovníkom katedry osvedčil systém NetOp School, ktorý umožňuje monitorovanie práce študentov, zobrazenie zvolenej obrazovky na monitoroch vybraných skupín študentov, komunikáciu v rámci celej triedy alebo so zvolenými jednotlivcami prostredníctvom chatu alebo headsetu, distribúciu a zber súborov a pod. Výhodou tohto systému je aj možnosť pripojenia sa študentov do virtuálnej triedy z ľubovoľného miesta, takže v prípade nutnosti sa študent nemusí fyzicky zúčastniť na cvičení, stačí mu prístup k internetu.

    Využívaním metód e-vzdelávania a prostriedkov IKT v klasických formách štúdia sa pedagogickí pracovníci snažia zatraktívniť priebeh pedagogického procesu. Študenti špecializácie automatizačná a informačná technika prejavujú mimoriadny záujem o prostriedky IKT. Dôkazom toho je napr. stránka www.keamf.szm.sk, vytvorená bývalým študentom 5. ročníka (vo voľnom čase a bez nároku na odmenu), ktorá v mnohom nahrádza oficiálne stránky katedry spravované VS MF. Rovnako záujem študentov o IKT dokazuje aj každoročne vysoká účasť študentov zo špecializácie gestorovanej katedrou na medzinárodnej študentskej vedeckej konferencii.

    Aj keď v podmienkach SPU sa dôraz stále kladie na klasické formy štúdia, třeba sa venovať aj novým trendom v oblasti vzdelávania, nakoľko akademické inštitúcie boli vždy nositeľom pokrokových myšlienok. Napriek tomu, že hodnotenie SPU akreditačnou komisiou SR je stále vysoké, "netreba zaspať na vavrínoch a nechať si ujsť vlak". IKT patria dnes k bežnému životu. Ich širšie využitie v pedagogickom procese na pôde MF v poslednom čase nezachytilo nastupujúce trendy, čo sa môže v budúcnosti odraziť aj na hodnotení fakulty, alebo vnímaní jej kvality verejnosťou. Preto si, na základe získaných skúseností, dovoľujeme predložiť niekoľko návrhov:

    1. Otvoriť diskusiu o problematike nových foriem vzdelávania a najmä ich reálnej aplikácii v podmienkach MF. Deklarovať zámery z minulých rokov bez snahy realizovať ich je zbytočná strata času a v takom prípade je vhodnejšie otvorene priznať, že daná oblasť pre našu fakultu nie je zaujímavá.
    2. Vypracovať strategické zámery v oblasti IKT a aplikácie e-learningu na MF a dôsledne ich realizovať.
    3. Zlepšiť zabezpečenie správy prostriedkov IKT, a to nielen po materiálnej, ale aj personálnej stránke.
    4.V rámci celej SPU zverejniť podmienky pre publikovanie v elektronickej forme. Rozšírenie e-publikovania bude však možné len v tom prípade, ak autori budú mať možnosť tieto materiály jednoduchým spôsobom zverejňovať na internete prostredníctvom serverov SPU. Zároveň by bolo vhodné uvedomiť si, že často aj študenti ako autori chcú, resp. musia, zverejňovať svoje práce.

    Ing. ZUZANA PALKOVÁ, PhD.,
    Ing. MIROSLAV PAP