e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 20/49 Jazykové vzdelávanie cez program Leonardo da Vinci

    Jazykové vzdelávanie cez program Leonardo da Vinci

    E-mail Print

    CUDZOJAZYČNÁ GRAMOTNOSŤ JE NUTNOSŤ


    Cieľom Európskej únie je vybudovať spoločnosť založenú na poznatkoch a výkonnej ekonomike. Národne, kultúrne a jazykovo diverzifikované spoločenstvo európskych štátov môže konkurovať v ekonomickej ako aj socio-kultúrnej oblasti iným vyspelým krajinám sveta iba s odborne erudovanými a jazykovo gramotnými občanmi.

    Cudzojazyčná gramotnosť znamená v jazykovej politike EÚ ovládanie najmenej dvoch cudzích jazykov. V súlade s rozvojom cudzojazyčného vzdelávania sa osobitná pozornosť venuje jazykovým programom, zameraným na odborné vzdelávanie. Popri odborných znalostiach patria znalosti cudzích jazykov k tzv. kľúčovým kvalifikáciám, ktoré sú dôležitým predpokladom lepšieho a efektívnejšieho uplatnenia v profesijnej konkurencii v štátoch EÚ.

    Súčasťou Akčného plánu na podporu jazykového vzdelávania Európskej komisie na roky 2004-2006 sú vzdelávacie programy Leonardo da Vinci a Socrates. V rámci programu Leonardo da Vinci sa v dňoch 1. až 14. júna uskutočnil mobilitný projekt SK-04-A-F-EX-401584 pod názvom Prípadové štúdie ako prostriedok rozvíjania kľúčových kvalifikácií v odbornej jazykovej príprave. Projekt vypracovali a realizovali vyučujúce nemeckého jazyka Katedry odborného jazykového vzdelávania, PhDr. Ľudmila Trošoková, doc. PaedDr. Hana Borsuková, CSc. a PaedDr. Oľga Wrede. Nemeckým partnerom z rezortu vysokého školstva bolo Jazykové centrum Univerzity Eberharda Karlsa v Tübingene, ktoré patrí k popredným pracoviskám v oblasti inovácie a zavádzania moderných vzdelávacích metód práve vo výučbe odborného jazyka.

    Cieľom projektu bolo zostaviť prípadové štúdie z oblasti agrárnej problematiky pre potreby vyučovacej praxe. Prípadové štúdie reflektujú problémy reálneho života, otvárajú veľky priestor na využitie elektronických médií a prispievajú k skvalitneniu a zefektívneniu vzdelávacieho procesu. Riešenie prípadových štúdií má projektový charakter a získané skúsenosti z ich riešenia, pracovné postupy a techniky a nadobudnutie vyššieho stupňa odbornej jazykovej kompetencie uľahčujú študentom a absolventom ich vstup a pôsobenie v profesijnom živote.

    Počas pobytu zhromaždili a analyzovali účastníčky mobility množstvo podkladových materiálov z oblastí poľnohospodárstva, potravinárstva a ekológie. Po ich didaktickom spracovaní sa využijú ako vhodný doplnkový materiál pri výučbe odbornej nemčiny. Pri vyhľadávaní materiálov a zostavovaní jednotlivých štúdií boli prospešné konzultácie s kolegami z Jazykového centra, a to predovšetkým s jeho riaditeľom, Dr. Johannom Fischerom, ktorý je odborníkom na problematiku implementácie tejto náročnej, ale veľmi zaujímavej a efektívnej metódy nadobúdania odbornej cudzojazyčnej kompetencie do vyučovacieho procesu.

    Mimoriadne užitočné a potrebné pre úspešnú realizáciu projektu boli exkurzie a návštevy inštitúcií a podnikov z poľnohospodárskej praxe. Vo Freiburgu navštívili účastníčky projektu vydavateľstvo a redakciu časopisu Badische Bauernzeitung, ktorý prináša správy z oblasti poľnohospodárstva v spolkovej krajine Bádensko-Würtembersko. Redaktor novín, pán René Bossert, absolvent ekonomiky poľnohospodárstva Univerzity Hohenheim, poskytol fundovaný a obsiahly výklad o práci vydavateľstva, zameraní a obsahu časopisu a predstavil účastníčkam projektu širokú paletu regionálnych a nadregionálnych periodík so zameraním na poľnohospodárstvo, potravinárstvo a lesníctvo. Okrem autentického textového materiálu sa účastníčky projektu vrátili do Nitry s prísľubom pravidelných zásielok odborných časopisov, ktoré sa budú môcť využiť priamo vo výučbe, alebo budú študentom k dispozícii v rámci samoštúdia.

    Významným stretnutím s praxou bola návšteva poľnohospodárskych usadlostí v prírodne a turisticky atraktívnej oblasti Schwarzwaldu, ktoré sú svojou činnosťou zamerané predovšetkým na chov dojníc, agroturistiku a rozvoj vidieka. Účastníčky projektu tak mali jedinečnú možnosť hovoriť s roľníkmi o rozvoji a problémoch poľnohospodárstva v tejto časti Nemecka.

    Poznatky a skúsenosti získané z pobytu nás utvrdili v správnosti voľby témy i partnera projektu. Zostavené a didakticky spracované prípadové štúdie sa využijú vo výučbe poľnohospodárskej nemčiny nielen na našej univerzite, ale prostredníctvom diseminácie sa s nimi oboznámia aj učitelia cudzích jazykov iných fakúlt a univerzít.

    Ľ. TROŠOKOVÁ,
    H. BORSUKOVÁ,
    O. WREDE