Okrem Santa Clausa je vo Fínsku veľa ďalších zaujímavých vecí, o ktorých treba vedieť. Ale poďme pekne po poriadku a povedzme si niečo o tejto krajine, ktorá je podľa ukazovateľa BCI (index podnikovej konkurencieschopnosti) na poprednom mieste vo svete.
Pohľad ekonóma
Fínsko je vysoko industrializovaná, otvorená ekonomika, bohatá na prírodné zdroje (lesy, drevo), investície a technológie. V 80. rokoch bol rast fínskej ekonomiky dokonca jedným z najvýraznejších spomedzi vyspelých krajín. Kľúčovým odvetvím fínskej ekonomiky je priemysel, a to drevársky, kovospracujúci, strojársky, ako aj telekomunikácie a elektronika. Export je veľmi významný a je ekvivalentný jednej tretine vytvoreného hrubého domáceho produktu (HDP). Ekonomické problémy a hlboká recesia nastali po roku 1991, čo bol dôsledok útlmu zahraničných trhov, najmä ruského, nakoľko 20 % fínskeho obchodu smerovalo do bývalého Sovietskeho zväzu. Súčasným problémom fínskej ekonomiky je napriek aktívnej politike zamestnanosti pomerne vysoká miera nezamestnanosti, ktorá predstavuje okolo 9 - 10 %.
Fínsko je známe svojou sociálnou politikou, súčasťou ktorej je bezplatné školstvo. Výučba prebieha vo fínskom jazyku, na niektorých univerzitách v švédčine, keďže sa tento jazyk považuje za podnikateľský v škandinávskych krajinách, no a samozrejmosťou je intenzívne štúdium angličtiny. Podľa Transparency International má Fínsko najnižšiu mieru korupcie zo všetkých skúmaných krajín.
V roku 2004 bol vytvorený HDP vo výške 28 643 eur na obyvateľa. Na jeho tvorbe mal najväčší podiel terciárny sektor (66,5 %), priemysel (30,2 %), zatiaľ čo poľnohospodárstvo tvorilo 3,3 % HDP. Medziročná inflácia je na úrovni asi 0,7 %. Najvýznamnejšími obchodnými partnermi sú krajiny EÚ (53 %), USA, Rusko a Čína. Veľká pozornosť sa venuje štúdiu ruského trhu a trhov pobaltských republík. V študijných programoch ekonomických fakúlt sú samozrejmosťou predmety, zamerané na detailné spoznávanie jednotlivých sektorov ruskej ekonomiky, hosťujúci profesori z Ruska sú súčasťou profesorského zboru a nie je neobvyklé, ak prednášajúci odporučí svojim študentom ruskú odbornú knihu z ruského e-shopu odbornej literatúry.
Pohľad podnikateľa do budúcnosti
Prioritou fínskej podnikateľskej praxe je obchodné prepojenie na tri cieľové oblasti: na ruský trh, trh strednej a východnej Európy (súčasní aj perspektívni členovia EÚ) a trh juhovýchodnej Ázie.
Z hľadiska kvality výstupu podnikania a kvality obchodných vzťahov sú prioritou inovácie a inovatívny marketing, manažment kvality v záujme konkurovať v oblasti inovácií a kvality, internacionalizácia podnikania, interkultúrny marketing, interkultúrne štúdie, kulturológia a sociológia v záujme dokonalého poznania obchodného partnera a podnikateľského prostredia cieľového trhu, industriálny marketing a marketing vzťahov.
Pohľad do kuchyne
Nakoľko Fínsko je prímorská krajina a okrem toho krajina tisícich jazier, je len samozrejmosťou, že v krajine je výrazná spotreba rýb a rôznych morských živočíchov. Typické oddychové popoludnie fínskej rodiny môže vyzerať aj tak, že rodina odcestuje na svoju chatku pri mori, na ostrove (na juhu krajiny členité pobrežie nazývané Archipelago) alebo pri jazere či potoku hlava rodiny uloví rybu alebo raka, manželka dá zovrieť vodu s poriadnou dávkou kôpru, mäso uvarí a servíruje najčastejšie so zemiakmi a varenou koreňovou zeleninou svojej rodine a prípadnej návšteve. K obedu si Fíni pridávajú pohár vody alebo mlieka a hlavné jedlo zajedajú celozrnným fínskym chlebom knöckebrodom, natretým živočíšnym alebo rastlinným maslom. Po takomto posedení môže nasledovať návšteva sauny (v krajine ich je 1,5 milióna - na cca 5 miliónov obyvateľov) a následne skok do chladnej vody mora alebo jazera.
Ak si chcete naozaj pochutnať, objednajte si lososa, sobí steak, alebo si v supermarkete kúpte šunku z údeného sobieho mäsa. Len pozor na výčitky svedomia - či ste práve neohrozili vianočnú výpravu Santa Clausa. Na letisku v Helsinkách vám obchody ponúkajú úžasný výber národných špecialít, medzi ktorými okrem spomínaných potravín nájdete aj brusnicové lekváre, paštétu z medvedieho mäsa a likér zo žltých malín, ktoré rastú za polárnym kruhom.
Naši študenti v Turku
Fínsko, konkrétne mesto Turku a našu partnerskú univerzitu Abo Akademi School of Business som navštívila v rámci učiteľskej mobility Socrates. Súčasťou môjho pobytu bola prednáška pod názvom Interkultúrny marketingový manažment v praxi - príklad Slovenska a krajín strednej a východnej Európy, ktorú som predniesla na predmete interkultúrny marketingový manažment. Počas svojho pobytu vo Fínsku som sa stretla aj s FEM-kármi, ktorí momentálne v Turku študujú: Zuzkou, Norikou a Erikom. Všetci si pobyt vo Fínsku pochvaľujú, hoci naozaj študujú "hard." Veľká časť štúdia je založená na samoštúdiu, následne tvorbe esejí a prezentácii v rámci seminárov. Vo chvíľach voľna trochu cestujú, niekedy na východ do St. Peterburgu, potom na západ do Štokholmu, alebo do estónskeho Tallinu. Držíme im palce, aby im nadšenie pre štúdium vydržalo až do konca.
Doc. Dr. Ing. ELENA HORSKÁ